Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Vad är poängen med jämställdhet?

Anonym (Trist) skrev 2019-02-17 09:58:26 följande:

Jag ser ingen ironi i det du skriver. Alla får det inte bättre. Om kvinnor får det bättre på t ex jobbet innebär det att lika många män trängs undan och får det sämre.

Du menar att det inte finns plats för alla?

Eller är det så att män behöver anstränga sig och inte ta sig fram endast pga att han är man?
  • sextiotalist
    Anonym (Trist) skrev 2019-02-17 10:12:10 följande:

Där det tidigare räckte med att vara gymnasieingenjör krävs det numera civilingenjör. Kraven har höjts över hela linjen och det gynnar kvinnor som uppenbarligen trivs bättre med att plugga än män. Alla kan/vill inte bli akademiker.

Att 2/3 delar av de studerande är kvinnor anser jag styrker min åsikt.

Frågan är hur män skall ta plats i ett samhälle där alla som inte har 50 kg studielitteratur i bokhyllan skall exkluderas? 

Nu är det in 2/3 kvinnor på ingenjörsutbildning, så där föll det.

Jag är rätt säker på att det är högskoleingenjörsutbildningen som konkurrerat ut gymnasieingenjören (som i slutet var väldigt urvattnad).

Det är inte kvinnornas fel att de arbetsuppgifterna har försvunnit, att uppgifterna idag är mer komplexa, de som varit med att drivit fram den utvecklingen är ingenjörer, som fortfarande är i majoritet män.

För övrigt finns det stor efterfrågan på duktiga hantverkare.
  • sextiotalist
    Anonym (Trist) skrev 2019-02-17 10:18:57 följande:

Kvinnor vill ha en feminiserad toffel överallt utom i sängkammaren. Mönstret är tydligt.

Varför tror du skilsmässorna skjuter i höjden?

Det gör dom inte, antalet skilsmässorna har legat ungefär på samma nivå sedan de lagarna som finns idag skrevs.
  • sextiotalist
    Anonym (Tom) skrev 2019-02-17 10:23:31 följande:

På grund av feminiserade skilsmässolagar. Feminismens mål är att försvaga den svenska mannens ställning, fri skilsmässa, tillsammans med fri abort, var ett steg på vägen.

Hur skulle skilsmässolagen se ut ? Mig veterligen är äktenskapsbalken, som omfattar är äktenskapets upplösande, helt könsneutral.
  • sextiotalist
    Anonym (Tom) skrev 2019-02-17 10:23:31 följande:

På grund av feminiserade skilsmässolagar. Feminismens mål är att försvaga den svenska mannens ställning, fri skilsmässa, tillsammans med fri abort, var ett steg på vägen.

Fri skilsmässa? Vill du leva med en person som inte vill leva med dig?

Fri abort (dagens abortlag är snart 50 år gammal), vad är det för självändamål att tvinga en kvinna att genomgå en graviditet mot sin vilja?

Det enda jag kan utläsa av de meningarna är att du stör dig på att du inte har rätt att kontrollera kvinnan, att det stör dig att kvinnor inte är undergivna männen.

Litet tips, det finns länder med den lagstiftningen, t.ex Saudiarabien eller några länder i Latinamerika som har den kvinnosynen, du kan väl flytta dit
  • sextiotalist
    Anonym (Trist) skrev 2019-02-17 10:39:08 följande:
    Nu är det in 2/3 kvinnor på ingenjörsutbildning, så där föll det.

Jag vet att du är en MYCKET stolt kvinnligt civilingenjör. Hur ser könsfördelningen ut på andra utbildningar?
    "Jag är rätt säker på att det är högskoleingenjörsutbildningen som konkurrerat ut gymnasieingenjören (som i slutet var väldigt urvattnad)."
    Högskolan har idag samma status som gymnasiet på 80-talet.
    "Det är inte kvinnornas fel att de arbetsuppgifterna har försvunnit, att uppgifterna idag är mer komplexa, de som varit med att drivit fram den utvecklingen är ingenjörer, som fortfarande är i majoritet män."

Allt blir mycket riktigt teoretiskt. Kvinnor är som grupp mer intresserade av människor, relationers och det sociala spelet på jobbet och det börjar ju avspegla sig i att det blir fler kvinnliga chefer. På t ex  IT-avdelningarna tar kvinnor plats som IT-chef men vad kollegorna egentligen pysslar med om dagarna har hon varken intresse eller kunskap om eftersom hon gick PA-programmet. 
    "För övrigt finns det stor efterfrågan på duktiga hantverkare."
    Ordningen är då återställd. Männen grovjobbar och kvinnor administrerar.

Hantverkare anlitas f ö billigare från forna öststaterna." 
    Det kanske är rätt, att de som arbetar med dynamiken på en arbetsplats ska ha ett intresse för detta.

De som är hantverkare håller nog inte med om att det är ett arbete utan administration.

Utöver detta så tog jag exempel på utbildningar som inte var teoretiska, det finns många hantverkarsyrken som inte är grovarbete.

När det gäller utbildningar så anser jag att högskoleingenjör är den bästa utbildningsreformen som införts, innan dess så fanns det ingen mellanutbildning utan antingen gymnasieinjengör eller civilingenjör.
  • sextiotalist
    Anonym (Trist) skrev 2019-02-17 10:58:48 följande:

Lågutbildade män får inte jobb där jag bor. Möjligen brandmännen.

Då är det att flytta, som folk har gjort i generationer.
  • sextiotalist
    Anonym (Trist) skrev 2019-02-17 11:14:04 följande:

Om arbetsgivarna fick bestämma skulle löneslavarna bo i husvagn.

Skrev jag det?

Lever folk i husvagnar generellt?

Jag är rätt säker på att den stora majoriteten av arbetsgivarna vill att sina anställda ska ha tryggt boende.

Löneslavar? Inte tänker jag arbeta gratis?
  • sextiotalist
    Anonym (Trist) skrev 2019-02-17 10:57:02 följande:

Män saknar den manliga motsvarigheten till undersköterska. 

Men män kan arbeta som usk, finns inget som hindrar detta.

Finns andra arbeten som personlig assistent, arbeta inom hemtjänsten, det finns nog många äldre män som skulle uppskatta att ha en man som hjälpte till.

Du kan även starta eget företag som kan hjälpa äldre i hemmet med praktiska saker som de behöver för att kunna bo kvar.
  • sextiotalist
    Anonym (Trist) skrev 2019-02-17 11:27:00 följande:

Vi är inte där än men marknaden hårdnar och vi har en lågkonjunktur i antågande. Anställda är ett nödvändigt ont. Arbetsgivare är bara olika duktiga på att dölja det.

Löneslav = någon som går till jobbet med lönen som ENDA drivkraft.

Det finns säkert arbetsgivare som tänker så.

Men vill du ha lön utan att arbeta?
Svar på tråden Vad är poängen med jämställdhet?