Vem är tidernas största musikartist och varför?
Michael Jackson.
Banbrytande och cross-over appeal.
Michael Jackson.
Banbrytande och cross-over appeal.
Omöjligt att svara på utan att blanda in känsloargument.
Rolling stones magazine gjorde en lista på top 100 baserat på åsikterna från ett femtiotal musiker och andra branschmänniskor. Där var The Beatles rankade högst.
Det är nog så pass objektivt mitt svar blir
Håller helt med sextiotalist ang kompositörer och artister. Klassisk musik är speciell i många plan. Bowie var också favorit. MJ stor, men inte speciellt banbrytande. Då var Freddie mer det med exempelvis Bohemian Rapsody.
Ska vi gå till publikrekord så är Jean-Michell Jarre överlägsen (tillsammans med Rod Stewart).Den förstnämnde också duktig kompositör.Grupper fanns många. Fleetwood Mac var också i en klass för sig.
Svårt det där.
Michael Jackson - Han hade röst, skrev egna låtar, dansade, nyskapande. Det han saknade (som jag tycker är viktigt för en stor artist) var kontakten med publiken.
Elvis - Röst, nyskapande och fantastisk live. En nära kontakt med publiken hela tiden.
Eminem - Röst, nyskapande, skriver egna låtar. Ett visst avstånd till fansen.
Bruce Springsteen - Skriver egna låtar och har en extrem publikkontakt. Hans konserter är legendariska.
Freddie - Röst, nyskapande, skrev egna låtar. Nästan lika extrem publikkontakt som Bruce S.
5 legender och i mina ögon de största artisterna. Vem som räknas som störst, kanske visar sig om 50 år. Vem av dem spelas fortfarande då? Kanske det är Sinatra, som ligger precis under topp 5 för mig?
Om det måste vara en Vem, så får nog Elvis den rösten.
Jag fick frågan en gång vad bra konst är, för den som formulerade frågan hade så svårt med definiera vad bra kont var. Jag svarade: Bra konst är konst som folk vill betala för att ta del av. Svårare än så är det inte. Vad är bra musik? Vad är en bra artist? Bra musik är musik som många vill lyssna på och höra mer av, dålig musik är musik som ingen jävel vill betala för att lyssna på. Svårare än så är det inte.
Fans är inte allt blablabla. Jo det är det, det är ett kvitto på hur en artist inspirerat andra människor. Folk jämför med Justin Bieber, men det är helt och hållet fel. Justin Bieber är stor hos en viss fanskara, yngre västerländska tjejer, samma sorts fans som drog sig till Backstreet Boys, Westlife eller One Direction. Men MJs fanskara är enormt bred och utgörs inte av en grupp människor, den finns överallt. Svarta/vita/asiater/araber, kristna/muslimer/ateister/hinduister, småbarn/ungdomar/vuxna/äldre, män/kvinnor.
Och anledningen till att han slagit så brett, vilket är unikt för honom, är för att hans artisteri var ett stort mästerverk.
När MJ dog såg vi hyllningsklipp från allehanda länder. Vi såg ungdomar i Korea/Japan som klädd ut sig i MJs svarta Billie Jean kostym/hatt och började dansa som honom. Vi såg spontandans i centrala Stockholm och Bukarest. Vi såg hur 1500 filippinska fängelsefångar hyllade MJ. Vi såg hur svarta i Afrika och svarta i USA satte på MJs musik på högsta volym i sina bilar för att hylla honom. Vi såg till och med hur hans död ledde till att massvis med människor tog livet av sig när de fick veta att han dog, hur hans död var det som fick bägaren att rinna över.
Och den enkla anledningen till allt detta är att han skapade magi. Hela hans artisteri var magi, det är därför han är störst.