Inlägg från: Anonym (Il faut cultiver notre jardin) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Il faut cultiver notre jardin)

Nu åtalas grundaren av "hatsajten" Stå Upp För Sverige för hets HMF är det rätt eller fel?

Jag tycker faktiskt att det borde finnas en betydligt högre toleransnivå än den som finns idag. Yttrandefrihet måste innebära att det är fritt att yttra sig, även om sådant som ter sig fullständigt förkastligt. 

Repressiva lagar kan accepteras så länge yttrandefriheten verkligen är helt fri. 

(Sedan uttrycker sig många på ett sätt, och om många saker, som framstår som helt sjuka. Men det är en annan sak.)

uhsumkat skrev 2019-03-09 00:14:08 följande:

"Yttrandefrihet" är vår tids mest missförstådda och missbrukade begrepp, näst efter kränkt.

Många tror att det innebär att man har rätt att säga vad man vill och när man vill. 

Självklart måste yttrandefrihet ha begränsningar för annars skulle galenpannor skapa kaos och anarki.

Bara om vi tror att vi är oförmögna att bemöta galenpannornas argument kommer de att tillåtas skapa kaos och anarki. Klarar man å andra sidan av det, finns det inget behov av att förbjuda oliktänkande.
    uhsumkat skrev 2019-03-09 11:01:25 följande:

Det är inte sant på något sätt. Det finns saker som självklart ska undantas från yttrandefriheten. Många har ingen som helst koll på vad yttrandefrihet är utan vill säga vad de vill när de vill och hur de vill.

Självklart ska bla hot och trakasserier undantas från yttrandefriheten (och det gör det i alla länder). Eller sådant som kan bli ett hot mot riket och företagen. 

Det är som sagt bara de som inte har koll på vad yttrandefriheten är som hävdar att den ska vara total...

Undrar vilka du menar hävdar att yttrandefriheten ska vara total? Själv menar jag att det borde finnas en betydligt högre toleransnivå än den som finns idag. Det innefattar inte t.ex. att spioner ska få läcka försvarshemlighetet till främmande makt eller att handläggare ska ha rätt att avslöja patentansökningar som inte blivit offentliga. Men eftersom jag anknöt till trådens ämne trodde jag detta var självklart (men ditt inlägg tyder på att det kanske inte var tillräckligt tydligt ändå?)
    uhsumkat skrev 2019-03-09 16:13:24 följande:
    Vi har en alldeles för hög toleransnivå mot dumskallar och näthatare redan idag. Att höja toleransnivån är att låta idioterna bestämma. Självklart är det inget vettigt alternativ.
    Det sker bara om vi låter idioterna bestämma. Jag kan säga att de i alla fall inte bestämmer över mig. Får jag fråga vilka du definierar som "dumskallar"? Det ligger en otäck underton i ditt påstående.
Svar på tråden Nu åtalas grundaren av "hatsajten" Stå Upp För Sverige för hets HMF är det rätt eller fel?