Inlägg från: Stellan11 |Visa alla inlägg
  • Stellan11

BF december 2019

Hannapanna30 skrev 2019-04-18 10:42:09 följande:

Hej. 

Jag hoppar in i denna tråden. Jag är gravid i vecka 6-7, oregelbunden cykel så svårt att säga. Jag har väldigt få gravidsymtom, hade ont i brösten för ca två veckor sedan, de har släppt nu. Jag mår inte illa. Det enda jag känner är lite molvärk då och då och möjligen upplever att jag rapar en del, som jag inte brukar göra. Har denna veckan har två flytningar som vart lite bruna ( ska tilläggas att jag haft problem med blödningar, kontaktblödningar hela mitt liv så försöker att inte läsa för mycket in i det). Jag har ett UL planerat den 27 maj, känns som en evighet till dess och vill så gärna få ett tecken på att det är nån liten där inne som utvecklas. Hade lite illamåendekänslor för ca två veckor sedan som varade i ett par dagar efter måltid, men det är som sagt helt borta nu. 

Bör man vara orolig för MF då man inte känner sig särskilt gravid? Känns så hemskt att inte veta, eller gå i flera veckor om det inte finns något kvar där inne. 

De kan va såå olika från graviditet till graviditet:) äldsta sonen märkte jag inte alls att jag ens var gravid fören jag var på en resa till Turkiet o jag fick så ont i svanken när jag flög. Uppsökte läkare när jag kom hem o de visade sog att jag var i v17 o att de jag kände var en typ foglossning :)
  • Stellan11
    LBP91 skrev 2019-04-19 04:32:10 följande:

Har lite ångest över att jag inte känner mig gravid. Har ömma bröst fortfarande och ibland molvärk och så klart trött, hungrig och kissnödig hela tiden men skulle önska jag mådde illa eller nåt mer konkret symptom. Vi båda är så oroliga för missfall och speciellt pappan då jag har syskon som har dött pga komplikationer med min mammas graviditet. Ni som har fått göra tidigt VUL, hur bar ni er åt för att få tid? Bokade ni på privat klinik? Är ju bara i 5+4 så jag antar att man kanske inte ens kan se något men det skulle lätta så mycket på våran oro att få se hjärtat slå, även om det inte är någon garanti.

Skulle också vilja vara med i Facebook-gruppen men hittar inte den man ska söka på...

Jag gjorde en egen vårdbegäran på 1177 :) då hade jag haft lättablödningar o flera ma så dom godkände de direkt! Var iväg i tisdags o fick se ett pickande hjärta i V5+6 fick hon de till :) så prova där o se först, kanske du slipper lägga pengar privat. Vet att med tidigare graviditeter har dom sagt nej om man bara var orolig utan att de hänt något, men de är så olika från landsting till landsting så prova går alltid :)
  • Stellan11

Påskhelg o all lax var ingen höjdare att få upp igen, brände rejält i strupen!! Nu blir de lätt mat att kräkas upp härdan efter... samtidigt har jag haft mer blodblandade flytningar idag:( känns inte lovande! Fler som har/haft blödningar?

• Stellan11
    Anonym (Jossan) skrev 2019-04-22 20:25:32 följande:

Förlåt men nu kommer det gnäll...

Mår så jävla illa och är bara i vecka 6+2, vet att jag kommer må såhär till iaf vecka 14 då jag gjort det under mina tidigare graviditeter. Tänk er den värsta bakfyllan ever, eller när man är riktigt riktigt magsjuk - SÅ kasst mår jag. Urk. Vill inte ens vara gravid mer känner jag för det är SÅ jobbigt att må såhär, tänker på att jag mår extremt illa HELA tiden, får kväljningar stup i ett, vill bara gå och gräva ner mig eller lägga mig i en hög och grina.

