Inlägg från: Anonym (Arbete?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Arbete?)

Återkrav CSN

Har du en stadig inkomst från fast jobb nu?

• Anonym (Arbete?)

Återbetalningen är en sak, värst är att du tappar din SGI om du inte har en tillsvidareanställning eller jobb som är varaktigt minst 6 mån framåt. Men det löser ju sig på ett eller annat sätt till slut. Prata med CSN.

• Anonym (Arbete?)
    Anonym (CSN) skrev 2019-02-28 09:12:27 följande:

Sorry men jag förstår inte vad mitt SGI har med detta att göra? Försäkringskassan och CSN är två helt olika myndigheter. Jag har ingen som helst anledning till att behöva oroa mig för varken SGI eller arbete.

Jo, det är tyvärr så att om du har tjänat för mycket, så pass att du inte haft rätt till CSN alls,

så nollas din SGI. Det går en gräns nånstans vid din sammanlagda årsinkomst. Men om du har en anställning nu får du direkt en ny, baserad på nuvarande inkomst.
  • Anonym (Arbete?)
    Anonym (....) skrev 2019-02-28 19:51:19 följande:

Nej, sgi nollas inte!

Jo, om man gått över en viss gräns gör den det. Tyvärr. Om man tagit CSN och det visar sig att man inte har rätt till det så blir det följden, förutom återbetalning förstås. Jag klarade mig med väldigt nöd och näppe för ett par år sedan. Tror det handlade om att 3000 kronor ungefär, annars hade det varit kört. Men kan ju ha ändrats sen 2016. Registren samkördes redan då.
  • Anonym (Arbete?)
    Anonym (....) skrev 2019-02-28 20:51:01 följande:

Inte för ts då h*n har haft en inkomst.

Det hade jag också bevisligen haft eftersom jag tjänat en bra bit över gränsen. Men jag skulle nollas eftersom det var CSN som styrde i första hand, och inte inkomsten. Det var helt galet. När jag googlade nu så ser jag att det 2017 satts in skydd för att studerande inte ska råka illa ut på olika sätt.
Svar på tråden Återkrav CSN