Inlägg från: plutnick |Visa alla inlägg
  • plutnick

Vem är tidernas största musikartist och varför?

Mrs Moneybags skrev 2019-02-25 14:02:12 följande:

Michael Jackson.

Banbrytande och cross-over appeal. 

Står mellan MJ och Elvis. 
  • plutnick
    sextiotalist skrev 2019-02-25 14:05:10 följande:
    Är det artist (för mig är en artist en som framför andras verk), en kompositör eller en som är både kompositör och framför sin egna verk (oavsett genre).

De största kompositörerna skulle jag hitta i gruppen Bach, Beethoven, Mozart, Verdi och Wagner.
    En stor artist kan nog vara t.ex Frank Sinatra. Sedan finns det flertalet operastjärnor som också kan räknas som stora, i Sverige har vi ju t.ex Birgit Nilsson och Nicolai Gedda
    Men en som jag tycker är stor, i kombinationen göra egna verk och framföra är nog David Bowie, Freddie Mercury
    David Bowie flum nuddar inte MJs rygg.
    Vem fan i Afghanistan, Korea eller Rumänien vet vem David Bowie är?

MJ fyllde nationalarenorna i länder som: Tunisien, Tjeckien, Sydafrika, Indien, Japan, Brasilien, Israel, Brunei. 

Elvis är den enda som förtjänar att nämnas i samma mening som MJ.  
  • plutnick
    sextiotalist skrev 2019-02-25 14:28:25 följande:
    Troligen fler än vad du tror. han var välkänd i samtliga Europeiska länder och stor i både Japan och Korea. Han har utsålda konserter i Ryssland.
    Bowie var ju stor från början av 70-talet tills hans död för några år sedan, det är få artister som har haft så lång verksam period och varit stor hela tiden. Med stor menar jag att han hade en stor, stabil och även bred publik.
    Bowie är helt klart en stor artist, men MJ är en annan nivå. Han kunde fylla arenor i vilket land han än kom till, hade han kunnat komma till Irak, Afghanistan, Iran, Ghana, Nigeria, Somalia så hade han fyllt arenorna där också. MJ är lika stor bland svarta, latinos och araber som han är bland vita. Hur många afroamerikaner bryr sig om Bowie? Hur många araber skulle gå på David Bowie? MJ fyllde nationalarenan i Tunisien och skapade hysteri där, folk vallfärdade till flygplatsen när han landade där, det var megastort. Bowie i all ära, men han rör inte ens nästan vid Michaels rygg

Bildresultat för michael jackson tunisia
  • plutnick
    Anonym (Tunis) skrev 2019-02-26 08:13:22 följande:
    Min tunisiska man älskar/älskade Bowie, lika så flera av hans släktingar och vänner.
    Fast du kan inte dra en slutsats efter vad en enskild person tycker, det finns folk för allt om man söker. Det finns säkert svarta afroamerikaner som diggar Rolling Stones, David Bowie, Bruce Springsteen, ACDC och andra liknande artister. Men den stora massa svarta har ingen relation till något av ovannämnda banden/artisterna. Precis som den arabiska världen inte har någon relation till de, när vi pratar den stora massan. Majoriteten av den svarta befolkningen skulle inte ranka någon av de ovannämnda banden/artisterna bland de största. Det är vi i den vita världen som tror att de är så jävla stora, bara för de är stora bland den västerländska musikpubliken. 
    Finns inte en chans på miljonen att Bowie skulle fylla en nationalarena i exempelvis Egypten, Nigeria, Ghana, Irak, Rumänien, Etiopien. Han hade på sin höjd fyllt en gympasal eller skolaula. Precis som de flesta andra av våra västerländska "stora" artister. 

Några publiksiffror från MJ spelningar. Notera att samtliga åskådare betalade dyra biljetter, och notera att det är per enskild spelning nu och inte totalmängden av flera spelningar i samma stad.   

