JennyMid skrev 2019-04-04 21:11:18 följande:
Om det som jag har hittat så har alla sagt att den är betydligt hälsosammare än berner sennen, likvärdig som border collie. Dock så kan ju blandrashundar ärva sjukdomar från de renrasiga föräldrarna, men är inte lika vanligt.
Finns inte mycket dokumentation i Sverige/ Europa, men hundrasen är populär i USA och Kanada. Skulle säga att de har tillräckligt med register för att generellt sätt förutspå deras hälsa, mentalitet, livslängd och egenskaper. De är alla lika på sitt sätt, men såklart ser/ beter
sig inte alla hundarna exakt likadant. (Precis som med renrasiga) Tycker det karaktäriserar de på sitt vis.
Förstår inte varför folk verkar vara så emot blandraser?
Nej, inte
hundrasen, den är inte godkänd av SKK, AKC, KC osv.
Folk har inte generellt något emot blandraser, folk har något emot de som
avlar blandraser då de sällan följer avelsprogram, hälsotestar, mentaltestar, registrerar sjukdomar och för "stamböcker", försäkrar och vet-besiktigar kullar och alla andra saker som en seriös uppfödare håller på med och som kennelklubben och rasklubben kräver.
Dock vet jag att man i USA i vissa fall bedriver seriös blandras-avel med vissa populära blandraser (labradoodle, cockerpoo m. fl.), men det existerar vad jag vet inte i Sverige/Europa (men jag blir lycklig om jag har fel!)