Inlägg från: Anonym (Annat perspektiv) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Annat perspektiv)

Vad är poängen med jämställdhet?

"Men ska då inte föräldrarna hjälpa barnen att stå emot grupptrycket och hindrande könsroller?"

Absolut! Tyvärr är föräldrarnas utbildningsgrad avgörande vilket upprätthåller samhällsklyftorna.

"När det gäller pluggande så är det ju killarna själva som blir lidande i långa loppet. Det är inte alla som lyckas hitta högavlönade jobb trots att de inte pluggat."

Jag är undantaget i min umgängeskrets. På min tid hade vi betygen 1-5. Jag hade 4,5 som många av tjejerna som pluggade. Killarnas såg i de flesta fall ut som stryktipset 111x22x1x11. De killarna satte på brudar på löpande band. Särskilt de snygga plugghästbrudarna tyckte det var spännande med lite buskuk i råttan.
    "Förr i tiden var det tjejerna som inte skulle plugga vidare; de skulle ju bli fruar, husmödrar och mammor. Det var killarna som blev läkare, ingenjörer, veterinärer, tandläkare, professorer etc. Hur gick det till om de inte pluggade?"
    Nu pratar du om de som idag är mellan 80 och döden.
    "Men ska då inte föräldrarna hjälpa barnen att stå emot grupptrycket och hindrande könsroller?"

Absolut! Tyvärr är föräldrarnas utbildningsgrad avgörande vilket upprätthåller samhällsklyftorna.

"När det gäller pluggande så är det ju killarna själva som blir lidande i långa loppet. Det är inte alla som lyckas hitta högavlönade jobb trots att de inte pluggat."

Jag är undantaget i min umgängeskrets. På min tid hade vi betygen 1-5. Jag hade 4,5 som många av tjejerna som pluggade. Killarnas såg i de flesta fall ut som stryktipset 111x22x1x11. De killarna satte på brudar på löpande band. Särskilt de snygga plugghästbrudarna tyckte det var spännande med lite buskuk i råttan.
    "Förr i tiden var det tjejerna som inte skulle plugga vidare; de skulle ju bli fruar, husmödrar och mammor. Det var killarna som blev läkare, ingenjörer, veterinärer, tandläkare, professorer etc. Hur gick det till om de inte pluggade?"
    Nu pratar du om de som idag är mellan 80 och döden.
    Anonym (D) skrev 2019-02-17 18:06:44 följande:
    Du har fel!
    Om jag ser mig omkring i mina umgängeskretsar skulle jag snarare säga att kvinnorna leder och männen tofflar efter.
    Anonym (Annat perspektiv) skrev 2019-02-17 17:53:16 följande:

Du skrev:

"Och sambon och jag är fortfarande inte ense om vem som raggade upp vem (vi skyller på varandra) :)"!

Inlägg #134.
    Anonym (D) skrev 2019-02-17 18:28:30 följande:
    Varför är det då så många akademiker som gifter sig med andra akademiker?

Var tar du din statistik ifrån?
    När nördpojken blir 25 och har skaffat sig en bra utbildning och jobb får han som #55 premiärknulla akademikerflickan som lekt rommen av sig med de coola killarna.

Nu tickar hennes biologiska klocka och då söker hon relationsmaterial och då blir han intressant. Frågan är om han är intresserad av ADHD ungen hon fick på fyllan med coola Steffe?  
    Anonym (anonym) skrev 2019-02-17 19:45:10 följande:
    Akademikerflickorna får sällan några barn på fyllan med coola Steffe dessutom brukar akademikerflickor inte ens träffa coola Steffe efter grundskolan eftersom han går yrkesprogram och hon går natur eller samhällsprogrammet
    Och jag har som vanligt en annan uppfattning än dig. Har sett det hända vid mer än ett tillfälle. Killarna på den egna skolan brukar för övrigt vara ointressanta.

Man äter inte där man skiter...
    sextiotalist skrev 2019-02-17 19:51:03 följande:
    Exakt, de är ofta lika nördiga som killarna och börjar leva upp när de läser på universitetet och hamnar bland gelikar.

Inte heller saboterar de sin framtid och blir gravida innan studierna är helt klara.

Så akadenikerflickorna är lika barnlösa som akademikerkillarna och bildar familj när de närmar sig 30 och lever ihop livet ut (ok lite överdrivet, men inte långt från sanningen)
    Och jag har som vanligt gjort andra iakttagelser än dig. 
    Anonym (Man) skrev 2019-02-17 20:18:13 följande:
    Dina iakttagelser är knappast representativa och färgas alltför mycket av dina egna tillkortakommanden.
    Och du sitter på den absoluta sanningen? Har du inget mer att tillföra än personangrepp kan du ju hålla käft i tråden.
    Anonym (anonym) skrev 2019-02-17 20:24:08 följande:
    Kring 27 år etablerar akademiker en varaktig relation om de inte redan under studieåren råkar träffa sin partner just på universitetet. Finns de som försöker inbilla andra att tjejerna på exempelvis juristprogrammet umgås och festar med de tatuerade kriminella någonstans i någon förort istället för att vara på kårer och studentpubar. Kårliv med gasquer är ju en stor del av att studera i universitetsstad
    Varför ser jag just kvinnliga studenter (svårt att missa overallen) med Cool-Steffe och hans polare på krogen när jag är där nykter med kunder som skall "släppa loss"?

Som nykter på en av stans stökigaste kroggator ser man både ett och annat. 
    Xenia skrev 2019-02-17 20:44:11 följande:
    Du påstod ju:
    "Grupptryck och normer tillåter flickor att plugga. Så är det och så har det alltid varit."
    Dvs att grupptrycket inte tillät pojkar att plugga. Eftersom de flesta i akademikeryrken varit män, så har pojkar tydligen pluggat och pluggar fortfarande. Det är ju fortfarande flest män som är professorer, ingenjörer och VD:ar. 
    2/3 av alla studenter är kvinnor.
Svar på tråden Vad är poängen med jämställdhet?