Anonym (Trist) skrev 2019-02-17 10:39:08 följande:
Nu är det in 2/3 kvinnor på ingenjörsutbildning, så där föll det.
Jag vet att du är en MYCKET stolt kvinnligt civilingenjör. Hur ser könsfördelningen ut på andra utbildningar?
"Jag är rätt säker på att det är högskoleingenjörsutbildningen som konkurrerat ut gymnasieingenjören (som i slutet var väldigt urvattnad)."
Högskolan har idag samma status som gymnasiet på 80-talet.
"Det är inte kvinnornas fel att de arbetsuppgifterna har försvunnit, att uppgifterna idag är mer komplexa, de som varit med att drivit fram den utvecklingen är ingenjörer, som fortfarande är i majoritet män."
Allt blir mycket riktigt teoretiskt. Kvinnor är som grupp mer intresserade av människor, relationers och det sociala spelet på jobbet och det börjar ju avspegla sig i att det blir fler kvinnliga chefer. På t ex IT-avdelningarna tar kvinnor plats som IT-chef men vad kollegorna egentligen pysslar med om dagarna har hon varken intresse eller kunskap om eftersom hon gick PA-programmet.
"För övrigt finns det stor efterfrågan på duktiga hantverkare."
Ordningen är då återställd. Männen grovjobbar och kvinnor administrerar.
Hantverkare anlitas f ö billigare från forna öststaterna."
Det kanske är rätt, att de som arbetar med dynamiken på en arbetsplats ska ha ett intresse för detta.
De som är hantverkare håller nog inte med om att det är ett arbete utan administration.
Utöver detta så tog jag exempel på utbildningar som inte var teoretiska, det finns många hantverkarsyrken som inte är grovarbete.
När det gäller utbildningar så anser jag att högskoleingenjör är den bästa utbildningsreformen som införts, innan dess så fanns det ingen mellanutbildning utan antingen gymnasieinjengör eller civilingenjör.