BF december 2019
Kan försöka lugna dig med att när väl mina MF har blivit så har de gjort ONT!! Inget man kunnat missat på! Sista missfallet gjorde ondare än förlossningsvärkar o jag kunde verkligen inte stå upp utan fick andas mig igenom de!!
Kan försöka lugna dig med att när väl mina MF har blivit så har de gjort ONT!! Inget man kunnat missat på! Sista missfallet gjorde ondare än förlossningsvärkar o jag kunde verkligen inte stå upp utan fick andas mig igenom de!!
Hej och grattis till alla som har plussat! Jag är i v 6 och har bf 25/12. När jag läser här på fl så verkar många ha de vanliga symtomen som kommer efter elr runt bim. Jag blir jätteorolig över att jag inte alls har några av de symtomen (trötthet, illamående, yrsel, hunger osv)??? Det jag har känt är lite lätt/medel molvärk dom kommer och går, ibland ilar elr sticker det till i livmodern/ligamenten. Har fått minskad hunger och sötsuget bara försvann (???) samt är morgonpigg som tusan. Inget illamående eller trötthet alls.Nada. Kan symtomen komma senare elr är detta illavarslande tecken??? Har fått vul om ca 10 dgr men det är ju en hel evighet tills dess! Är det någon här dom har samma (elr snarare frånvaro av) symtom som jag?
Gud vilken ångest jag har nu... nu har de blivit så illa med kräkningarna så ALLT måste planeras igen, måste kolla vart de finns en toa så fort jag ska någon stans, måste ha en påse berädd om ingen toa finns och någon fin förklaring också. Om två veckor åker vi till Turkiet hela familjen, min mamma o pappa, min brorsa o min mormor o jag vet inte hur detta ska undgå dom :( hade hoppats att de skulle bli lite bättre denna gång, men icke :( får hoppas att de iaf inte håller i sig i 9mån som sist!!
Vi berättar nog inte fören efter rul, möjligvist för de närmsta i v15-16. Gjorde lika förra gången då jag tycker de är såå jobbigt efter alla missfall att tala om att det inte gått vägen :(
Hur får man dagarna att gå?! Jag skrattade högt när jag läste det. Inget illa ment, det blev bara så komiskt för som småbarnsmamma är det nog det som bekymrar mig minst i hela världen! Men ni som väntar första barnet, passa på att njuta av all tid ni ännu har för er själva! ??
Har bf 24/12
Är alltså bara i vecka 5+3 idag. Vecka 6.
Mår precis som vanligt förutom EXTREMT törstig, tröttare och växtvärk.
Har varit kolugn sedan plus. Men känns som varje dag som går gör mig räddare för missfall. Det tog oss 10 månader att bli gravida denna gång. Vilket har känts som en evighet, att jag nu får vara gravid känns för bra. Att vi ska få behålla denne bebis känns så långt bort och det gör mig så ledsen....Jag vill bara att veckorna ska gå!
Har en dotter som blev 3 år o början av året. Hon får dagarna att gå, tanken på att jag är gravid är så mysigt....tills kvällen kommer...Då kommer rädslan och ledsenheten över mig. Rädslan att få mf.
Kanske är det för att det är på kvällen när jag lägger mig efter dagen jag känner av att jag har ont. Minns ju så väl att jag hade ont med dottern med, växtvärk. Men ändå tvivlar man på om det är det, har ofta ont bara på ena sidan..
Bara svammel från mig ikväll. Men ja....så rädd mellan varven.
Nån mer som blir mätt direkt men samtidigt hungrig ganska snabbt efteråt?
From idag har jag börjat äta flytande saker mest för att dom är lättare att spy upp. Efter 3 nätter med spyor så börjar ja kolla på saker som e mildare att spy upp. På måndag ska jag ringa min bm och be om lergigan comp som dom tipsa mig om när jag va där för 2 veckor sen
Vanlig lergigan har jag mot sömnen på natten :o lergigan comp ska va mot illamående
För mig har illamåendet i alla fall lugnat ner sig. Det kändes som det var som värst vecka 8 och vecka 9. Nu är jag inne i vecka 10 och illamåendet är mer som i vecka 7, mår illa om jag blir för hungrig och ibland om jag äter för mycket. Hoppas inte det är ett dåligt tecken. Tycker inte jag kissar så lätt heller, i alla fall inte om dagarna, känns som mer vätska lämnar kroppen på natten.