Enda gången jag inte mår dåligt är när jag äter mat (och då menar jag typ grönsaker, bönor, fisk, frukt, mackor med hummus/kyckling/tomat, keso, sallad, blåbärssoppa etc, fet mat eller pasta/pizza/socker spyr jag av) men problemet är ju att man blir mätt tillslut och då kommer illamåendet tillbaka. HUR FAN SKA MAN STÅ UT????

Så. Enough med gnäll från mig ;p

Känner såå igen mig, spyr konstant igen! Idag fick jag panik lägst in i affären när de kom och tänkte seriöst lämna WO!!! Har i tidigare graviditet kräkts konstant i 9mån så jag lever fortfarande på hoppet att se försvinner i denna graviditet!! Jag satt härom dagen i bilen, på väg från fjällen, o tok bölade o tyckte sååå synd om mig själv. Haha
  • Stellan11
    Ingentingviktigt skrev 2019-04-23 08:21:45 följande:

Jag har känt mig skräckslagen hela morgonen. Vaknade redan vid 4-tiden (klockan skulle ringa vid 5) av världens mensvärk/molvärk, kunde inte ligga still i sängen. Sen när jag legat vaken för länge blev jag hungrig och illamående, så fick gå upp och kräkas. Väl tillbaka i sängen började jag googla symtom på missfall, och blev först lugnare när det stod om smärta ner mot underlivet och krampsmärta, min smärta är mer huggande/konstant molande och strålar ut mot rygg och ben. Så när jag äntligen skulle försöka somna om lite började jag känna lite smärta mot underlivet. Smärtan försvann i alla fall tillfälligt, men så började den om vid 6-tiden. Tror min oro bara gör det hela ännu värre. Jag har ju känt av vad jag tror är växtvärk tidigare , men aldrig så här länge.

Kan försöka lugna dig med att när väl mina MF har blivit så har de gjort ONT!! Inget man kunnat missat på! Sista missfallet gjorde ondare än förlossningsvärkar o jag kunde verkligen inte stå upp utan fick andas mig igenom de!!
  • Stellan11
    Anonym (Oväntat) skrev 2019-04-24 20:50:24 följande:

Hej

Jag plussade i lördags.

Blev helt paff,inget som alls var planerat.

Vi fick en dotter för 10 månader sedan.

Jag började med p piller 14/3 (mensens första dag)

Jag har ända sen start med p piller mått dåligt.

Illamående,trött molvärk och extremt ömma bröst.

Ca 1 vecka innan min p piller mens (socker piller)

Började jag känna att något inte stämmer,man ska inte må så här utav p piller liksom.

"Mensen" kom som den skulle efter 2 socker piller.

Blödde ytterst lite i ca 3 dagar.

1 vecka och 2 dagar in på nya kartan väljer jag att göra ett test. Svagt plus,sent på kvällen.

Söndag morgon var det tydligare,söndag kväll ännu tydligare. Måndag vid kl 10 jättentydligt och digitala sa 1-2 veckor. Ej morgon urin.

Så jobbigt att inte veta hur långt gången jag är.

Vi har ialf bestämt oss för att behålla barnet om allt ser bra ut och om allt går som det ska :)

Fick tid för vul 2/5. Nervös men ändå spännande.

Vill inte få för höga förhoppningar,kan ju gå hur som helst.

Men vi hoppas på det bästa :)

Om det är som jag tror är jag i vecka 5+6 idag.

Vill tillägga att jag inte missat ett ända piller.

Har tagit pillret varje dag samma tid sen start.

Har inte heller varit magsjuk etc.

Hoppas allt ser bra ut o grattis till + :) sånna här historier känner jag igen mig själv så i, min första son är ett p-piller barn o jag är liksom du helt säker att jag inte missat ett piller eller varit magsjuk :) får jag fråga vilka du tog? :)
  • Stellan11

Gud vilken ångest jag har nu... nu har de blivit så illa med kräkningarna så ALLT måste planeras igen, måste kolla vart de finns en toa så fort jag ska någon stans, måste ha en påse berädd om ingen toa finns och någon fin förklaring också. Om två veckor åker vi till Turkiet hela familjen, min mamma o pappa, min brorsa o min mormor o jag vet inte hur detta ska undgå dom :( hade hoppats att de skulle bli lite bättre denna gång, men icke :( får hoppas att de iaf inte håller i sig i 9mån som sist!!