* Bangkok Thailand 1992:  140 000
    * Tunis 1996: 90 000
    *  Prag 1996: 126 000
    * Mumbai 1996: 60 000
    * Manila Filippinertna: 90 000 
    * Berlin 88 000
    *Brunei: 60 000
    * Bukarest: 70 000
    *Malaysia: 40 000 
    * Singapore 1992: 94 000

Flera spelningar i samma stad, totalmängd:

Buenos Aires Argentina: 500 000. Sålde alltså ut en arena som tar 90 000 människor 5 kvällar i sträck. 

• plutnick
    sextiotalist skrev 2019-02-26 06:46:37 följande:
    Jag mäter inte heller i publik, utan det som gör Bowie stor är bredden, musikaliteten. Jag ser lady Gaga som en som kan gå i hans fotspår, med sin bredd och sin musikalitet.
    Fast det som skiljer dessa från MJ är att han bortsett från att ha influerat sångare och artister även haft en enorm påverkan på dansare. Flera av världens bästa dansare, oavsett genre, säger sig ha börjat dansa tack vare MJ. Jag har hört allt från framgångsrika balettdansare till streetdansare/showdansare som nämnt MJ som deras största inspirationsskälla. Den dansstil MJ skapade är ikonisk. Hans sätt att fläta samman och blanda klassiska stilar som brodway jazz och Step med modernare street(popping/locking) och hip-hop. Av alla dessa danser skapade han en egen stil som blev en blandning av allt, och det var det som inspirerade så många runt om i världen. Michael var den första artist och dansare som gjorde det tufft att dansa, han fick ungdomar/killar som tidigare bara ägnat sig åt fysiska sporter att vilja börja dansa, det blev status att kunna dansa.  
  • plutnick
    sextiotalist skrev 2019-02-26 14:05:57 följande:
    Han fyllde arenor under sin världsturné 1983. Det märks att du inte har en aning om hur stor han var. Han fyllde Ullevi 1983 under hans stora (sista) turné.
    Innan dess hade han fyllt kungliga tennishallen (och det var stort på den tiden) två gånger minst.

https://en.wikipedia.org/wiki/Serious_Moonlight_Tour
    För all del. Han fyllde arenor i västländer: England, Australien, Frankrike, USA osv.. Precis som Springsteen, Stones osv.
    Men när man sedan tittar närmare på hans spelningar i ex Bangkok, Hong Kong, Japan så visar det sig att dessa "arenor" har en kapacitet på mellan 7000-20 000 åskådare. Det är du har skillnaden mellan MJ och Bowie som exempel. MJ fyllde de största arenorna både i väst och i andra länder i Asien, Afrika, Sydamerika, Mellanöstern. MJ drog 140 000 pers i Thailand, Bowie drog 20 000. 
    Och ju längre bort från väst vi kommer, ju större blir skillnaden. MJ kunde fylla en jättearena i länder som Nigeria eller Ghana, på samma sätt som han kunde i Sverige eller resten av Europa. 

Men återigen, Bowie är en stor artist. Jag förnekar inte det! Han drog mycket folk och var en stor artist. Jag säger bara att eventuella jämförelser med MJ är helt obefogade, men MJ är MJ. Jag anser att bara Elvis kan jämföras med MJ. Elvis är en ikon och MJ är en ikon. Vem som är störst av de är en ren smaksak, man kan vrida och vända på det. 
  • plutnick
    Grande Rock skrev 2019-02-26 18:58:15 följande:

Omöjligt att svara på utan att blanda in känsloargument.
    Rolling stones magazine gjorde en lista på top 100 baserat på åsikterna från ett femtiotal musiker och andra branschmänniskor. Där var The Beatles rankade högst.
    Det är nog så pass objektivt mitt svar blir

Fuck them! Alla vet att MJ är störst.
    Detta klippet säger det mesta:

">

• plutnick
    LFF skrev 2019-02-26 14:02:42 följande:
    Och för mig och många andra som inte var speciellt förtjusta i MJ så betyder inte det där skvatt! Vi har alla olika åsikter om vem/vilka som är störst genom tiderna. Lägg av att mästra och säga att de som inte håller med om MJ har fel. 
    Det är fel. Jag lägger upp fakta för min sak. Som någon skrev.. Bowie kunde på sin höjd få putsa Jacksons skor inför en konsert. Det är bara sanningen.  
  • plutnick
    Anonym (Takt o ton) skrev 2019-02-26 21:34:00 följande:

Håller helt med sextiotalist ang kompositörer och artister. Klassisk musik är speciell i många plan. Bowie var också favorit. MJ stor, men inte speciellt banbrytande. Då var Freddie mer det med exempelvis Bohemian Rapsody.

