Inlägg från: Enmsik |Visa alla inlägg
  • Enmsik

BF december 2019

LB2016 skrev 2019-04-29 21:01:43 följande:

Okej, skönt att höra. Det gick över när jag var på väg till jobb men kändes ändå ?konstigt? i magen/underlivet men hade inte ont längre. Hade växtvärk i början men då var det riktigt molandevärk så detta var helt annat nu, gick över sen till illamående. Men som du beskriver som växtvärk i benen typ haha. Blev så orolig. Tänker dock att det hade nog hållt i sig mycket längre ifall det hade varit något och inte slutat efter några timmar? Tack då vet jag, skönt att det slutade.

Ja jag tror inte man behöver vara orolig. Jag är inte det för den känslan i alla fall. Mitt går lite från och till så tror det bara beror på att det växer :)
  • Enmsik
    Honsomlängtar skrev 2019-04-30 17:45:32 följande:

Åkte in till gynakuten idag med smärtor i vänster sida. Dom kollade med ultraljud så de inte ca utomkveds.

Bröt ihop av lycka när hon sa titta där slår ditt barns hjärta.

Har varit så orolig för ma efter den senaste gången

Lite dålig bild dock då deras maskin va lite bajs. Men ser iallafall ut som en pepparkaka som sparkar på en boll hahaha

Åh vad härligt! Vilken vecka? :D
  • Enmsik
    Honsomlängtar skrev 2019-04-30 18:57:56 följande:

Va på akuten igår för smärtan va högre upp och har fått penicillin mot urinvägsinfektion så dom tror de kunde va de på mig.Vecka 9 (8+0 typ) dom sa att de kan ändras runt kub eller rul sen

Ja okej! :) fick ett ultraljud i v. 6 (förra veckan) pga utomkveds i december och operation i januari. Fick i alla fall se att graviditeten satt rätt inget foster än. De kaneke kunde ana något men det var svårt att säga. men ska få ett till VUL 13/5 då är jag 8+0. Hoppas så att ett litet hjärta tickar! :) idag är jag på 6+2 samma dag som jag opererades förra grav:en så jag vill bara ta mig förbi den här dagen..
  • Enmsik

fick ringa 1177 idag och fick till mig ett VUL. har egentligen ett inbokat nästa måndag 13/5 för att få se fostret då vi inte såg något på första VUL. Idag är jag i 6+3 och fick ringa pga smärta i vänster axel och hållkänsla (samma typ av smärta som jag hade vid mitt utomkveds i januari. Fick se förra veckan att ägget som släppte från höger satt fint i livmodern men ägget som troligtvis släppte från vänster såg man inte då och man antog att den bara försvunnit in i kroppen men nu blev jag nojig när jag fick dessa smärtor igen på höger sida. Dock inga blödningar eller mensvärk. Hade mensvärk förra gången men heller inga blödningar... är lite orolig men jävlar vilken otur man ska ha om man blivit gravid och det sitter bra men en till graviditet sitter utanför livmodern någonstans... får se var det slutar denna gången men jag är positiv ändå och hoppas att allt är bra och att proverna är som de ska och att vi får se ett litet hjärta ticka. vore ju så skönt att få den här dagen att sluta bra..

• Enmsik

Åh! igår fick vi se ett litet hjärta slå så fint i 6+3. Man mätte graviditeten och den stämde överens med dagarna. Så lyckliga att allt hittills gått vägen för oss! Och så skönt att äntligen få se att ?bebisen? mår bra än så länge! :D

• Enmsik
    jooo skrev 2019-05-05 07:46:46 följande:

Finns det någon mer som knappt har symtom? Känner mig så gravid är i v 8 imorron. Men har för mig att de va samma med sonen hmmm.

Förstod inte nu.. haha! ?Någon mer som knappt har symtom? och ?känner mig så gravid? går för mig inte ihop så mycket haha! Jag har knappt symtom förutom lite uppsvälld så jag känner mig inte alls gravid haha ;) jag går också in i v. 8 imorgon. :D
  • Enmsik
    jooo skrev 2019-05-05 18:13:52 följande:

Oj föll bort ett o..menade ogravid :D gör du inte inget illamående för dig heller? Skulle nästan velat haft de för o känna att den är där inne suck..tiden går så långsamt

Jag kan bli illamående om jag hinner bli för hungrig. Annars inga känningar. Fick se ett hjärta slå där inne i torsdags på 6+3 så tror inte det är nå konstigt. Det är ju så olika för alla! :D
  • Enmsik
    LB2016 skrev 2019-05-15 15:04:50 följande:

Åh, kan inte riktigt sånt då de räknar med Crl något sånt men veckorna stämde precis som vi trodde. Jag blev gravid med hjälp utav ägglossningsstimulering därav fick vi komma till kliniken och ?bekräfta?. Förstår oron varit orolig sen start, natten innan kunde jag knappt sova pga oron och var så illamående. Nu har det släppt en del sen man fick se hjärtat ticka. Rekommenderar att gå till en privat klinik de har oftast många tider när man själv vill komma in, kostar lika som ett vanligt vc besök. Så värt då oron går bort en del. <3

Vill bara förtydliga att alla privatkliniker inte kostar samma som ett besök hos landstinget. Många har däremot kopplat med landstinget så då är det ofta samma pris men jag till exempel går privat men den kliniken står helt ensam så vi betalar 900kr per besök, då de inte alls är sammankopplade med landstinget. :)
  • Enmsik
    LB2016 skrev 2019-05-15 19:37:45 följande:

Jo sant. Man får helt enkelt kolla deras hemsida, priser och recensioner. Tror nog alla kollar det oavsett vad man säger. Jag hade aldrig gått till någon utan att kolla igenom klinikens hemsida och framförallt recensioner. Rätt många privata kliniker är kopplade med landstinget i de flesta större städerna.