Är det fler som har svårt att sova? Jag känner mig forttfarande väldigt trött om dagarna. Men just nu är jag på resande fot och har inte tid att sova middag. Däremot är dagarna fyllda med mycket intryck, vilket borde göra mig ännu tröttare, men två senaste nätterna har jag haft jättesvårt att komma till ro, dels pga obehag/växtvärk som känts av i ben och mage.
Jag hade panik hela kvällen igår då jag råkade äta lamm som inte var välstekt. Visste inte hur rätten skulle vara utformad och då de inte frågade hur jag ville ha den tillagad tog jag för givet (dumt nog) att det inte var ett alternativ att det var blodigt. Det var så dunkel belysning att jag inte riktigt såg färgen heller, men såg när jag ätit mer än halva att det var nästan rött :''(( . Var med vänner som inte vet än då det är så tidigt, och vågade inte fråga ut personalen sen då det kändes så uppenbart.... Vet att det är väldigt liten risk för toxoplasma och detta var en fin restaurang med jättebra kött, men jag har ändå ångest.... hjälp.
På tal om mat och illamående. Mitt illamående har lugnat ner sig, men jag mår fortfarande illa när jag blir hungrig, men min idé på vad jag ska äta är helt slut. Har förätit mig på havreyoghurt + müsli och mannagrynsgröt. Frukt går rätt okej, men håller inte hungern borta så länge. Till frukost äter jag nu knäckebröd och avokado, men det kommer bli dyrt att leva på i längden. Fixar inte att öppna kylskåpet på morgonen pga lukten, även svårt för stekt mat, kryddstark mat, såsig mat och fet mat resten av dagen. Vad äter ni andra som mår illa?
Tack för inlägget <3 Alltså jag vet att det är extremt liten risk, och även att det inte är större risk att drabbas som gravid, men då vi försökt så länge med så många misslyckanden känns det extra ångestladdat om något jag gör skulle kunna skada fostret- det är inte bara att ligga och bli med barn för oss liksom. Men tack jag känner mig hyfsat lugn ändå, försöker att bara tänka att jag ska vara mer noga från och med nu.
Usch ja det där är ju jobbigt....Vet vi hur pass riskfyllt ett VUL är för det lilla kornet där inne egentligen? <3 :-/
Är det någon här som gjort Kub-test tidigare eller förstått hur det går till? Vi får betala det själv eftersom jag är under 35, så jag har bokat in privat. Först har jag fått en tid för blodprover och sen 10 dagar senare för ett ultaljud. Görs något snabbt ultaljud när de tar blodproverna för att veta att embryot har växt som det ska? Får man svar direkt vid ultaljudet då även blodproverna borde vara klara då?
Jag har börjat oroa mig så mycket för testet, det är desssutom mitt i veckan, så ska jobba 3 dagar efter ultraljudet. Jag har fortfarande känt lite illamående i veckan, och kräkts lite. Brösten är pyttelite ömma, känns bara om jag tar på sidorna. Tröttheten har nästan helt försvunni, i natt somnade jag vid 2, hade iofs sovit middag på dagen. Min tröga tarm har verkligen försvunnit. Jag kissar väldigt mycket på morgonen, men går inte upp på nätterna längre. Har känt lite molvärk i svanskotan på morgonen, men ingen riktig växtvärk i magen som tidigare veckor. Tycker även min mage borde vara större då jag ätit så mycket för att lindra illamåendet. Är i vecka 11 (10+5).
Man gör blodprovet och sen UL några dagar senare som du säger. Det görs inget UL precis efter blodprovet tyvärr. Eftersom du gör blodprovet tidigare än UL så ska du få svar samma dag som du gör ditt ultraljud :). (Har inte hunnit göra min KUB än men det är så jag förstår det)
Förstår din oro, men tror att du kan vara lugn. Som jag förstått är det inte konstigt att symtomen lugnar ner sig vid den här tiden. Kallas tydligen för ?spök-veckorna?.
Låter HELT normalt, det "ska" ju börja avta nu. Och skulle det mot förmodan vara något kan du säga att du fått magsjuka, då vill ingen på jobbet se dig på några dagar i alla fall... Lycka till!