Ska vi gå till publikrekord så är Jean-Michell Jarre överlägsen (tillsammans med Rod Stewart).Den förstnämnde också duktig kompositör.Grupper fanns många. Fleetwood Mac var också i en klass för sig.

WTF?Förvånad
    Inte speciellt banbrytande? 
    Var du ironisk? 

* MJ var den första svarta artist som fullständigt slog sönder och krossade barriären mellan svart och vit musik, den första svarta artist som på riktigt gick hem i den vita tv soffan runt om i hela världen. Inte bara vita i USA och England utan vita i länder som: Ungern, Ryssland, Rumänien, Tjeckien. Han gick över raser och socioekonomiska klasskikt.  

* Han revolutionerade scenframträdandet och han tog det till en helt annan nivå. Han skapade en hel dansstil genom att väva samman andra enskilda stilar som jazz, balett, popping/locking, hip hop, step osv. Och han integrerade sin dansstil i musiken på ett fenomenalt sätt vilket skapade hela det här perfekta artisteriet. Michael Jackson skapade en helt konstnärlig och artistisk stilgenre. Det finns ingen enskild dansare som betytt mer för dansen och som inspirerat fler än MJ. Allt från traditionellt skolade balettdansare till streetdansare har angett MJ som sin största inspirationskälla. Efter att Jackson dött har vi sett flashmobs och hyllningsklipp från hela världen, inte bara i västländerna.   
    * De allra flesta artisterna inom rnb och hip hop från 1980 talet fram till idag har inspirerats och tagit efter MJ. Ex: Beyonce, Timberlake, Usher, Kanye West, Bruno Mars. MJ tolkning av rnb är sedan 1980 talet standardmodellen, även idag. Vilket vi i Sverige idag kan se hos artister som Benjamin Ingrosso.     

*  Han var den första artist som lyckades ta västerländsk musik till tredje världen. Ingen annan artist eller band har blivit så universell som honom. Hans musik spelades lika frekvent i tredje världen som i västrvärlden, vilket verkligen inte är fallet med Bowie eller Springsteen. De är stora i i väst, men mer eller mindre obetydliga i resten av världen.  

• plutnick
    lövet2 skrev 2019-02-27 17:16:18 följande:

Svårt det där.

Michael Jackson - Han hade röst, skrev egna låtar, dansade, nyskapande. Det han saknade (som jag tycker är viktigt för en stor artist) var kontakten med publiken.

Elvis - Röst, nyskapande och fantastisk live. En nära kontakt med publiken hela tiden.

Eminem - Röst, nyskapande, skriver egna låtar. Ett visst avstånd till fansen.

Bruce Springsteen - Skriver egna låtar och har en extrem publikkontakt. Hans konserter är legendariska.

Freddie - Röst, nyskapande, skrev egna låtar. Nästan lika extrem publikkontakt som Bruce S.

5 legender och i mina ögon de största artisterna. Vem som räknas som störst, kanske visar sig om 50 år. Vem av dem spelas fortfarande då? Kanske det är Sinatra, som ligger precis under topp 5 för mig?

Eminem ska inte underskattas. Eminem var fullständigt nyskapande, slog igenom i en miljö/genre som helt och hållet dominerades av svarta och han gjorde rapen  mainstream. Han skapade låtar som slog igenom i land efter land för den stora massan mainstreamlyssnare, samtidigt som låtarna hiphop/rap mässigt var revolutionerande. Catchiga beats i kombo med genialiska texter.
    Jag anser att han är större än 2pac, utan tvekan.   