Ja men absolut! Tänkte bara så inte folk läste det och antar att det är ?billigt? på ALLA privata liksom :D
  • Enmsik

Hej på er! Tänkte dela med mig av vad min bm sa igår när jag var på inskrivning. Jag berättade för henne att jag inte var orolig för missfall utan mer MA. Hon sa att MA är mycket vanligare senare i graviditeten (alltså efter vecka 12). Fortfarande inte supervanligt men vanligare. Så innan v. 12 är det vanligaste att man får missfall. Och MA efter v. 12. Som ofta ses på RUL. Det Finns ju såklart undantag och de som får MA innan v. 12 med som följt utvecklingen med ultraljud.

Innan man hamnade på familjeliv fick man aldrig höra det negativa delarna med att försöka bli gravid eller hur allt går under tiden. Jag har nog bara hört från folk i min omgivning att det gick att bli gravid direkt och att allt gått bra. Sen hamnade man här och man hör de tråkiga delarna och är man här på familjeliv så tycker man att var och varannan får MA.. men det är tydligen inte så vanligt. Och speciellt inte innan v. 12.

Kämpa på alla fina! Jag går in i v. 10 på måndag och på tisdag ska jag på ett privat ultraljud som jag har bokat för att bara se att allt är bra. I v 7 slog hjärtat i alla fall så jag hoppas att allt ska se bra ut. :)

• Enmsik
    Anonym (Em) skrev 2019-05-17 22:48:31 följande:

Vad konstig sagt av din barnmorska, och felaktigt. Det stämmer inte alls när man kollar statistiken. På RUL är det verkligen en liten procent som har burit ett dött foster så länge, går också att kolla upp statistik på.

Jaha vad märkligt. Lät på henne som att det är vanligare senare, typ de landsting som typ inte erbjuder ul innan RUL. Och att det märks då att fostret dött. Jaja då får jag oroa mig ett tag till.. Har ett VUL på tisdag i v. 9+1 och är allt bra då så är det kub ultraljudet NUPP 13+0. :) får hoppas allt är bra ändå. Hjärtat slog i alla fall i v. 7 men det är ju ingen garanti. Tack så mycket för ditt svar!<3
  • Enmsik
    Stellan11 skrev 2019-05-19 15:11:13 följande:

Tyckte också de lät underligt! Har varit hos tre olika läkare pga flera ma o enligt alla de är ma mycket vanligare än MF. Oftast har fostret varit dött ett tag innan kroppen märker de o stöter ifrån sig de. Dock vet man ju inte de då de inte märks fören självs missfallet kommer igång o därför säger man just missfall o inte ma! Dock betyder ju inte detta att verken du eller jag löper någon större risk utan att detta bara är statistiskt över just dessa MF/ma som sker :)

Ja okej. Väldigt träligt och märkligt sagt av henne i så fall då man ju litar på vad de som är inom den professionen säger. Jaja jag får väl googla lite och läsa på. Ska på VUL på tisdag 9+1 så då får vi se om allt är bra. :) tack för svar!! :D
  • Enmsik
    Stellan11 skrev 2019-05-20 07:22:45 följande:

Alla säger säkert olika! Känns inte som dom forskar så där väldigt mycket på så tidiga MF/ma! Man får komma ihåg att de är så många fler graviditeter som leder till bebis än till missfall ju längre man går o varje dag som gravid njuta av den :) <3 när barnet väl är fött har man ett helt liv fyllt med oro sen. Haha!!

Ja jo det är sant! Jag har inte ont och har inte blödigt något så missfall oroar mig inte men då funderar man ju på MA... dock gör jag säkert bara det får att jag mår så bra haha. Alla i min närhet som varit gravida har mått så dåligt och jag mår hur bra som helst. ;) men idag ska vi äntligen få se lilla larven i magen igen och jag/vi hoppas så att det är full fart där inne. Fick i alla fall se hjärtat slå i 6+3. Nu är det 9+1 så vi hoppas att allt är bra. :D ja man kommer oroa sig hela livet när barnet är fött. Äntligen kan jag förstå mina föräldrar lite haha!
  • Enmsik
    Anonym (bell) skrev 2019-05-21 13:07:33 följande:

Åh grattis! ja men runt 20 årsåldern.. känns som att alla är runt 30, blir lite ensamt att vara 18 år då :) vart bor du?Ja, som sagt.. runt 20 ???? vart bor du?

själv bor jag i Stockholm :)

