• Xenia

Vad är poängen med jämställdhet?

TS, du borde uppdatera dig om omvärlden. Endast under 50-talet hade vanliga män råd med hemmafruar. Det var annars något för överklassen. Och där var det tjänstefolk som tog hand om barnen och hela familjen (kokerska, barnjungfru, städerska etc). 

TS vet inte heller så mycket om Sydeuropa utan tycks leva kvar i 50-talet där med. Kolla bara fertiliteten. Italien 1,34 barn/kvinna, Grekland 1,38, Spanien 1,34, Portugal 1,36 och Sverige 1,85. Borde inte dessa "lyckliga länder" ha högre fertilitet?

I undersökningar om vilka länder som är lyckligast brukar de nordiska länderna placera sig på topp 10. I år kom Finland först:

"Alla de nordiska länderna placerar sig inom topp tio på lyckolistan och Finland, Norge, Danmark och Island kniper i tur och ordning de fyra högsta placeringarna. Sverige tar sig förbi Australien jämfört med förra året och placerar sig på nionde plats." www.metro.se/artikel/fn-finland-%C3%A4r-v%C3%A4rldens-lyckligaste-land

• Xenia
    Anonym (Tom) skrev 2019-02-17 10:13:08 följande:
    Min undersökning här på FL visar att du har fel. Kvinnor vill inte ha en feminiserad toffel, de vill ha en riktig alfa-man. En framfusig italienare som är fysiskt och mentalt överlägsen kvinnor har mer framgång i sängkammaren än en timid och osäker svensk som inte ens vågar stirra som sig bör på en volumös urringning.
    Vilken jäkla undersökning? Det finns kvinnor som inte har så mycket tid för sociala medier, de har fullt upp med karriär, man, barn, vänner, träning etc. De skriver och röstar inte på FL.

En riktig alfa-man är en ledare bland män. Det säger sig självt att de inte räcker till alla kvinnor. Vi kvinnor får ta vad vi kan få, precis som män. Det finns inte tillräckligt med vackra, blonda, långbenta, storbystade och unga kvinnor till alla män som vill ha heller.

Den framfusige italienaren har kanske framgång som semesterromans, men inte är det honom som de flesta svenska kvinnor vill gifta sig och skaffa barn med.

Det finns faktiskt fler sorters män än "alfahane" och "toffel".
  • Xenia
    Anonym (Tom) skrev 2019-02-17 10:18:05 följande:
    Män med bildning och kunskap är farliga, det är därför feministerna i samråd med statsmakten förändrat skolan till flickors fördel. Den manliga intelligensen är på tillbakagång i Sverige. Nackdelen är att kvinnors hypergami tvingar dem att söka partner bland riktiga män för sexuell tillfredsställelse, vilket i Sverige betyder invandrare och flyktingar.
    Vad är det för onda feminister som ändrat skolan?

Vad som behövs är att pojkar pluggar mer helt enkelt. Där kan fäderna göra en insats, genom att visa att skolan är viktig istf att säga "jag gillade aldrig skolan, men det gick ju bra för mig ändå, höhö".

Det räcker inte med att vara macho i dagens samhälle.
  • Xenia
    Anonym (Tom) skrev 2019-02-17 13:46:23 följande:
    Feminismen som du kallar Darwin gallrar bort svenskarna idag. Det är bara att titta på sexualstatistiken och nativiteten.
    Du har tydligen inte läst mitt citat, som visade att sydeuropeiska länder som Italien, Grekland, Spanien och Portugal alla hade lägre nativitet än Sverige.

Eller den undersökning som visade att alla nordiska länder låg på topp 10 när det gällde lycka.

Vad har sexualstatistiken med lycka att göra? Ju mer sex, desto lyckligare? Kvantitet går före kvalitet? Jämför man med porren så kan alla känna sig missnöjda med sitt sexliv, antar partner, etc.
  • Xenia
    Anonym (Annat perspektiv) skrev 2019-02-17 15:20:12 följande:

Pojkar som pluggar blir ensamma och mobbade. För tjejer är det däremot okej att plugga.

Tjejer väljer dessutom killar som inte pluggar. 

Vaddå väljer? Väljer 7-12-åringar partners? Hur fort tar barndomen slut egentligen?

