Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Vem är tidernas största musikartist och varför?

Anonym (!) skrev 2019-02-25 13:57:00 följande:

Vem anser du är tidernas största artist och varför?

Jag frågar inte efter vem du själv gillar mest, utan försök vara lite opartisk nu. Vem är tidernas största artist och varför?

Är det artist (för mig är en artist en som framför andras verk), en kompositör eller en som är både kompositör och framför sin egna verk (oavsett genre).

De största kompositörerna skulle jag hitta i gruppen Bach, Beethoven, Mozart, Verdi och Wagner.
    En stor artist kan nog vara t.ex Frank Sinatra. Sedan finns det flertalet operastjärnor som också kan räknas som stora, i Sverige har vi ju t.ex Birgit Nilsson och Nicolai Gedda
    Men en som jag tycker är stor, i kombinationen göra egna verk och framföra är nog David Bowie, Freddie Mercury
  • sextiotalist
    plutnick skrev 2019-02-25 14:16:58 följande:
    David Bowie flum nuddar inte MJs rygg.
    Vem fan i Afghanistan, Korea eller Rumänien vet vem David Bowie är?

MJ fyllde nationalarenorna i länder som: Tunisien, Tjeckien, Sydafrika, Indien, Japan, Brasilien, Israel, Brunei. 

Elvis är den enda som förtjänar att nämnas i samma mening som MJ.  
    Troligen fler än vad du tror. han var välkänd i samtliga Europeiska länder och stor i både Japan och Korea. Han har utsålda konserter i Ryssland.
    Bowie var ju stor från början av 70-talet tills hans död för några år sedan, det är få artister som har haft så lång verksam period och varit stor hela tiden. Med stor menar jag att han hade en stor, stabil och även bred publik.

• sextiotalist
    Occam skrev 2019-02-25 23:26:44 följande:

Det kanske inte är viktigast vem som har eller har haft störst publik ... Michael Jackson och Elvis Presley i alla är - de var excellenta underhållare och samtidigt bättre musiker (och innovatörer) än de flesta.

Men jag tror nog att vi redan minns andra bättre från deras respektive samtid bättre som var snäppet vassare som kompositörer och musiker. Som Lennon, Prince, Parton och Bowie. Jackson är självklart stor, men han är inte riktigt lika stor musikhistoriskt som sin gigantiska publik. Inte heller ABBA är det även om det om de också är minnesvärda.

Från vår egen samtid är det alltid svårare, jag vågar inte riktigt spekulera vem som som är ?den? ...

Jag mäter inte heller i publik, utan det som gör Bowie stor är bredden, musikaliteten. Jag ser lady Gaga som en som kan gå i hans fotspår, med sin bredd och sin musikalitet.
  • sextiotalist
    John22 skrev 2019-02-26 07:35:59 följande:

Michael Jackson, utan större konkurrens. Bowie kan på sin höjd få putsa hans skor.

Jag är rätt säker på att MJ beundrade Bowie också
  • sextiotalist
    plutnick skrev 2019-02-26 13:49:48 följande:
    Fast du kan inte dra en slutsats efter vad en enskild person tycker, det finns folk för allt om man söker. Det finns säkert svarta afroamerikaner som diggar Rolling Stones, David Bowie, Bruce Springsteen, ACDC och andra liknande artister. Men den stora massa svarta har ingen relation till något av ovannämnda banden/artisterna. Precis som den arabiska världen inte har någon relation till de, när vi pratar den stora massan. Majoriteten av den svarta befolkningen skulle inte ranka någon av de ovannämnda banden/artisterna bland de största. Det är vi i den vita världen som tror att de är så jävla stora, bara för de är stora bland den västerländska musikpubliken. 
    Finns inte en chans på miljonen att Bowie skulle fylla en nationalarena i exempelvis Egypten, Nigeria, Ghana, Irak, Rumänien, Etiopien. Han hade på sin höjd fyllt en gympasal eller skolaula. Precis som de flesta andra av våra västerländska "stora" artister. 

Några publiksiffror från MJ spelningar. Notera att samtliga åskådare betalade dyra biljetter, och notera att det är per enskild spelning nu och inte totalmängden av flera spelningar i samma stad.   

