plutnick skrev 2019-03-04 15:41:17 följande:
Jag vill inte vara nedlåtande, men i ärlighetens namn, vem fan bryr sig om Bowie i Afrika, Mellanöstern, Sydostasien?
Återigen, här i väst jämför man honom med Bowie, men ute i stora världen är han en nobody i jämförelse med MJ. Det är ungefär som att man skulle börja jämföra Håkan Hellström med MJ, bara för att Håkan är lika stor(eller större) här i Sverige. Men vem är Håkan utanför landets gränser? Lite samma sak är det.
Sanningen är att MJ blivit motarbetad i väst och att västerländska musikskribenter och kritiker felaktigt placerar honom i samma fack som exempelvis Springsteen, Bowie, Mick Jagger, Prince osv... Man glömmer helt bort av-eller förbiser medvetet den impact MJ haft utanför västvärlden, på andra kontinenter. MJ blev universell på ett sätt som saknar motstycke, detta under en tid då folk dessutom inte hade tillgång till internet och Youtube. Men måste ha respekt för det och förstå helheten, titta utanför sin egna dörr.
Och sen det här med djup och artisteri. MJ skapade otroligt mycket politisk musik, tog olika ställningstaganden och ville förändra världen med sin musik. Ta låtar som:
* They dont really care about us
* Heal the world
* We are the World(skrevs av MJ vilket inte många vet)
* Earth Song
* Cry
* Black or white
* History
* Man in the mirror(låten skrevs dock inte av mj)
* We had enough
Så obemärkt dessa låter gått förbi mig. Tre låtar på denna lista är något som jag vet hur de går. lägg till att jag ändå är en som verkligen gillar disco/soul/rock och var en sådan som verkligen viftade mina lurviga under hela 80-talet och en bit in på 90-talet (alltså jag verkligen älskade att dansa).
Då kan vi väl ta Life on Mars, space oddity, Ziggy Stardust, Let´s Dance, Heroes, de tre första skrevs under slutet av 60-talet och i början av 70-talet och är låtar som fortfarande inspirera och hörs fortfarande.
Bowies album, Alladin Sane, fick även igång de seriösa kulturnissarna på den tiden.
(sedan kan jag en drös låtar till)