Tonårstjejer brukar hinna både med ett socialt liv inkl killar trots att de pluggar, så varför skulle inte killar kunna det också? Likaså brukar tjejer kunna hinna med att både träna och plugga, det borde killar också hinna med.

Vuxna tjejer väljer definitivt killar som pluggar/har pluggat. De brukar ha intressantare jobb.
  • Xenia
    Anonym (Annat perspektiv) skrev 2019-02-17 15:30:10 följande:

Vad ger det dem att bli toffel åt en kvinna?

Friheten att vara självständig med hus och hem är värd mycket.

Varför är det bara männen som skall ändra på sig?

Om det är männen som tycker det är svårt att få kvinnor, så är det ju de som får ändra sig. 

Kvinnorna kanske inte har problem eller är nöjda att leva ensamma, så varför skulle de ändra sig?

Så antingen ska mannen vara diktator eller toffel? Ja, då vet du inte mycket om jämställdhet.
  • Xenia
    Anonym (Annat perspektiv) skrev 2019-02-17 15:25:47 följande:
    Tyvärr är det skitlöner inom vård och omsorg eftersom kvinnor är så kass på att löneförhandla.
    Eller så beror de kassa lönerna just på att det räknas som ett typiskt kvinnoyrke. Allt som kvinnor gör är automatiskt mindre värt.

En annan orsak till låga löner är att de betalas av skattepengar. Vem vill höja skatten?
  • Xenia
    Anonym (Annat perspektiv) skrev 2019-02-17 15:20:12 följande:

Pojkar som pluggar blir ensamma och mobbade. För tjejer är det däremot okej att plugga.

Tjejer väljer dessutom killar som inte pluggar. 

Det där låter som en typisk undanflykt. Pojkar och män har inget eget ansvar, de är hjälplösa offer.

Varför skulle killar som pluggar bli mobbade? Klarar de inte att stå upp för att de vill plugga för att få bättre jobb i framtiden, så behöver de inte berätta att de gör det. Om de sitter hemma och spelar datorspel hela kvällen eller pluggar, det vet ju inte de där kompisarna (som är rätt dåliga kompisar om de mobbar).

Samma sak med tjejer. De kan ju inte veta om killen pluggat till provet eller bara råkar vara så smart (ha så bra minne) att han lyckas bra på provet ändå.
  • Xenia
    Anonym (Annat perspektiv) skrev 2019-02-17 16:46:48 följande:
    Grupptryck och normer tillåter flickor att plugga. Så är det och så har det alltid varit.

Nördarna kommer få premiärknulla som kille nr 55 när tjejerna lekt färdigt med de coola killarna.
    Ja, om killarna är så mesiga att de ständigt böjer sig för grupptrycket får de väl skylla sig själva då. Och inte klaga på "samhället" el "feministerna" om de inte får högavlönade yrken. De kan ju alltid satsa på byggbranschen men då blir de tidigare utslitna och orkar inte jobba till 67, 68, 69...

Som sagt, man kan plugga utan att prata vitt och brett om det. Det viktiga är att man förstår att man själv påverkar vilket betyg man får.

Du tycks ju själv vara ett offer för grupptryck när du kallar alla som pluggar för nördar. Man behöver inte vara en nörd för att man pluggar.

Du tror inte att det är en fördel om man pluggat när man är vuxen? Att man är ingenjör, läkare, advokat, professor, VD etc? Man är ju vuxen mycket längre tid än man är "cool" tonåring.
  • Xenia
    Anonym (Annat perspektiv) skrev 2019-02-17 17:22:53 följande:
    Jag hade 1,8 på senaste högskoleprovet men skulle hellre ställa mig framför tåget än utbilda mig till civilingenjör eller annan motsvarande utbildning som tyvärr krävs för ett intressant jobb.
    Men då är det ju ditt eget fel. Du vill inte plugga, du tycker det är ett för högt pris att betala. Då är det ju varken grupptryck eller jämställdhet du kan skylla på.
  • Xenia
    Anonym (Annat perspektiv) skrev 2019-02-17 17:41:57 följande:
    Jag klagar inte. Jag valde en annan väg till hög lön utan att plugga.

