Inlägg från: Anonym (nej) |Visa alla inlägg
  • Anonym (nej)

Hur skulle ni gjort? (obs långt men vill gärna att ni läser!)

Svar nej. De är så passa gamla att de själva kan styra över om de vill ringa/skypa, messa osv. Vill han åka till er stad och hälsa på så visst men du behöver inte bryta ryggen av dig på det här sättet, för att resa dit han är. 

Har nyligen en färsk dom här i familjen kring en 15-åring som vägrade träffa ena föräldern och det står oerhört tydligt skrivet att umgänge enbart ska ske om barnet vill det och har behov av det. Skulle dina barns pappa bli missnöjd får han väl stämma dig men inte mycket kommer ske eftersom barnen är så pass stora nu. 

• Anonym (nej)
    Anonym (hur?) skrev 2019-03-20 16:44:45 följande:

Nä jag tror inte han ens kommer gå så långt för det riktiga intresset finns inte. Då skulle han väl flyttat närmre hit igen eller försökt mer än han har. Nu är det JAG som lagt all energi på att de ska få en relation för att jag önskar så högt att de kan ha en relation med båda sina föräldrar.

Den äldsta har tidigare velat skypa osv men har senaste 2 åren varit väldigt motsträvig men gör det ibland pga att pappan ger hen dåligt samvete med sina meddelanden. Märker att det inte är för hens egen skull utan för pappan som kontakten då sker.

När jag "påminner" så märker jag att 9.5 av 10 ggr så blir det en ångestkänsla hos båda barnen och det känns inte bra!

Dock rädd att jag ska bli nån slags mamma som man läser om som FRÅNTAR barnen deras andra förälder. Jag vill inte att de ska kunna säga "varför gjorde du inte mer mamma" när de blir vuxna... :(

Fast det låter väl mer tvärtom i mina öron "varför tvingade du oss mamma". De ska väl hellre i så fall fråga sig "varför gjorde du inte mer pappa?

Så, sluta nu och gör det som är rätt. Låt dem sjäva välja hur kontakten med honom ska se ut. De vet var han finns och hur de kan kontakta honom. Säg att du stöttar dem hur de än gör och om de vill ha din hjälp att ta kontakt någon gång så kan du hjälpa till .
  • Anonym (nej)
    Anonym (hur?) skrev 2019-03-20 16:57:31 följande:

Tacksam för alla snabba svar!

Vet att det låter märkligt och att det låter som om jag tänker mest på mig sjläv men så är inte fallet. Då hade jag inte försökt så länge! JAG har inget behov av att visa mig duktig eller vara bra, jag vill bara att barnen ska få bästa förutsättningarna.

De som varit i en destruktiv relation kanske lättare kan sätta sig in i hur det är när man blir manipulerad och inte riktigt kan tänka själv utan man lyssnar på vad den personen anser i stället.

Därför är det jätte värdefullt att jag får er input!

Han har börjat hota med att inte betala underhåll om han inte får prata med barnen men jag har inte ens svarat på det utan tänker att då får jag ta det via FK om så är fallet. 

Tycker ni således att man kan klippa banden helt tills ev barnen tar ett annat beslut? Jag tycker verkligen han gör mer skada än nytta MEN eftersom jag tänker att jag inte vill påverka dom med MINA åsikter så har det varit svårt att se "nyktert" på situationen, därav min tråd! :) Tacksam för alla svar som sagt!

Du behöver inte dramatiskt kapa någon tråd, utan bara göra inget, så att säga. Om han frågar så säg att barnen är så stora nu att de själva avgör. 
Svar på tråden Hur skulle ni gjort? (obs långt men vill gärna att ni läser!)