• Anonym (CSN)

Återkrav CSN

Hej!

Jag har råkat begå ett ganska så stort misstag på mitt CSN lån och har tjänat för mycket 2017. Nu undrar jag om det är värt att skicka in alla lönespecifikationer eller om jag ska låta CSN fördela min inkomst jämt över året. Jag tjänade under fribeloppet första delen av 2017 men på tok för mycket andra delen.

Mitt fribelopp första halvåret var 108 487kr

Mitt fribelopp andra halvåret var 151 858kr.

Första halvåret tjänande jag ca 77 000.

Andra halvåret tjänande jag 208 326. Så där har jag gjort ett massivt misstag. Om jag slår ut det över hela året så har jag tjänat ca 19 000kr för mycket. Men om jag bara kollat andra halvåret så har jag tjänat typ 34 445kr för mycket..

så nu undrar jag om jag ens borde skicka in alla lönespecifikationer eller bara låta dem skicka återkrav? Är det någon som vet hur de födelar inkomsten jämt per år? Totala inkomsten delat med 12?

• Svar på tråden Återkrav CSN
  • Anonym (...)

Låter som att du har allt att vinna på att inte skicka in några lönespecifikationer.

Jag hade lugnt väntat på att CSN upptäcker detta, men är du smart så sparar du lönespecifikationer.

Först måste ju skatteverket godkänna din deklaration, så det är väl först framåt sommaren (mer troligare hösten) 2019 som CSN som tidigast kommer med ett återkrav för 2018.

Spara pengar så du har dem på kontot, det är ganska dryg ränta om man inte betalar snabbt.

• MR Xyz

Från CSNs hemsida:

"CSN kontrollerar att de inkomstuppgifter du lämnat till CSN stämmer. Kontrollen gör vi två år efter året du tjänade pengarna. Vi gör kontrollen genom att jämföra de inkomstuppgifter du lämnat till CSN med de inkomstuppgifter som vi då fått från Skatteverket.

Om du haft studiemedel eller studiestartsstöd och det visar sig att du haft inkomster över fribeloppet som du inte meddelat oss, måste du visa hur inkomsten varit fördelad under året. Det behöver vi veta eftersom CSN tar hänsyn till din inkomst per kalenderhalvår, medan den uppgift vi får från Skatteverket är per år."

Du måste ändå skicka in lönespecar vid kontrollen så det är bättre att ta tag i det direkt.

• MR Xyz

Och direkt när jag skickat förra meddelandet hittar jag detta på ett annat ställe på deras hemsida:

"Om du inte visar hur dina inkomster fördelats över respektive halvår, kommer vi att utgå från att inkomsten är jämnt fördelad över året."

• Anonym (CSN)

Ja det är ju just det jag vill veta, hur räknar de att inkomsten varit jämt fördelad? Jag hade ca tre månader utan någon inkomst alls, endast CSN. Har räknat mer och det är andra halvåret som är problemet, första halvåret är jag under fribeloppet. Det andra halvåret fick jag ca 3500kr i studiebidrag, tog inget lån. Så om jag skickar in lönespecifikationer så borde det väl bara vara dessa 3500kr jag fått i bidrag som jag ska betala tillbaka?

• Anonym (Arbete?)

Har du en stadig inkomst från fast jobb nu?

• Mrs Green
    Anonym (CSN) skrev 2019-02-27 20:47:23 följande:

Ja det är ju just det jag vill veta, hur räknar de att inkomsten varit jämt fördelad? Jag hade ca tre månader utan någon inkomst alls, endast CSN. Har räknat mer och det är andra halvåret som är problemet, första halvåret är jag under fribeloppet. Det andra halvåret fick jag ca 3500kr i studiebidrag, tog inget lån. Så om jag skickar in lönespecifikationer så borde det väl bara vara dessa 3500kr jag fått i bidrag som jag ska betala tillbaka?