Jag är FÖR jämställdhet om du missat det. Jag är MOT grupptryck oavsett vem som drabbas. Just när det gäller antiplugg så är det killar som drabbas. Tjejer har andra former av grupptryck att brottas med. 
    Men ska då inte föräldrarna hjälpa barnen att stå emot grupptrycket och hindrande könsroller? När det gäller pluggande så är det ju killarna själva som blir lidande i långa loppet. Det är inte alla som lyckas hitta högavlönade jobb trots att de inte pluggat.

Förr i tiden var det tjejerna som inte skulle plugga vidare; de skulle ju bli fruar, husmödrar och mammor. Det var killarna som blev läkare, ingenjörer, veterinärer, tandläkare, professorer etc. Hur gick det till om de inte pluggade?
  • Xenia
    Anonym (Annat perspektiv) skrev 2019-02-17 18:09:19 följande:
    "Förr i tiden var det tjejerna som inte skulle plugga vidare; de skulle ju bli fruar, husmödrar och mammor. Det var killarna som blev läkare, ingenjörer, veterinärer, tandläkare, professorer etc. Hur gick det till om de inte pluggade?"
    Nu pratar du om de som idag är mellan 80 och döden.
    Du påstod ju:
    "Grupptryck och normer tillåter flickor att plugga. Så är det och så har det alltid varit."
    Dvs att grupptrycket inte tillät pojkar att plugga. Eftersom de flesta i akademikeryrken varit män, så har pojkar tydligen pluggat och pluggar fortfarande. Det är ju fortfarande flest män som är professorer, ingenjörer och VD:ar. 
  • Xenia
    Anonym (Annat perspektiv) skrev 2019-02-17 17:38:24 följande:
    "Ja, om killarna är så mesiga att de ständigt böjer sig för grupptrycket får de väl skylla sig själva då."
    Tjejer har ju inte motsvarande grupptryck. Att kalla ett barn som inte tänker 25 år framåt för mesigt är ju schysst. 
    "Och inte klaga på "samhället" el "feministerna" om de inte får högavlönade yrken. De kan ju alltid satsa på byggbranschen men då blir de tidigare utslitna och orkar inte jobba till 67, 68, 69..."

Byggbranschen? Och konkurrera med polacker som jobbar för 5000SEK/mån?
    "Som sagt, man kan plugga utan att prata vitt och brett om det. Det viktiga är att man förstår att man själv påverkar vilket betyg man får."
    "Du tycks ju själv vara ett offer för grupptryck när du kallar alla som pluggar för nördar. Man behöver inte vara en nörd för att man pluggar."
    Jag hade bra betyg utan att plugga men jag hade kompisar som ville plugga och blev sänkta med huvudet före i närmaste toalett och "spolade" av de coola killarna. De killarna knullar fortfarande inte fast det är 30 år sedan.
    "Du tror inte att det är en fördel om man pluggat när man är vuxen? Att man är ingenjör, läkare, advokat, professor, VD etc? Man är ju vuxen mycket längre tid än man är "cool" tonåring."
    Säg det till en kille på 16 år med hormoner som rusar i kroppen. De som är 30 känns pensionsmässiga.
    Jag har iallafall lyckats få mina tonårssöner studiemotiverade vilket känns skönt :) Men så har de heller ingen flickvän. Tjejerna är mer intresserade av sportfånarna.

Förmodligen får sönerna premiärknulla vid 25 år som nr 55 när tjejerna är ute efter relationsmaterial. Hoppas bara att de inte får ta hand om coola Krilles ADHD-ungar. Han sitter förmodligen i en etta i förorten lätt alkoholiserad med en knäskada och kraschad fotbollskarriär. 
    Ett barn? Talar du om 7-åringar eller 16-åringar? Iofs har ju föräldrar alla att påverka barnen fr o m de börjar skolan. Får de lära sig att det är viktigt med skolan och att plugga redan som små kan något ha fastnat när de blivit tonåringar. 

Det är ju inte så att tjejer heller får status från killar eller "coola tjejgänget" om de är plugghästar. Ändå pluggar så många av dem trots rusande hormoner. För att de älskar sina föräldrar mer och vill behaga dem? För att de är smarta nog att tänka på framtiden?

Ska inte alla byggarbetare jobba med lön enligt kollektivavtal? Jag har då läst att det söks byggnadsarbetare.