• plutnick
    oanonym skrev 2019-02-27 15:44:38 följande:

Om det måste vara en Vem, så får nog Elvis den rösten.

ElvisSkrattande

Tycker att han är den enda artisten som kan konkurrera med MJ, vem som är störst är en smaksak.
    Elvis hade en sjukt bra röst, hade en sjuk scennärvaro/karisma och han har massvis med grymma låtar. Hans stil är ikonisk och att han inspirerade både MJ och The Beatles, ja det talar sitt tydliga språk!!! Elvis comeback i svart läderdräkt 1968 kommer att gå till minne som ett av tidernas mest speciella liveframträdanden. Har någon någonsin haft en större scennärvaro och sett sexigare ut än vad Elvis gjorde då? Answer NO!

">

Det enda negativa med Elvis var att han tyvärr inte skrev själv, men who cares? Tråden handlar inte om vem som är tidernas låtskrivare eller producent. 

Legendariskt Elvisframträdande.. En överfet och pundig Elvis sätter sig vid pianot och utefter förutsättningarna borde det bli ett stort fiasko. Men istället levererar han ett episkt och legendariskt framträdandet. Han börjar sjunga efter en och en halv minut in i klippet, om ingen orkar se hela, varför man nu inte skulle orka det:   

">

• plutnick
    Anonym (Bowie) skrev 2019-03-03 13:31:46 följande:
    Tycker du bara pratar om försäljningssiffror och popularitet. Jag tycker en stor artist handlar om så mycket mer. Vilket budskap man har i sin musik, hur den influerat andra musiker och fortfarande gör, om den påverkat politiskt, varit banbrytande, vilken kvalitet som finns i texterna, artistens tekniska utveckling, röst, musikaliska utveckling, hur länge den levt och hur stor den blir för omvärlden osv. Artistens egna resa och hur den påverkat kulturen, trender, mode och nya artisters verk. Där är nog David Bowie en av de största genom tiderna med störst arena. Men något de har gemensamt var ju att Både Bowie och MJ var tydliga genderbenders , som lekte med identitet och ifrågasättandet av det normativa, manligt-kvinnligt, och var ju båda tydligt queer och bisexuella. Båda hade stor integritet och förblev hemlighetsfulla genom hela sin karriär, vilket odlar legenden och kännetecknar en stor artist.

Jag fick frågan en gång vad bra konst är, för den som formulerade frågan hade så svårt med definiera vad bra kont var. Jag svarade: Bra konst är konst som folk vill betala för att ta del av. Svårare än så är det inte. Vad är bra musik? Vad är en bra artist? Bra musik är musik som många vill lyssna på och höra mer av, dålig musik är musik som ingen jävel vill betala för att lyssna på. Svårare än så är det inte. 

Fans är inte allt blablabla. Jo det är det, det är ett kvitto på hur en artist inspirerat andra människor. Folk jämför med Justin Bieber, men det är helt och hållet fel. Justin Bieber är stor hos en viss fanskara, yngre västerländska tjejer, samma sorts fans som drog sig till Backstreet Boys, Westlife eller One Direction. Men MJs fanskara är enormt bred och utgörs inte av en grupp människor, den finns överallt. Svarta/vita/asiater/araber, kristna/muslimer/ateister/hinduister, småbarn/ungdomar/vuxna/äldre, män/kvinnor.
    Och anledningen till att han slagit så brett, vilket är unikt för honom, är för att hans artisteri var ett stort mästerverk.

När MJ dog såg vi hyllningsklipp från allehanda länder. Vi såg ungdomar i Korea/Japan som klädd ut sig i MJs svarta Billie Jean kostym/hatt och började dansa som honom. Vi såg spontandans i centrala Stockholm och Bukarest. Vi såg hur 1500 filippinska fängelsefångar hyllade MJ. Vi såg hur svarta i Afrika och svarta i USA satte på MJs musik på högsta volym i sina bilar för att hylla honom. Vi såg till och med hur hans död ledde till att massvis med människor tog livet av sig när de fick veta att han dog, hur hans död var det som fick bägaren att rinna över.

