• Tiina87

Är så less en del av mina brukare...

Klart man för beklaga sig och känna sig "trött på brukarna/patienterna". Ingen fel att känna så. Det viktiga är dock att hålla de tankarna bort från brukarna/patienterna så att inte de känner av din negativa stress.

Har jobbat inom vården länge och många gånger känt mig "trött på mina brukare/patienter" Men ändå känner jag att jag har världens bästa jobb och att jag alltid haft det Att få glädja någon med besök eller samtal gör att man orkar med dagarna som är tyngre psykiskt.

• Tiina87
    Anonym (.) skrev 2019-03-11 12:43:24 följande:

En klar dam ska ALLTID på toaletten när personalen kommer in med lunch eller middagsbrickan på rummet (hon vill äta på sitt rum). Vilket innebär att en personal blir ockuperad hos henne när alla andra 15 brukare behöver servas i matsituationen. Är man klar borde man väl ändå kunna säga "kom 20 minuter innan lunch hetsen till mig så hinner jag gå på toa innan". 

Men om ni är medvetna att damen alltid ska på toaletten innan lunch så har ni två val:

1. Ni går in tidigare och hjälper damen på toaletten INNAN maten serveras, på så sätt blir det ingen stress för varken er eller damen.

2. Ni går men mat till damen efter att alla andra 15 brukarna har fått sin mat. På så sätt få de sin mat och damen kan gå på toaletten när ni kommer in med maten. Ingen stress för någon.

Men att besöken inte har den tid som biståndshabdläggaren anser är något ni får ta upp med dem. Många äldre har invanda rutiner och det måste de få lov att ha.
  • Tiina87
    Anonym (.) skrev 2019-03-11 12:55:15 följande:

De har absolut ingen juridisk skyldighet att bete sig på ett visst sätt. Men jag tycker att rent empatiskt borde man väl förstå att det finns gränser. Om jag bor någonstans och så får jag lite för lite mjölk i kaffet, ja inte skulle jag börja och gnälla eller "försöka" bete mig på ett visst sätt, jag skulle vara genuint tacksam över kaffet jag fick men vid nästa kaffeservering skulle jag säga "kaffe med rätt så mycket mjölk *ler*". Även om det är deras hem måste man väl ha empatisk och social kompetens, och bara känna nöjdhet och tacksamhet någon gång. Det är jag alltid, oavsett vem det är, oavsett om det är deras jobb eller frihet, oavsett om de är man eller kvinna, vit eller svart.

Äldre personer som bor på SÄBO/äldreboende/etc gör set av en anledning. Oftast har de demens, kognitiv sjukt eller andra fysiska och psykiska åkommor som gör att de inte klarar sig utan hjälp. Det är inte ens säkert de själva är medvetna om att du upplever de empatilösa.

Kan man inte förstå det så ska man inte jobba inom vården. Och ja, det finns gränser men inte när det gäller att de gnäller. Det är deras privata hem som du kommer in i. Jobbar man inom äldrevården/vården så får man räkna med att brukare/patienter gnäller om det ena och det andra och då får man bita ihop på jobbet.

Vad gäller trackasering, utåtagering etc så är det något som INTE ska accepteras och man för då gemensamt i arbetsgruppen komma fram till hur man bäst ska läsa situationen .
  • Tiina87
    Anonym (.) skrev 2019-03-11 13:34:03 följande:

Jag ska tillgodose deras behov, som jag skrev först av allt.

Men jag kan enormt provoceras av missnöjda, otacksamma och gnälliga personligheter. 

Om du provoceras så lätt av det så är du i helt fel bransch.
  • Tiina87
    Anonym (.) skrev 2019-03-11 14:29:47 följande:

Det kan jag verkligen inte rycka det är med tiden.

Det här gör jag hos en typisk brukare på morgonen:

Väcker dem med godmorgon och ett leende på läpparna, räcker rullator och går med dom på toaletten. Där får dom sitta och göra sina behov med stängd dörr medan jag drar upp persienner, bäddar säng.

Därefter får dom sitta kvar på toa och jag ber dem ta av sig nattlinnet, räcker blöta tvättlappar och uppmana dom att tvätta överkroppen (ansikte, under armnar osv). Räcker handduk. Sen räcker jag tröja som dom får ta på sig själv medan jag samtidigt tar på blöja/trosa, byxor, strumpor och skor. Sen får se ställa sig upp, jag tvättar nedre delen, torkar, drar upp byxorna och följer dom till bordet i sitt rum. Tar reda på sopor och handdukar, tvättar och spritar händerna, slänger sopor, gör en frukostbricka jag går tillbaka med och ger medicin. Det här hinner man faktiskt på 10 minuter utan problem..

Om du hinner allt det där på 10 minuter så undrar jag hur kvalitén på ditt arbete egentligen är?!
  • Tiina87
    Anonym (.) skrev 2019-03-11 15:00:45 följande:

Ett vardagsrehabiliterande förhållningssätt innebär att individen ska bevara sina förmågor själv så länga som möjligt. Det tillgodoser jag genom att GE tvättlappen, inte tvätta själv. Jag kan inte styra och ställa hur noga och länge en annan människa tvättar sig, det är hens beslut så länge hen klarar av det. Att klä på någon och borsta hår tar nolltid. Borsta tänderna kan man inte göra innan någon har ätit (vill du själv ha kaffe med tandkrämssmaken kvar?), att smörja någon är ordination som ska göras om det står på läkemedelslistan, vilket det sällan gör. Raka förekommer sällan hos oss, vi har en man och han gör det själv. 

Att smörja med fuktighetskräm/lotion behövs ingen läkaroridnation på det. Det är sunt förnuft att man smörjer in äldre som har torr och skör hud.
Svar på tråden Är så less en del av mina brukare...