• Anonym (Micke)

skolka varje måndag

Min dotter avser att skolka från skolan på måndagar.
    Då skall hon ägna sig åt aktivism på nätet.
    Miljö, djurens rätt och demokratifrågor för unga är hennes intressen.

Kan andra så kan jag.

Måndagar anser hon är bäst för då har hon så lång dag...
    0815 till 16.00

Hon går i åttan.

Vad kommer skolan säga ?
    Vad skall jag säga  ?

Jag tycker att det är helt fel, hon får vara aktivist på lördag och söndag.

• Svar på tråden skolka varje måndag
  • Tow2Mater
    Anonym (juju) skrev 2019-03-18 15:58:31 följande:
    Hur vet du att föräldrarna till Greta försummar Gretas skolgång?
    Finns många barn som får studier tillgodosedda på annat håll än skolan om föräldrarna kan ordna detta. Man behöver inte vara elit för det men däremot kanske inte en undersköterska har den kapaciteten och kunskap om detta.

Kan du tillgodose dina barns skolgång hemma och det är trovärdigt för rektorn och kommunen kommer du få dispens för detta självklart men att döma att ditt språkbruk har jag svårt att du skulle kunna klara av sådant uppdrag 
    Hemskolning tillåts inte utan mycket synnerliga skäl som t ex mycket allvarlig sjukdom. Men som tidigare sagts ges ju eliten tydligen dispens for PK flugor. Skandal! Och Greta utnyttjas tydligen dessutom av sina foräldrar for att sälja ocg promota deras bok.
  • EmberEyes
    themia skrev 2019-03-18 17:04:21 följande:
    Du menar väl inte att du tror att dagens makthavare kommer att rädda klimatet?
    Så naiv får man inte vara, vi nog lita till "fjortisarna". Om tio år är de vuxna med rösträtt, om 20 år sitter de i beslutande positioner i regeringar, parlament och företag.  
    Jag tror bestämt att du ha lite problem med läsförståelsen. Vem tror du kommer vara framtidens läkare, lärare, forskare, politiker, företagsledare m. fl? De elever som idag skolkar bort sin tillvaro och leker "influencers" på nätet? Allvar? Du tror inte att det är de skötsamma eleverna, de som jobbar på sin akademiska framtid, som kommer axla dessa samhällsfunktioner?

Att någon ens kan argumentera för att barn ska skolka är så absurt att man baxnar.
  • Anonym (juju)
    Konservativ skrev 2019-03-18 17:06:48 följande:
    Jaha. Låt mig gissa, du såg min signatur Konservativ och drog sedan slutsatsen att jag är en lågpannad SD:are som du måste upplysa? Jag kan ju ha fel, jag känner inte dig.

Hemundervisning (inte hemskolning som jag skrev) är inte tillåten i och med skollagen 2011. Det stycke som du citerar handlar om att kommunen har rätt att fatta beslut om andra undervisningsformer och inte att vidriga föräldrar kan låta sina ungar skolka för att de vill utnyttja henne i politiskt syfte. Skolkar man så är man borta från den obligatoriska undervisningen. Och, jo, om man utnytttjar sitt barn för sina egna politiska syften så är man en vidrig förälder.

Observera att jag skriver inget om dina kunskaper eller attityd. 
    Du har rätt i att inte skriver något om mina kunskaper eller attityd.
    Jag ber om ursäkt!
    Jag jag drog slutsatsen om du är SD men jag kan självfallet ha fel om det.

Hur vet du att Greta ha hemundervisning då?
    Greta skolkar inte.
    Greta är inte borta från den obligatoriska undervisningen. 
    Jag lägger ner detta då folk anklagar folk utan nåt underlag och gör massa antagande byggda på ingen fakta.

• Konservativ
    themia skrev 2019-03-18 17:07:02 följande:
    Ja det är den nivån dina inlägg brukar hamna på. Knappast förvånad
    Du och jag tycker väl olika. Gillar du inte olika? Men om det är för jobbigt för dig kan du hoppa över det jag skriver....
  • Konservativ
    Anonym (juju) skrev 2019-03-18 20:18:25 följande:
    Jag ber om ursäkt!

Greta skolkar inte.
    Jag lägger ner detta då folk anklagar folk utan nåt underlag och gör massa antagande byggda på ingen fakta.

Det som står i media är att hon skolstrejkar. Vad är det om inte skolk? Vad kan det vara annat än skolk?

Jag brukar inte tro på ljugmedia så ofta men nu handlar det om en av deras egna så det verkar trovärdigt.
  • Konservativ
    Anonym (juju) skrev 2019-03-18 20:18:25 följande:
    Jag ber om ursäkt!

Greta skolkar inte.

Det som står i media är att hon skolstrejkar. Vad är det om inte skolk? Vad kan det vara annat än skolk?
    Om hon faktiskt har hemundervisning så skolstrejkar hon ju inte. Men då faller hennes "heroiska" insats.

Jag brukar inte tro på ljugmedia så ofta men nu handlar det om en av deras egna så det verkar trovärdigt.
  • Anonym (***)
    EmberEyes skrev 2019-03-18 18:02:20 följande:
    Jag tror bestämt att du ha lite problem med läsförståelsen. Vem tror du kommer vara framtidens läkare, lärare, forskare, politiker, företagsledare m. fl? De elever som idag skolkar bort sin tillvaro och leker "influencers" på nätet? Allvar? Du tror inte att det är de skötsamma eleverna, de som jobbar på sin akademiska framtid, som kommer axla dessa samhällsfunktioner?

Att någon ens kan argumentera för att barn ska skolka är så absurt att man baxnar.
    Så du tror på allvar att en dags frånvaro från grundskolan/gymnasiet avgör någons framtid?

Perspektiv, tack!
  • BurningDiamond
    Anonym (***) skrev 2019-03-18 21:33:51 följande:
    Så du tror på allvar att en dags frånvaro från grundskolan/gymnasiet avgör någons framtid?

Perspektiv, tack!
    Så du menar att "skolka varje måndag" inte utgör en signifikant del av ett barns utbildning? Undrar vem som har ett skevt perspektiv...
  • Anonym (Va)
    Anonym (***) skrev 2019-03-18 21:33:51 följande:

Perspektiv, tack!

Skillnad på 1 dag i veckan och 1 dag per termin.

1 dag i veckan blir 20% av din skolgång, det är klart att det kan påverka.
  • Anonym (***)
    BurningDiamond skrev 2019-03-18 22:10:26 följande:
    Så du menar att "skolka varje måndag" inte utgör en signifikant del av ett barns utbildning? Undrar vem som har ett skevt perspektiv...
    Anonym (Va) skrev 2019-03-19 06:32:18 följande:
    Skillnad på 1 dag i veckan och 1 dag per termin.

1 dag i veckan blir 20% av din skolgång, det är klart att det kan påverka.
    Jag pratar om strejken i fredags där massor av elever deltog. Så vitt jag vet så ska den inte hållas varje fredag.

Att tro att andra elever ska göra samma sak som Greta är naivt. Och tror man på TS är man lika naiv.

Svar på tråden skolka varje måndag