Inlägg från: Anonym (Trist) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Trist)

Vad är poängen med jämställdhet?

annabellelee skrev 2019-02-17 09:36:07 följande:

Tja du Tom, syftet är naturligtvis att hämnas det flerhundraåriga förtryck vi kvinnor utsatts för. Nu ska vi hämnas genom att få er män att framstå som så löjliga som möjligt. Vi vill förudmjuka er manlighet genom att få er att stå och diska gårdagens disk med barnen springande kring benen, medan vi skrattande glider ut genom dörren för att sätta sprätt på pengarna.

Obs ironi, det är nog bäst att skriva ut det eftersom du ts inte verkar vara den vassaste kniven i lådan.

Att det ligger någon form av mindervärdeskomplex i botten och möjligen "nu är det vår tur" förefaller inte helt taget ur luften.
  • Anonym (Trist)
    annabellelee skrev 2019-02-17 09:53:44 följande:
    Jo, det är taget är luften. Scenariot jag målade upp är inte hur kvinnor tänker, det är nidbilden av hur vissa män tänker, som verkar se det faktum att det bli JÄMSTÄLLT, alltså LIKA, som någon slags hämndaktion. Därav förtydligandet att det var ironi. Missade du att det var ironi, fastän jag skrev ut det så tydligt jag kunde i slutet?

Jag förtydligar igen: detta var alltså en ironisk beskrivning av hur vissa män (däribland ts misstänker jag) inbillar sig att det är. Den var medvetet överdrivet beskriven för att framhäva dess ironiska prägel, och jag skrev dessutom ut att det var ironi så att inga missförstånd skulle uppstå.
    Jag ser ingen ironi i det du skriver. Alla får det inte bättre. Om kvinnor får det bättre på t ex jobbet innebär det att lika många män trängs undan och får det sämre.
  • Anonym (Trist)
    sextiotalist skrev 2019-02-17 10:02:38 följande:
    Du menar att det inte finns plats för alla?

Eller är det så att män behöver anstränga sig och inte ta sig fram endast pga att han är man?

Där det tidigare räckte med att vara gymnasieingenjör krävs det numera civilingenjör. Kraven har höjts över hela linjen och det gynnar kvinnor som uppenbarligen trivs bättre med att plugga än män. Alla kan/vill inte bli akademiker.

Att 2/3 delar av de studerande är kvinnor anser jag styrker min åsikt.

Frågan är hur män skall ta plats i ett samhälle där alla som inte har 50 kg studielitteratur i bokhyllan skall exkluderas? 

• Anonym (Trist)
    Anonym (Tom) skrev 2019-02-17 10:13:08 följande:
    Min undersökning här på FL visar att du har fel. Kvinnor vill inte ha en feminiserad toffel, de vill ha en riktig alfa-man. En framfusig italienare som är fysiskt och mentalt överlägsen kvinnor har mer framgång i sängkammaren än en timid och osäker svensk som inte ens vågar stirra som sig bör på en volumös urringning.

Kvinnor vill ha en feminiserad toffel överallt utom i sängkammaren. Mönstret är tydligt.

Varför tror du skilsmässorna skjuter i höjden?

• Anonym (Trist)
    sextiotalist skrev 2019-02-17 10:21:19 följande:
    Nu är det in 2/3 kvinnor på ingenjörsutbildning, så där föll det.

Jag är rätt säker på att det är högskoleingenjörsutbildningen som konkurrerat ut gymnasieingenjören (som i slutet var väldigt urvattnad).

Det är inte kvinnornas fel att de arbetsuppgifterna har försvunnit, att uppgifterna idag är mer komplexa, de som varit med att drivit fram den utvecklingen är ingenjörer, som fortfarande är i majoritet män.

För övrigt finns det stor efterfrågan på duktiga hantverkare.
    Nu är det in 2/3 kvinnor på ingenjörsutbildning, så där föll det.

