Inlägg från: Padirac |Visa alla inlägg
  • Padirac

Nu åtalas grundaren av "hatsajten" Stå Upp För Sverige för hets HMF är det rätt eller fel?

Evert2 skrev 2019-03-02 17:31:46 följande:
    Om man läser § 4 så talas det om en uppsikt som kan krävas med hänsyn till omfattningen av verksamheten. Och en grupp med 180000 medlemmar är väl inte rimligt för en person att kunna ha 100% uppsikt över? Hoppas och gissar att han frias men åklagaren har lovat att driva fallet ända till HD om det behövs.
    Han kan behöva anlita ett antal personer som hjälper honom för att ha den uppsikt som kan krävas med hänsyn till omfattningen av verksamheten.

Det är bra att åklagaren driver detta till HD om det behövs. Dels för att klargöra ansvaret och dels för att utkräva ansvar för den som driver sidan.
  • Padirac
    Evert2 skrev 2019-03-02 22:23:32 följande:

Står ingenting i lagtexten om att han måste anlita någon att hjälpa honom att hjälpa honom. Tvärtom framhävs det att han bara behöver göra sitt bästa för att hålla sidan fri från oönskade inlägg.

Lagtexten du refererar till säger att han behöver ha den uppsikt över tjänsten som skäligen kan krävas med hänsyn till omfattning och inriktningen av verksamheten.

Jag kan inte se att åklagaren tolkat detta på annat sätt än att det inte räcker att göra sitt bästa, utan att översikten måste upprätthållas i nivå med omfattningen.

Jag tror han kommer att fällas och det glädjer mig.
Svar på tråden Nu åtalas grundaren av "hatsajten" Stå Upp För Sverige för hets HMF är det rätt eller fel?