Mobbning förekommer alltid men spolad i toa har jag aldrig hört om vare sig i min skola eller i mitt barns skola. Då är ju det ett stort problem i sig. Ringa rektorn, ringa Skolverket, ringa lokaltidningen och i värsta fall byta skola. I värsta fall flytta från landet, bruksorten, förorten. Iofs kan ju man bli mobbad för att man är osäker, behöver inte bero just på att man pluggar.

Huvudsaken är att dina söner har kompisar, det har de väl? Tjejer hinner de nog skaffa sig. Varför tror du att alla tjejer/kvinnor knullar runt som kaniner, med över 50 sexualpartners?
  • Xenia
    Anonym (Annat perspektiv) skrev 2019-02-17 20:54:28 följande:
    Hur kul är killarna man träffar varje dag? Ungefär lika spännande som att ha sex med lillebror.
    Tror att man bara umgås med sina kursare på nationen? Som om det vore disco för skolklassen? Poängen med studentpubar och nationsgasker etc är att träffa andra studenter, inte bara sina kursare.

F ö ses inte kursare som syskon precis. Man kan ha gått i samma klass i över sex år, så många år går man inte med sina kursare. Dem har man inte heller känt sedan dagis eller första klass.

Resonerade man som du skulle folk som jobbade på samma arbetsplats inte heller bli ihop. Men det är rätt vanligt att man träffar sin partner på jobbet.
  • Xenia
    Anonym (Annat perspektiv) skrev 2019-02-17 23:34:00 följande:

Jag var aldrig lockad av "kårlivet" när det begav sig. Jag var med som gäst en handfull gånger men När man jobbat några år som jag hade har man inte så mycket gemensamt med folk som springer runt i overall.

Hoppas att mina grabbar kommer trivas. Jag hade som sagt hellre ställt mig framför tåget.

Varför skulle de springa runt i overall?
  • Xenia
    Anonym (Annat perspektiv) skrev 2019-02-17 18:01:26 följande:
    "I så fall hade väl kvinnor inom "manliga" yrken haft lika dåliga löner?"
    Kvinnorna åker ju snålskjuts på de lönenivåer männen förhandlat fram.
    "Men då är det väl ditt val?"
    Vad har jag med saken att göra? Jag hittade en annan väg till bra lön.

"Tittar jag på mina pluggkompisar (jag pluggade it så majoriteten var killar) så har den stora majoriteten sambo/fru vid det här laget. En kille som man kan prata med och som förstår vad man säger är sexigt, en som knappt öppnat en bok? Not so much. Enligt mig i alla fall."

Och i min umgängeskrets ser jag ungkarlar 40+ som är trevliga, välutbildade och allmänbildade som "blivit över". 
    Alla anställda "åker snålskjuts" på vad de fackliga förhandlat fram. Varför åker just kvinnorna snålskjuts? Förtjänar de lägre löner för att de är kvinnor?

De som blivit "över" antingen varit för kräsna, velat leva livet för länge eller så är extra blyga och reserverade. En del män kan bara tänka sig 25-åringar oavsett hur gamla de själva är. De kanske får sänka sina krav och nöja sig med en frånskild 40-åring med flera barn.
  • Xenia
    Anonym (Annat perspektiv) skrev 2019-02-17 20:45:28 följande:
    Varför ser jag just kvinnliga studenter (svårt att missa overallen) med Cool-Steffe och hans polare på krogen när jag är där nykter med kunder som skall "släppa loss"?

Som nykter på en av stans stökigaste kroggator ser man både ett och annat. 
    Och? Du tror att du vet allt om studentskor?

Du ser ju inte studentskan som sitter hemma och pluggar. Inte heller studentskan som är hemma med sin kille som också är student. Väldigt vad du generaliserar efter några studentskor på krogen.
  • Xenia

Jag tycker TS eller någon av hans meningsfränder i stället ska svara på "Vad är poängen med ojämställdhet?" Det hade vi i årtusenden innan några på 1700-talet började tänka. Både män och kvinnor insåg fördelen med att kvinnor fick gå i skolan, sedan arbeta, bli myndiga och få rösträtt. Vilka rättigheter vill ni ska förmenas kvinnorna?

I Saudiarabien har inte kvinnorna många rättigheter, så de är säkert jättelyckliga?

Svar på tråden Vad är poängen med jämställdhet?