• Stellan11
    Ingentingviktigt skrev 2019-04-26 11:50:33 följande:

Jag lider med dig. Jag ska också resa bort nästa vecka med sambon, min lillebror och mamma. Min lillebror vet, men inte min mamma. Så planen är att vi ska äta middag det första vi gör, alla kommer beställa alkohol utom jag då såklart som kommer beställa typ läsk eller vatten, så ska jag se om hon blir fundersam, och sen ska jag berätta det. Men nu har jag börjat oroa mig för att jag inte ska hinna det och istället avslöja det hela genom att kräkas.

Men du ska inte berätta på resan?

Vi berättar nog inte fören efter rul, möjligvist för de närmsta i v15-16. Gjorde lika förra gången då jag tycker de är såå jobbigt efter alla missfall att tala om att det inte gått vägen :(
  • Stellan11
    Anonym (Barnmorskestudent) skrev 2019-04-28 15:19:54 följande:

Det eviga dåliga samvetet!

Innan graviditet: OM jag blir gravid igen ska jag "sköta mig", jag ska äta nyttigt och näringsrikt och röra på mig varje dag. 

Nu gravid v.8 (tror jag): As trött, rör inte på mig om jag inte absolut måste, bara sugen på skräpmat.

Jag hoppas verkligen att det vänder runt v.12. Vill inte provocera någon men detta är mitt 4:e barn och alla vet vi väl fördelarna med det mer hälsosamma alternativet haha. Men men...jag "unnar" mig detta nu några veckor till. 

Hur har ni andra det på den fronten? Kram 

Haha hade kunnat varit jag som skrev de där!! Sa till sambon igår: -för några veckor sen lovade jag mig själv att äta nyttigt, fortsätta vara lika aktiv o inte lägga på mig nå onödiga kilon denna gång. Jag nu: -om vi äter mc Donalds idag kan vi ta pizza imorgon.., jag gillar inte ens pizza!! Haha. Tur jag kräks en hel del iaf!!
  • Stellan11

8+0 idag o de känns som en milstolpe att denna dagen snart är över! Vårt allra första MF skedde just i denna dagen o de har liksom satt sina spår ändå, trots att jag är väldigt lugn i tanken att de kan hända hela graviditeten! Nu har vi kommit så här långt o än har det inte kommit ut iaf så än finns de hopp :)

• Stellan11
    Honsomlängtar skrev 2019-04-29 11:45:06 följande:

Gick in i vecka 9 idag och rasar hitills bara i vikt pga spyor och illamåendet.

Vet att de inte är farligt för min del då jag redan var på en övervikt men känns ändå jobbigt för är rädd att inte ärtan ska få sin näring.

Nån annan här som gått ner :(?

Jag är lika o var lika med sonen som fyllde 1år i mars! Kräks upp allt o får inte ens behålla vatten. Höll på hela graviditeten sist o de enda jag fick göra emellan åt var att ligga med dropp, aldrig någon fara för bebis, den tar de den behöver ändå fast du mår dåligt! :)
  • Stellan11
    dreamdancer skrev 2019-04-30 10:05:14 följande:

Ska köpa Postafen idag. Jag vet inte om jag har fel ?taktik? men jag fixar verkligen inte att gå runt och må så fruktansvärt illa, så jag spyr när det blir för mycket. Oftast har jag mått bättre efteråt hittills. Däremot blir man ju så himla klen av att spy varje dag... Har dock kunnat få i mig mer på eftermiddagarna. Hur gör ni? ?Sväljer bort??