Jag tolkade det som att om du inte skickar in några lönespecar tar de årsinkomsten och delar på två. Och då borde det ju bli som du tror, att du får betala tillbaks bidraget du fick andra halvåret. Det låter ju inte så farligt.

Jag fick också det här idag så jag sitter och gräver fram både lönespecar, deklaration och kontrakt (vi sålde en lägenhet i december 2017, och köpte en ny, så det ser ju ut som jag hade en helt enorm inkomst Skrattande).... Men jag är så glad att de gör så här nu, så man får en chans att förklara sig halvårsvis. När jag pluggade på 90-talet kollade de bara årsinkomst så det blev jättedyrt när jag tog examen i juni och sen jobbade heltid andra halvåret Skrikandes
  • Anonym (1)
    Anonym (...) skrev 2019-02-27 20:00:00 följande:

Låter som att du har allt att vinna på att inte skicka in några lönespecifikationer.

Jag hade lugnt väntat på att CSN upptäcker detta, men är du smart så sparar du lönespecifikationer.

Först måste ju skatteverket godkänna din deklaration, så det är väl först framåt sommaren (mer troligare hösten) 2019 som CSN som tidigast kommer med ett återkrav för 2018.

Spara pengar så du har dem på kontot, det är ganska dryg ränta om man inte betalar snabbt.

Eftersom det rör sig om inkomster under 2017, så deklarerades dessa 2018.
  • Anonym (CSN)
    Mrs Green skrev 2019-02-27 21:55:24 följande:

Jag tolkade det som att om du inte skickar in några lönespecar tar de årsinkomsten och delar på två. Och då borde det ju bli som du tror, att du får betala tillbaks bidraget du fick andra halvåret. Det låter ju inte så farligt.

Jag fick också det här idag så jag sitter och gräver fram både lönespecar, deklaration och kontrakt (vi sålde en lägenhet i december 2017, och köpte en ny, så det ser ju ut som jag hade en helt enorm inkomst ).... Men jag är så glad att de gör så här nu, så man får en chans att förklara sig halvårsvis. När jag pluggade på 90-talet kollade de bara årsinkomst så det blev jättedyrt när jag tog examen i juni och sen jobbade heltid andra halvåret 

Ja det är ett jäkla grävande här med, hittat alla lönespecifikationer förutom de tre första i början av 2017.. dock så har jag allt från andra delen av 2017. Där problemet ligger. Nu har jag läst hur många trådar som helst om detta. Vissa menar att jag ska betala tillbaka den summan jag tjänande över fribeloppet på hela året. Det vill säga VÄLDIGt mycket, men det kan väl inte stämma? CSN kan väl inte gå in och kräva mig på pengar jag fått för att jobba utan endast de pengar jag fått från dem för att jag felade? Alltså det bidrag jag tog ut andra delen av 2017?
  • Anonym (Arbete?)

Återbetalningen är en sak, värst är att du tappar din SGI om du inte har en tillsvidareanställning eller jobb som är varaktigt minst 6 mån framåt. Men det löser ju sig på ett eller annat sätt till slut. Prata med CSN.

• Anonym (CSN)
    Anonym (Arbete?) skrev 2019-02-28 06:36:54 följande:

Återbetalningen är en sak, värst är att du tappar din SGI om du inte har en tillsvidareanställning eller jobb som är varaktigt minst 6 mån framåt. Men det löser ju sig på ett eller annat sätt till slut. Prata med CSN.

Sorry men jag förstår inte vad mitt SGI har med detta att göra? Försäkringskassan och CSN är två helt olika myndigheter. Jag har ingen som helst anledning till att behöva oroa mig för varken SGI eller arbete.
  • Anonym (Arbete?)
    Anonym (CSN) skrev 2019-02-28 09:12:27 följande:

Sorry men jag förstår inte vad mitt SGI har med detta att göra? Försäkringskassan och CSN är två helt olika myndigheter. Jag har ingen som helst anledning till att behöva oroa mig för varken SGI eller arbete.