Jag tycker själv att jag är rätt ung men jämfört mot dina 18 så är jag kanske gammal! ;) Haha blir 25 på fredag och har bf 22 december med första barnet. :)
  • Enmsik

Åh idag fick vi se bebis! Enligt min ägglossning så är jag idag 9+1 och veckorna har stämt senaste VUL när jag var i 6+3. Allt såg bra ut och hjärtat slog för fullt. Dock mätte läkaren fostret till 8+1. Alltså en vecka för litet.. men sen sa hon också att den låg väldigt böjd med huvudet så den kan vara längre och att man bara inte ser det och kan mäta när den ligger så. Hon sa att jag inte skulle haka upp mig på det då det endast skiljer några millimeter på den här veckan sa hon. Allt i övrigt såg bra ut så nu ska jag försöka slappna av till kub-ultraljudet om 4 veckor :D

• Enmsik

Är idag i v. 9+2 och igår fick vi se en liten böna som var helt perfekt! Men nu till en fråga. Har mått bra hela graviditeten. Har bara varit lite trött men börjat på illa mitt på dagen nu i vecka 10. Började på 9+0 och spydde då till och med och idag har jag mått illa och det kom rätt hastigt. Någon som börjat må illa senare i graviditeten? Jag trodde jag skulle slippa når jag klarat mig så långt och allt verkar bra men så verkar inte fallet i nuläget haha ;)

• Enmsik

Hörni! Hjälp mig! I vecka 10 (9+1) var allt bra där inne i magen.. men igår på kvällen, då på 10+4, fick jag mensvärk en stund på kvällen. Kanske en timme. Tänkte direkt att det nog var växtvärk. Senare var det yttepytte blod på pappret. kanske brunt, kanske lite rött. Verkar inte bli mer idag, bara lite på pappret nu på morgonen igen.. men kan man få små blödningar av att livmodern växer? Någon som varit med om samma? Har läst om så många MA som börjat med en blodig/brun flytning. Är lite orolig för att det lilla fröet har slutat leva efter att vi fick se det.. har inte kub-ultraljudet förrän måndag om 2 veckor.. :/

• Enmsik
    cleoeme skrev 2019-06-01 09:31:21 följande:

Åk in och kolla. Vill inte skrämma dig men det låter onekligen som början på ett missfall..

Kan det blödningen bero på sex?

Fick blödningar liknande dessa i början av graviditeten vid sex men allt har varit bra med bebis, men inte igår. Men läst nånstans att det kan vara livmodern som växer och blodkärl kan då brista. Och som sagt i vecka 10 var allt bra :/ men ville se om någon annan varit med om samma. Hade ont 30-60min igår kväll, senare fick jag denna lilla blödning men hade liksom inte ont nå mer. Superkonstigt. Borde man inte ha mer ont i så fall så här ?sent? i graviditeten. Gå ju in i vecka 12 på måndag.
  • Enmsik
    Hallonpaj skrev 2019-06-01 14:42:55 följande:

Förstår oron <3

Det går ju inte att säkert säga vad det beror på. Men hur ligger du till i din cykel, du skulle inte haft mens eller äl detta datum?

Jag fick en liten blödning och kraftig smärta i v6 denna graviditet, det var i samband med att jag skulle haft äl. Så både jag och min bm tror det hade något med det att göra (har vanligtvis kraftig smärta vid äl).

Är du väldigt orolig så åk in och kolla. Det känns alltid bra att få veta orsaken. Håller tummarna att det inte är någon fara.

Ne asså jag verkar inte ha ägglossning naturligt då denna bebis är gjord på ägglossningsstimulering. Och även om jag skulle ha en normalcykel så är jag nu ca 1 vecka efter ägglossningsdag om man skulle räkna så.. men har inte ont nu och blöder inget förutom lite ljusbruna flytningar på pappret. Får jag ont igen så kommer jag åka in. Men nu känns det lugnt och får väl försöka tro att allt är bra tills motsatsen bevisas. :) tack så hemskt mycket för ditt svar! <3
  • Enmsik
    CClady skrev 2019-06-01 16:46:59 följande:

UU

Det låter bra. När jag läst på 1177 om blödningar under graviditet så verkar det vara mycket vanligt under första halvan. Dock ska man vara vaksam om det även gör ont. Men jag tycker det gör ont, värker och drar hela tiden så... ibland för att byxorna trycker, ibland pga gaser, men oftast tror jag att det bara är växtvärk och att tarmarna bråkar om att få behålla sin plats.

Tror på din inställning, att anta att det är bra tills något annat skulle visa sig (och isf är det ju inget man själv eller vården kunnat göra ändå). Hoppas och tror allt är bra :)

Ja precis. Jag har också läst det och har blödigt lite i början av grav:en efter samlag och det har typ varit samma mängd nu som då och då har inget varit fel. Så vi får väl se :) hade bara ont en stund igår men då jag jag också ätit mycket mat, var gasig och uppsvälld så man vet ju inte. Sen tar jag progesteronvagiatorer med som tydligen kan irritera slemhinnorna har jag läst. Så får se på kub om två veckor hur det ser ut. Tack! <3
Svar på tråden BF december 2019