Jag vet att du är en MYCKET stolt kvinnligt civilingenjör. Hur ser könsfördelningen ut på andra utbildningar?
    "Jag är rätt säker på att det är högskoleingenjörsutbildningen som konkurrerat ut gymnasieingenjören (som i slutet var väldigt urvattnad)."
    Högskolan har idag samma status som gymnasiet på 80-talet.
    "Det är inte kvinnornas fel att de arbetsuppgifterna har försvunnit, att uppgifterna idag är mer komplexa, de som varit med att drivit fram den utvecklingen är ingenjörer, som fortfarande är i majoritet män."

Allt blir mycket riktigt teoretiskt. Kvinnor är som grupp mer intresserade av människor, relationers och det sociala spelet på jobbet och det börjar ju avspegla sig i att det blir fler kvinnliga chefer. På t ex  IT-avdelningarna tar kvinnor plats som IT-chef men vad kollegorna egentligen pysslar med om dagarna har hon varken intresse eller kunskap om eftersom hon gick PA-programmet. 
    "För övrigt finns det stor efterfrågan på duktiga hantverkare."
    Ordningen är då återställd. Männen grovjobbar och kvinnor administrerar.

Hantverkare anlitas f ö billigare från forna öststaterna." 
  • Anonym (Trist)
    sextiotalist skrev 2019-02-17 10:49:02 följande:
    Det kanske är rätt, att de som arbetar med dynamiken på en arbetsplats ska ha ett intresse för detta.

De som är hantverkare håller nog inte med om att det är ett arbete utan administration.

Utöver detta så tog jag exempel på utbildningar som inte var teoretiska, det finns många hantverkarsyrken som inte är grovarbete.

När det gäller utbildningar så anser jag att högskoleingenjör är den bästa utbildningsreformen som införts, innan dess så fanns det ingen mellanutbildning utan antingen gymnasieinjengör eller civilingenjör.
    Män saknar den manliga motsvarigheten till undersköterska. 
  • Anonym (Trist)
    Anonym (Trix) skrev 2019-02-17 10:55:09 följande:
    Det kommer troligen fortsätta finnas massa jobb utan krav på utbildning även i framtiden för de personer som inte vill plugga.

En bidragande orsak till att fler kvinnor än män väljer att plugga idag kan vara att det, statistiskt sett, krävs en kortare högre utbildning (mindre än tre år) för att få samma lön som lågutbildade män. Först vid längre högre studier (mer än tre år) tjänar kvinnor mer.
    Lågutbildade män får inte jobb där jag bor. Möjligen brandmännen.
  • Anonym (Trist)
    Anonym (Trix) skrev 2019-02-17 11:01:48 följande:
    Då får dom väl flytta till jobben då som alla andra. Jag har lyttat flera gånger för jobb. Och har många vänner som gjort samma.
    Tänd på släktgården och flytta till Stockholm som alla andra :)
  • Anonym (Trist)
    Anonym (anonym) skrev 2019-02-17 11:05:30 följande:
    Fri skilsmässa har gynnat både män och kvinnor eftersom män numera inte som förr här i landet behöver försörja sin fd fru tills ålderspension. I mängder av länder kan inte människor skilja sig utan tvingas leva i äktenskap med noll känslor eftersom männen inte har råd med sitt gamla hushåll och ett nytt eget, i mängder med länder får den frånskilde mannen flytta hem till sina föräldrar för att de inte har råd med egen bostad. Fri abort har gjort att människor inte längre tvingas gifta sig med någon de inte tänkt leva med och gjort att de som lever tillsammans gör detta för att de vill och inte för att de av samhället kräver att de tar sitt ansvar för en trasig kondom 
    Den enda obalansen som finns kvar är att kvinnor lockar med sex för att få en relation. Män ingår en relation för att säkra tillgången till sex.
  • Anonym (Trist)
    sextiotalist skrev 2019-02-17 11:09:49 följande:
    Då är det att flytta, som folk har gjort i generationer.
    Tänd på släktgården och flytta till Stockholm som alla andra :)
  • Anonym (Trist)
    sextiotalist skrev 2019-02-17 11:09:49 följande:
    Då är det att flytta, som folk har gjort i generationer.
    Om arbetsgivarna fick bestämma skulle löneslavarna bo i husvagn.
  • Anonym (Trist)
    riboflavin skrev 2019-02-17 11:13:08 följande:

"Poängen" är såklart att människor oavsett kön ska ha samma frihet och möjligheter.