Här går inte att svälja undan, de bara kommer vart jag än är o vilken tid på dygnet som helst :(
  • Stellan11
    oshark skrev 2019-05-02 09:25:05 följande:

Jag var hos gyn och gjorde VUL idag. Enligt mina beräkningar är jag i 6+2. Hon såg ett embryo/foster och nätte det först till 5 mm, sen 4,9. 4,9 sa hon motsvarade 6+0. Inget hjärtslag men det kan ju bara ha varit för tidigt. Bokade in ett återbesök i slutet av nästa vecka för att se om man kan se ett hjärta då.

Ni som gjort tidiga UL, när gjorde ni dem och såg ni hjärtat eller inte?

Jag gjorde i 6+2 enligt sista mens. Hon sa att de absolut inte var säkert att vi kunde se så mycket. Till allas förvåning fick vi se ett pickande hjärta o mätte embryot till 5+6. Men som sagt, de var väldigt 50/50 om de skulle gått!! Hoppas de går bra nästa vecka :)
  • Stellan11
    Anonym (Barnmorskestudent) skrev 2019-05-02 17:15:04 följande:

Hej allihopa! 

Nu har illamåendet ökat här med, bland det värsta jag vet. Försöker vara positiv och stå ut, tänka att det går över men det är väldigt svårt och jag vet inte varför :-/. 

Även jag har bokat tid för tidigt UL nästa vecka, har 1 MA bakom mig då jag även innan sett hjärtat slå, och sen kort därefter måste fostret lagt av för efter 1v cirka fanns inga hjärtslag kvar. Så jag vet inte om jag kommer bli lugnare av att eventuellt se ett hjärta nästa vecka. 

Vill alltså inte skrämma upp någon för det jag var med om är säkert jätte ovanligt men har man en gång varit där har man lite is i magen trots levande foster i tidig graviditet. 

Samma här, har också sett hjärtat slå i tidigare graviditeter som ändå senare slutat i ma. Jag vågar inte tro på något fören ev efter rul!

Kan ångra mig lite att jag gör vul på ett sett, för mig har ma där Jag VET att ett hjärta HAR slagit tagit hårdare än dom då jag inte har sett de levt på en skärm :( men skönt att veta att allt är bra just då till något annat inträffar :)
  • Stellan11
    Honsomlängtar skrev 2019-05-02 20:24:35 följande:

I vilka veckor Va ni då?

Även fast jag sett hjärtat slå så vet jag att allt kan hända och är ändå negativt inställd tills jag kommer till rul isf. Är typ försvarsmekanism jag har.

Har ju ett ma innan där inte hjärtat hade börjat slå. Så är pga därför jag alltid e negativt inställd

Ett ma var jag där i 8+0 då hittades ingen hjärnaktivitet. I ma i v13 hade vi sett hjärtat picka o allt var bra i v9. Tyvärr är ju ma mer vanligt än man tror bara att när missfallet väl sker så kollar man inte hur länge fostret inte levt men oftast har de inte levt på åtminstone 2 veckor sa hon jag gjorde vul hos för någon vecka sedan nu.

Jag tar också allt med en nypa salt till man är åtminstone halvvägs, tycker de händer mycket mer än dom går ut med! Men så länge jag inte blöder så är de ju kvar där inne l hopp finns : D
  • Stellan11
    Ellie08 skrev 2019-05-03 19:45:24 följande:

Jag förstår dig helt och hållet, det tog 7 månader för oss och jag har fortfarande svårt att fatta det ibland hehe. Får man fråga varför du inte kommer göra kub? Jag har hört så sjuka grejer från kollegor, vissa barnmorskemottagningar erbjuder inte ens Kub eller informerar om det, saker och ting bokas in väldigt sent, inga tillväxtultraljud osv. Så länge man själv får välja så är det super oavsett vad man väljer. Jag var ju tvungen att byta BM för min dåvarande BM hade bokat KUB väldigt sent. *suck*.

Jag tycker det känns så mycket bättre nu när jag har slutat noja haha!

Här får vi bara Rul, inget annat ultraljud :)
  • Stellan11
    Anonym (Barnmorskestudent) skrev 2019-05-03 18:22:54 följande:

Jag förstår deg helt! Men vi får försöka att tänka att vi haft ovanlig otur? Eller egentligen kan jag inte statistiken kring det men läser man så verkar det ju som om risken är liten efter att man sett hjärtat slå. När ska du göra vul?  eller har du redan gjort det?

