• Anzil

Kyckling - Mina kycklingar blir alltid för torra

Hej!

Varje gång jag skall lägga kyckling i ungen blir de jämnt så torra. Vad är det man kan göra för att få det icke torrt och få det att bli som man köper de färdiga på Hemköp? De är så saftiga och perfekt tillagade.

Hur gör man sådana?

Jag har försökt följa recept på nätet, men det blir alltid så fel. Jag har inte fått svar på varför just mina blir torra. Någon sa förut att jag hade för hög värme, men de blir torra i alla fall. Inte alls saftiga med god skinn och så.

Tack för svar!

• Svar på tråden Kyckling - Mina kycklingar blir alltid för torra
  • Fjäril kär

Låter som att du har kycklingen inne alldeles för länge. Då blir den torr.

Använd en stektermometer så vet du när den är klar.

• Aniiee

1: Sänk värmen. De flesta moderna recept ( som jag sett) har alldeles för inihelvete hög temperatur. Gäller nästan all mat.

2: Ta tempen på kycklingen med en stektermometer. Är det hela kycklingar så mäter du tempen i låret.

3: Ha rejält med smör ( och kryddor) innanför skinnet och stoppa gärna kycklingen med godsaker.

Bonusgrej: Testa temperaturen på din ugn, särskilt om den har vred.

I have a growing lack of disgust for you
  • sysop

Generellt så gäller lång tid och låg temperatur om man vill ha det saftigt och mört, ha gärna folie över så behålls fukten bättre.

Ös kycklingen ett antal gånger,

Det går att rädda det mesta genom att ånga det och på så sätt återinfukta.

• MsFry

Kyckling man köper tillagade är ju grillade, en helt annan process än det du gör hemma.

Men för att få en saftig kyckling gäller det att ha låg temperatur på ugnen, slow cooking så att säga. För att få krispigt skinn så kan man pensla över smör och ösa kycklingen under tillagningen.

• legomum

Lägg kycklingen i en lergryta eller i en crokpot.
    Enormt mycket enklare och det blir alltid perfekt.

• sysop
    legomum skrev 2019-03-24 22:50:50 följande:

Lägg kycklingen i en lergryta eller i en crokpot.
    Enormt mycket enklare och det blir alltid perfekt.

Vi hade med oss vår Crockpot från USA, visste inte att det fanns i Sverige, och visst kan man göra kyckling i en Crockpot
  • klyban
    Anzil skrev 2019-03-24 18:17:20 följande:
    Hej!

Varje gång jag skall lägga kyckling i ungen blir de jämnt så torra. Vad är det man kan göra för att få det icke torrt och få det att bli som man köper de färdiga på Hemköp? De är så saftiga och perfekt tillagade.

Hur gör man sådana?

Jag har försökt följa recept på nätet, men det blir alltid så fel. Jag har inte fått svar på varför just mina blir torra. Någon sa förut att jag hade för hög värme, men de blir torra i alla fall. Inte alls saftiga med god skinn och så.

Tack för svar!

Termometer är det säkraste sättet, jag kör runt 63 grader, men läser man så kanske man ska låta det gå 5 grader till.
    Enklaste är att steka kycklingen, och avsluta den i ugnen på låg temp.
    Den blir extremt saftig vid dessa temperaturer, så saftigt att du undrar vad faan du hållit på med innan tom.

Blir en kyckling torr, så har man faktiskt misshandlat kycklingen i det grövsta.

Pulled chicken är nedsänkt i typ ketchup, dessa brukar bli rätt saftiga och falla isär när de är klara.

Kör man hel kyckling så har vi lite andra regler, men egentligen samma men utförda på annat sätt.
    Men de flesta tillagningsmetoder för en saftig kyckling, betyder tillaga till rätt temperatur i rätt tid och ha koll på detta.
    Med tiden lär du dig, och sen gör du bara utan tänka.

hur många meter var det?
Svar på tråden Kyckling - Mina kycklingar blir alltid för torra