Redan i din TS så tar du ju upp ett av problemen för kvinnor, att man inte vågar säga ifrån till sin manliga partner.

Det är ju bara att hon skiljer sig.
  • Anonym (Trist)
    sextiotalist skrev 2019-02-17 11:18:33 följande:
    Skrev jag det?

Lever folk i husvagnar generellt?

Jag är rätt säker på att den stora majoriteten av arbetsgivarna vill att sina anställda ska ha tryggt boende.

Löneslavar? Inte tänker jag arbeta gratis?
    Vi är inte där än men marknaden hårdnar och vi har en lågkonjunktur i antågande. Anställda är ett nödvändigt ont. Arbetsgivare är bara olika duktiga på att dölja det.

Löneslav = någon som går till jobbet med lönen som ENDA drivkraft.
  • Anonym (Trist)
    "Men män kan arbeta som usk, finns inget som hindrar detta."
    Förutom att de flesta män upplever det som omanligt.
    "Finns andra arbeten som personlig assistent, arbeta inom hemtjänsten, det finns nog många äldre män som skulle uppskatta att ha en man som hjälpte till. "

Se ovan.
    "Du kan även starta eget företag som kan hjälpa äldre i hemmet med praktiska saker som de behöver för att kunna bo kvar."

Jag hjälper äldre med teknik/IT som sidosyssla sedan 30 år. Check i den rutan.
  • Anonym (Trist)
    sextiotalist skrev 2019-02-17 11:32:17 följande:
    Det finns säkert arbetsgivare som tänker så.

Men vill du ha lön utan att arbeta?

Jag har inget utbyte av att arbeta förutom att kunna betala räkningarna.

• Anonym (Trist)
    sextiotalist skrev 2019-02-17 11:43:07 följande:
    Då kan man väl arbeta med även omanliga arbeten
    80% av alla kvinnor söker sig till kvinnliga arbeten.

80% av alla män söker sig till manliga arbeten.
  • Anonym (Trist)
    sextiotalist skrev 2019-02-17 12:13:18 följande:
    Och?

Vad hindrar att man tillhör de andra 20%?
    Sannolikheten att man tillhör dem är ju 20%.
  • Anonym (Trist)
    Anonym (anonym) skrev 2019-02-17 12:35:43 följande:
    Oerhört synd att män inte fattar att gamla eller sjuka män skulle uppskatta att de som sköter om dem också är män.
    Män borde tänka lite på hur de skulle vilja ha det när de är äldre om de skulle föredra att den som duschar dem rakar dem eller allmänt hjälper dem och tar en pratstund är en man eller kvinna. Kanske den äldre mannen gärna vill prata om sitt gamla intresse inom ett område som kvinnor sällan kommer nära
    Sitta och lyssna på en gammal gubbe för småslantar? 
  • Anonym (Trist)
    Anonym (Tom) skrev 2019-02-17 12:49:27 följande:
    Den naturliga ordningen är att mannen leder och kvinnan följer. Det är bara i Sverige som mannen är förpassad till baksätet i livs-bilen.

Vi har nog tyvärr bara sett början på toffelepidemin bland  svenska män.

Välutbildade kvinnor tar chefsjobben och är dessutom den som styr och ställer hemma. Männen underordnar sig både hemma och på jobbet.

Ett fel byttes ut mot ett annat...

Svar på tråden Vad är poängen med jämställdhet?