Och den enkla anledningen till allt detta är att han skapade magi. Hela hans artisteri var magi, det är därför han är störst.  

• plutnick
    Anonym (Bowie) skrev 2019-03-03 13:31:46 följande:
    Tycker du bara pratar om försäljningssiffror och popularitet. Jag tycker en stor artist handlar om så mycket mer. Vilket budskap man har i sin musik, hur den influerat andra musiker och fortfarande gör, om den påverkat politiskt, varit banbrytande, vilken kvalitet som finns i texterna, artistens tekniska utveckling, röst, musikaliska utveckling, hur länge den levt och hur stor den blir för omvärlden osv. Artistens egna resa och hur den påverkat kulturen, trender, mode och nya artisters verk. Där är nog David Bowie en av de största genom tiderna med störst arena. Men något de har gemensamt var ju att Både Bowie och MJ var tydliga genderbenders , som lekte med identitet och ifrågasättandet av det normativa, manligt-kvinnligt, och var ju båda tydligt queer och bisexuella. Båda hade stor integritet och förblev hemlighetsfulla genom hela sin karriär, vilket odlar legenden och kännetecknar en stor artist.
    Jag vill inte vara nedlåtande, men i ärlighetens namn, vem fan bryr sig om Bowie i Afrika, Mellanöstern, Sydostasien? Tungan ute
    Återigen, här i väst jämför man honom med Bowie, men ute i stora världen är han en nobody i jämförelse med MJ. Det är ungefär som att man skulle börja jämföra Håkan Hellström med MJ, bara för att Håkan är lika stor(eller större) här i Sverige. Men vem är Håkan utanför landets gränser? Lite samma sak är det.

Sanningen är att MJ blivit motarbetad i väst och att västerländska musikskribenter och kritiker felaktigt placerar honom i samma fack som exempelvis Springsteen, Bowie, Mick Jagger, Prince osv... Man glömmer helt bort av-eller förbiser medvetet den impact MJ haft utanför västvärlden, på andra kontinenter. MJ blev universell på ett sätt som saknar motstycke, detta under en tid då folk dessutom inte hade tillgång till internet och Youtube. Men måste ha respekt för det och förstå helheten, titta utanför sin egna dörr.  

Och sen det här med djup och artisteri. MJ skapade otroligt mycket politisk musik, tog olika ställningstaganden och ville förändra världen med sin musik. Ta låtar som:

* They dont really care about us
    * Heal the world
    * We are the World(skrevs av MJ vilket inte många vet)
    * Earth Song
    * Cry
    * Black or white
    * History
    * Man in the mirror(låten skrevs dock inte av mj) 
    * We had enough

• plutnick
    sextiotalist skrev 2019-03-04 16:03:15 följande:
    Så obemärkt dessa låter gått förbi mig. Tre låtar på denna lista är något som jag vet hur de går. lägg till att jag ändå är en som verkligen gillar disco/soul/rock och var en sådan som verkligen viftade mina lurviga under hela 80-talet och en bit in på 90-talet (alltså jag verkligen älskade att dansa).
    Då kan vi väl ta Life on Mars, space oddity, Ziggy Stardust, Let´s Dance, Heroes, de tre första skrevs under slutet av 60-talet och i början av 70-talet och är låtar som fortfarande inspirera och hörs fortfarande.
    Bowies album, Alladin Sane, fick även igång de seriösa kulturnissarna på den tiden.
    (sedan kan jag en drös låtar till)
    Bowie har sålt färre album än Mariah Carey och Phil Collins men spelar i samma liga som Michael JacksonSkrattande Trots att Michael Jackson är en artist vars musik är bland den mest sålda genom alla tider, tillsammans med Beatles och Elvis så måste Bowie trots allt vara ungefär lika betydelsefull artist.. Även om Michael Jackson är den dansare genom alla tider som inspirerat flest människor att börja dansa, så är Bowie typ lika stor. Drömmer

">

Svar på tråden Vem är tidernas största musikartist och varför?