Jag gjorde ett redan i 6+2 o fick se ett hjärta picka :) hade tidiga rosa flytningar så där av kontrollen!
  • Stellan11
    LinneaWookie skrev 2019-05-04 17:45:55 följande:

Jag hade panik hela kvällen igår då jag råkade äta lamm som inte var välstekt. Visste inte hur rätten skulle vara utformad och då de inte frågade hur jag ville ha den tillagad tog jag för givet (dumt nog) att det inte var ett alternativ att det var blodigt. Det var så dunkel belysning att jag inte riktigt såg färgen heller, men såg när jag ätit mer än halva att det var nästan rött :''(( . Var med vänner som inte vet än då det är så tidigt, och vågade inte fråga ut personalen sen då det kändes så uppenbart.... Vet att det är väldigt liten risk för toxoplasma och detta var en fin restaurang med jättebra kött, men jag har ändå ångest.... hjälp.

Försök slappna av! :) jag åt också lamm igår, medvetet! Det har ju fötts friska barn genom tiderna :) när vi föddes var det inte alls så här, då fanns inte ens golgle så dom kunde kolla efter dom ätit något! Med min äldsta son visste jag inte ens att jag var gravid fören i v18. Jag hade ätit , druckit o gjort precis ALLT man INTE ska! Fick panik när läkaren sa att Jaguar gravid o tog upp allt, han svarade bara -lugn, de är ett värdsligt problem! Haha. Idag är han 8år o fullt frisk :) man kan alltid ha sån fruktansvärt otur men statistiskt sett så är det ju större risk att vi är med om en bilolycka än att vi blir smittad i Sverige av maten :) hoppas oron släpper för dig!
  • Stellan11
    Anonym (Em) skrev 2019-05-17 22:48:31 följande:

Vad konstig sagt av din barnmorska, och felaktigt. Det stämmer inte alls när man kollar statistiken. På RUL är det verkligen en liten procent som har burit ett dött foster så länge, går också att kolla upp statistik på.

Enmsik skrev 2019-05-18 07:56:38 följande:

Jaha vad märkligt. Lät på henne som att det är vanligare senare, typ de landsting som typ inte erbjuder ul innan RUL. Och att det märks då att fostret dött. Jaja då får jag oroa mig ett tag till.. Har ett VUL på tisdag i v. 9+1 och är allt bra då så är det kub ultraljudet NUPP 13+0. :) får hoppas allt är bra ändå. Hjärtat slog i alla fall i v. 7 men det är ju ingen garanti. Tack så mycket för ditt svar!<3

Tyckte också de lät underligt! Har varit hos tre olika läkare pga flera ma o enligt alla de är ma mycket vanligare än MF. Oftast har fostret varit dött ett tag innan kroppen märker de o stöter ifrån sig de. Dock vet man ju inte de då de inte märks fören självs missfallet kommer igång o därför säger man just missfall o inte ma! Dock betyder ju inte detta att verken du eller jag löper någon större risk utan att detta bara är statistiskt över just dessa MF/ma som sker :)
  • Stellan11
    Enmsik skrev 2019-05-19 17:01:37 följande:

Ja okej. Väldigt träligt och märkligt sagt av henne i så fall då man ju litar på vad de som är inom den professionen säger. Jaja jag får väl googla lite och läsa på. Ska på VUL på tisdag 9+1 så då får vi se om allt är bra. :) tack för svar!! :D

Alla säger säkert olika! Känns inte som dom forskar så där väldigt mycket på så tidiga MF/ma! Man får komma ihåg att de är så många fler graviditeter som leder till bebis än till missfall ju längre man går o varje dag som gravid njuta av den :) <3 när barnet väl är fött har man ett helt liv fyllt med oro sen. Haha!!
Svar på tråden BF december 2019