Jo, det är tyvärr så att om du har tjänat för mycket, så pass att du inte haft rätt till CSN alls,

så nollas din SGI. Det går en gräns nånstans vid din sammanlagda årsinkomst. Men om du har en anställning nu får du direkt en ny, baserad på nuvarande inkomst.
  • Mrs Green
    Anonym (CSN) skrev 2019-02-27 23:05:47 följande:
    Ja det är ett jäkla grävande här med, hittat alla lönespecifikationer förutom de tre första i början av 2017.. dock så har jag allt från andra delen av 2017. Där problemet ligger. Nu har jag läst hur många trådar som helst om detta. Vissa menar att jag ska betala tillbaka den summan jag tjänande över fribeloppet på hela året. Det vill säga VÄLDIGt mycket, men det kan väl inte stämma? CSN kan väl inte gå in och kräva mig på pengar jag fått för att jobba utan endast de pengar jag fått från dem för att jag felade? Alltså det bidrag jag tog ut andra delen av 2017?
    Nej, du kan ju inte bli återbetalningsskyldig för mer än vad du fått från CSN. 
  • Anonym (....)
    Anonym (Arbete?) skrev 2019-02-28 19:01:28 följande:

Jo, det är tyvärr så att om du har tjänat för mycket, så pass att du inte haft rätt till CSN alls,

så nollas din SGI. Det går en gräns nånstans vid din sammanlagda årsinkomst. Men om du har en anställning nu får du direkt en ny, baserad på nuvarande inkomst.

Nej, sgi nollas inte!
  • Anonym (Arbete?)
    Anonym (....) skrev 2019-02-28 19:51:19 följande:

Nej, sgi nollas inte!

Jo, om man gått över en viss gräns gör den det. Tyvärr. Om man tagit CSN och det visar sig att man inte har rätt till det så blir det följden, förutom återbetalning förstås. Jag klarade mig med väldigt nöd och näppe för ett par år sedan. Tror det handlade om att 3000 kronor ungefär, annars hade det varit kört. Men kan ju ha ändrats sen 2016. Registren samkördes redan då.
  • Mascaraklumpar

Detta hände mig för några år sedan och jag TROR att de delar årsinkomsten på två och lägger ena delen på vårterminen och andra på höstterminen. Är inte helt hundra på om jag minns rätt, men typ 90% säker. Sen är det ju inte så att man måste betala tillbaka hela beloppet så fort man är över gränsen, utan det finns väl ett intervall där man fortfarande får studiemedel men ett mindre belopp.

Så leta på hur mycket studiemedlet minskas i båda scenarierna och jämför alternativen.

• Anonym (....)
    Anonym (Arbete?) skrev 2019-02-28 20:12:06 följande:

Jo, om man gått över en viss gräns gör den det. Tyvärr. Om man tagit CSN och det visar sig att man inte har rätt till det så blir det följden, förutom återbetalning förstås. Jag klarade mig med väldigt nöd och näppe för ett par år sedan. Tror det handlade om att 3000 kronor ungefär, annars hade det varit kört. Men kan ju ha ändrats sen 2016. Registren samkördes redan då.

Inte för ts då h*n har haft en inkomst.
  • Anonym (Arbete?)
    Anonym (....) skrev 2019-02-28 20:51:01 följande:

Inte för ts då h*n har haft en inkomst.

Det hade jag också bevisligen haft eftersom jag tjänat en bra bit över gränsen. Men jag skulle nollas eftersom det var CSN som styrde i första hand, och inte inkomsten. Det var helt galet. När jag googlade nu så ser jag att det 2017 satts in skydd för att studerande inte ska råka illa ut på olika sätt.
  • Kerubmamman
    Anonym (CSN) skrev 2019-02-27 20:47:23 följande:

3500 är väldigt lågt för en termin, hoppade du av? Hur många veckor hade du bidrag?
    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Anonym (Eva)

Hej! Några år senare men jag provar 

Hur blev det? Hur gjorde du? Fördelade de inkomsten jämt eller skickade du in ?bevis??

Svar på tråden Återkrav CSN