Hej!
Vad tråkigt att har att du har samma problem som mig! Det är verkligen fruktansvärt att känn sig konstant kissnödig.
Jag har fått mäta hur mycket jag kissade under två dygn samt hur mycket som fanns kvar i blåsan efteråt och allt såg bra ut enligt min uroterapeft. Hade visserligen lite urin kvar i blåsan men allt under 1 dl räknas som normalt enligt henne. Hur mycket fanns kvar när du mätte? Är det såpass lite som 1 dl tänker jag att kissnödigheten inte direkt borde bero på det, men är det mer än så, så kan det ju mycket väl vara så att det är ditt problem till att tömma blåsan som ger upphov till kissnödigheten. Vad sa dom när du gjorde undersökningen? Fick du något svar på varför du inte kunde tömma blåsan ordentligt och vilka åtgärder som skulle kunna göras? Du ska ju verkligen inte behöva gå runt och ha det så här!
För mig har problemen börjat lätta NÅGOT men det är verkligen inte helt bra än. Det stora problemet för mig verkar vara att slemhinnorna har blivit ordentligt sköra, och då även att slemhinnan i urinröret är väldigt skör och lättirriterad. Sen har jag även ett mindre framfall av den främre väggen som kanske bidrar något till att jag känner av kissnödigheten. Dock tycker jag själv att det känns mest i urinröret.
För mig skulle jag säga att det befinner sig i tre olika lägen. I vissa perioder (allt från en dag till uppemot en vecka) känner jag mig mer eller mindre helt återställd. Sen har jag vissa dagar då jag känna att det antingen känns irriterat eller kissnödigt, men det är så pass milt så att jag inte ens tänker på det när jag pysslar med annat, känner typ av det så pass mycket att det stör lite om jag tar en promenad. Sen är det vissa dagar (som idag) då det känns superirriterat och man helst bara vill ligga på soffan och inte röra sig (för mig blir det hundra gr värre när jag rör mig). Så det är så min situation ser ut just nu. Dock tycker jag att det ändå är en klar förbättring från hur det var när jag skrev det första inlägget. Så jag hoppas på att det så småningom blir helt bra.
Du frågar hur man får adekvat hjälp och sök vidare tills du får den hjälp du känner dig nöjd med är egentligen mitt enda tips. Samt försöka vara hård på att du vill ha svar på vad som orsakar problemen samt vad man kan göra åt det. Kanske leta efter någon som är inriktad mot förlossningsskador, beroende på var du bor såklart. Tips på vad du ska be om vid en undersökningen är väl att få krysta (eftersom framfall ibland lägger sig tillrätta och inte syns i gynposition). Sen har jag också uppfattningen om att om det bara är en vägg som buktar lite så verkar många anse det vara helt normalt efter en förlossning och därför inte ens nämner det. Dock kan en buktande vägg/litet framfall fortfarande ge symptom, så att fråga om väggarna buktar kanske också kan vara en idé?
Andra tankar kring vad som kan ge upphov till kissnödigheten som jag har antingen läst mig till själv eller bollat med min uroterapeft:
- Nervskada. Kan tydligen ta upp till ett år att läka.
- Sköra slemhinnor i urinröret. Kan hjälpas/lindras med lokalt östrogen
- Överspänd bäckenbotten. Kan ge upphov till trängningar samt svårighet att tömma blåsan.
- Ev. uretrit ? Något jag själv funderar på om jag har en släng av. Dock verkar många ha rätt kraftiga smärtor av det. Men du kan ju googla och läsa om det, och se om det verkar vara nått som stämmer överens med dina symptom.
Ibland kan det vara bra att själv ha förslag på vad det kan vara när man går på läkarbesökt har jag märkt, så att dom vet vad dom ska leta efter, eller kan remittera en vidare till rätt vårdgivare.
Hoppas du fick ut något av det jag skrivit i alla fall. Jag hoppas (och tror) det löser sig för oss!