Inlägg från: JennyMid |Visa alla inlägg
  • JennyMid

Bordernese kennlar?

Har googlat runt i evigheter utan att hitta något. Är det möjligtvis någon som vet om någon kennel som föder upp Bordernese valpar? (Mix mellan Berner sennenhund och Border Collie). Helst i Sverige men går även bra i Europa.
    Tack på förhand!

• Svar på tråden Bordernese kennlar?
  • JennyMid

Tycker blandningen har allt som jag någonsin velat ha i en hund. Älskar färgerna från berner sennen. Border collie är lite för hyper för min smak men vill fortfarande ha en ganska aktiv hund, så en mix mellan bernerns lite slöare temperament och border colliens hyper blir en fortfarande aktiv, smart, lojal osv hund. Har alltid velat ha lång/medium lång päls samt medium/stor hund. Vill kunna arbeta med min hund agility, lydnad, weight pull, sök mm, men samtidigt ha som sällskapshund. Kommer att bli min bästavän! Dessutom lever denna mix lite längre än vad exempelvis en berner gör (ca 9 år) till istället ungefär 15 år, eftersom att den är generellt hälsosammare. 

Hittar absolut inget som jag inte gillar i denna mix. Älskar både personligheten såsom utseendet. Ser inget fel på att ha en blandras.

• JennyMid
    Dexter dot com skrev 2019-04-04 10:10:37 följande:
    Menar du att den korsningen är så vanlig och funnits så länge att man kunnat utvärdera och har register på deras hälsa, mentalitet, livslängd, utseende och vilka egenskaper som slår igenom osv ?

Om det som jag har hittat så har alla sagt att den är betydligt hälsosammare än berner sennen, likvärdig som border collie. Dock så kan ju blandrashundar ärva sjukdomar från de renrasiga föräldrarna, men är inte lika vanligt.

Finns inte mycket dokumentation i Sverige/ Europa, men hundrasen är populär i USA och Kanada. Skulle säga att de har tillräckligt med register för att generellt sätt förutspå deras hälsa, mentalitet, livslängd och egenskaper. De är alla lika på sitt sätt, men såklart ser/ beter

sig inte alla hundarna exakt likadant. (Precis som med renrasiga) Tycker det karaktäriserar de på sitt vis. 

Förstår inte varför folk verkar vara så emot blandraser?

• JennyMid

Nu förstår jag bättre vad ni menar. Har hittat två kennlar i USA/ Kanada som verkar vara seriösa men som sagt svårt att veta innan man har träffat de/ kontaktat/ forskat vidare.

Vill tacka för all information ni har kommit med, som ni har förklarat på ett bra sätt. Har ofta känt att folk hoppar på en och inte riktigt förstått varför folk blir upprörda, men vet nu bakomliggande orsaken. Vill som sagt inte göra något fel och gör mitt bästa genom att fråga och ta reda på fakta innan. 

Planerar på att skaffa hund när jag har flyttat hemifrån och har tid för det (förhoppningsvis om 2 år). Skaffa hund har alltid varit min livslånga dröm! Att hund valet blir felaktigt är det sista jag vill.

• JennyMid

Nu förstår jag bättre vad ni menar. Har hittat två kennlar i USA/ Kanada som verkar vara seriösa men som sagt svårt att veta innan man har träffat de/ kontaktat/ forskat vidare.

Vill tacka för all information ni har kommit med, som ni har förklarat på ett bra sätt. Har ofta känt att folk hoppar på en och inte riktigt förstått varför folk blir upprörda, men vet nu bakomliggande orsaken. Vill som sagt inte göra något fel och gör mitt bästa genom att fråga och ta reda på fakta innan. 

Planerar på att skaffa hund när jag har flyttat hemifrån och har tid för det (förhoppningsvis om 2 år). Skaffa hund har alltid varit min livslånga dröm! Att hund valet blir felaktigt är det sista jag vill.

Svar på tråden Bordernese kennlar?