* Bangkok Thailand 1992:  140 000
    * Tunis 1996: 90 000
    *  Prag 1996: 126 000
    * Mumbai 1996: 60 000
    * Manila Filippinertna: 90 000 
    * Berlin 88 000
    *Brunei: 60 000
    * Bukarest: 70 000
    *Malaysia: 40 000 
    * Singapore 1992: 94 000

Flera spelningar i samma stad, totalmängd:

Buenos Aires Argentina: 500 000. Sålde alltså ut en arena som tar 90 000 människor 5 kvällar i sträck. 

Han fyllde arenor under sin världsturné 1983. Det märks att du inte har en aning om hur stor han var. Han fyllde Ullevi 1983 under hans stora (sista) turné.
    Innan dess hade han fyllt kungliga tennishallen (och det var stort på den tiden) två gånger minst.

https://en.wikipedia.org/wiki/Serious_Moonlight_Tour

• sextiotalist
    Anonym (Tweeter and the Monkey Man) skrev 2019-03-02 05:14:34 följande:

57 svar och ingen har ens nämnt Bob Dylan...

Sömnpiller, kanske därför ;)
  • sextiotalist
    plutnick skrev 2019-03-04 15:41:17 följande:
    Jag vill inte vara nedlåtande, men i ärlighetens namn, vem fan bryr sig om Bowie i Afrika, Mellanöstern, Sydostasien? Tungan ute
    Återigen, här i väst jämför man honom med Bowie, men ute i stora världen är han en nobody i jämförelse med MJ. Det är ungefär som att man skulle börja jämföra Håkan Hellström med MJ, bara för att Håkan är lika stor(eller större) här i Sverige. Men vem är Håkan utanför landets gränser? Lite samma sak är det.

Sanningen är att MJ blivit motarbetad i väst och att västerländska musikskribenter och kritiker felaktigt placerar honom i samma fack som exempelvis Springsteen, Bowie, Mick Jagger, Prince osv... Man glömmer helt bort av-eller förbiser medvetet den impact MJ haft utanför västvärlden, på andra kontinenter. MJ blev universell på ett sätt som saknar motstycke, detta under en tid då folk dessutom inte hade tillgång till internet och Youtube. Men måste ha respekt för det och förstå helheten, titta utanför sin egna dörr.  

Och sen det här med djup och artisteri. MJ skapade otroligt mycket politisk musik, tog olika ställningstaganden och ville förändra världen med sin musik. Ta låtar som:

* They dont really care about us
    * Heal the world
    * We are the World(skrevs av MJ vilket inte många vet)
    * Earth Song
    * Cry
    * Black or white
    * History
    * Man in the mirror(låten skrevs dock inte av mj) 
    * We had enough

Så obemärkt dessa låter gått förbi mig. Tre låtar på denna lista är något som jag vet hur de går. lägg till att jag ändå är en som verkligen gillar disco/soul/rock och var en sådan som verkligen viftade mina lurviga under hela 80-talet och en bit in på 90-talet (alltså jag verkligen älskade att dansa).
    Då kan vi väl ta Life on Mars, space oddity, Ziggy Stardust, Let´s Dance, Heroes, de tre första skrevs under slutet av 60-talet och i början av 70-talet och är låtar som fortfarande inspirera och hörs fortfarande.
    Bowies album, Alladin Sane, fick även igång de seriösa kulturnissarna på den tiden.
    (sedan kan jag en drös låtar till)
  • sextiotalist
    Bananböjaren skrev 2019-03-05 11:12:37 följande:
    Det handlar inte om vem du tycker är störst utan vilka som är störst för den stora massan. MJ är betydligt mera känd än Bowie. Frågar du random person på gatan så kommer 9 av 10 att kunna räkna upp minst en MJ låt. Medan väldigt få kan berätta en enda Bowie låt. Många vet säkert att han var den där som sprang runt i flickkläder men knappast vad han hade för musik.
    De flesta kan nog nämna en eller två låtar av Bowie, men kanske inte kan förknippa det med honom.
Svar på tråden Vem är tidernas största musikartist och varför?