fornminne skrev 2019-03-11 14:46:50 följande:
Det klart att det finns personal med helt fel attityd. Dem har man ju också mött. Tyvärr gör den skriande personalbristen i många tunga yrken att även "fel" personer anställs. Vilket gör jobbet ännu tyngre för de som är duktiga och engagerade, de får ofta mer ansvar osv. Jag förstår att de får nog ibland. Sen är det inte rätt att ta ut det på brukarna. Men mer tid och resurser behövs, samt bättre arbetsmiljö, om inte all bra personal ska försvinna på sikt.
Jag tycker brukarna är problemet!
Det är bedömt av arbetsterapeut, sjukgymnast och biståndshandläggare vad de klarar av, behöver stöttning med eller total hjälp med. Sedan har man beräknat tiden det ska ta för detta. Tid och utrymme finns. Fast problemet är att de är gnälliga, egoistiska och mycket vill ha mer.
När biståndshandläggare bedömer "hjälp att servera frukost" kanske dom ger det momentet två minuter för det innebär egentligen
"Agda, vad vill du äta?"
"Fil och flingor, en smörgås och en kaffekopp"
*jag serverar som hon vill ha det, hon säger tack*
Men vissa här såhär:
"Agda vad vill du äta?"
"Ja...... Vad har ni?"
"Fil, yoghurt i tre smaker, kräm, tre grötsorter, nyponsoppa, blåbärssoppa, varm chocklad, smörgås med 10 olika pålägg, 5 olika frukter, 3 sorters juicer"
"Jaaa........... vad ska man ta....... kanske varm chocklad och en smörgås"
*Gör det*
"Jaa, man kanske skulle ha lite sockrat fil att ta medicinen med så man inte sväljer fel"
*Ger det*
"Jag du inte sätta tabletten i min mun"
*Gör det*
"Är det varm chocklad?"
"Ja agda det är det"
"Ja, och så är det två rån med ost och skinka, ja jag har svårt att äta den här feta skinkan får sån konstig smak i munnen men det ska gå bra.
"Ja det går nog bra"
"Hördu, kan du ta reda på det här också...."
Och så skulle två timmar kunna gå, ska biståndshandläggaren bevilja 2 timmar eller?