• villbusa

Vad är poängen med jämställdhet?

Ja du Tom.... vad svarar man på ett så korkat inlägg?

1 för att kvinnorna själv ska få bestämma över sina liv. Har de en man som försörjer sig och dessutom ska lyda är de närmast förslavade och kan av ekonomiska skäl inte lämna sin man hur jävla korkad han än är.

2 att svenskar är ensamma och olyckliga i större omfattning än andra är helt och hållet din tolkning där du väljer de undersökningar som passar din tes och bortser från allt som pekar i motsatt riktning.

3 det finns ingen kommun som jag känner till som tar emot barn i omsorg före ett års ålder. Det är meningen att vi ska använda föräldraförsäkringen och vara hemma med barnet under minst det första levnadsåret.

4 givetvis är kvinnan det första alternativet att vara hemma med barn så länge de ammar. I övrigt finns det så vitt jag vet inte mycket forskning som visar att kvinnor självklart är bättre på att uppfostra barn än män. Snarare finns det forskning som visar att barnen mår bäst av att ha nära anknytning till både mamma och pappa.

5 med två inkomster i familjen måste man inte nödvändigtvis göra karriär för att uppnå höga inkomster utan man kan välja yrken man trivs med och som faller sig naturligt.

Det finns en lång rad andra skäl oxå givetvis. Men ett av de viktigaste är just valfriheten. Alla behöver inte göra likadant. Det är oki att mamman gör karriär o mannen tar mer ansvar för familj o hushåll. Det är oki att bägge jobbar lite mindre för att dela ansvar för hem o familj

Att vara en relativt traditionell familj där kvinnan tar huvudansvaret för barn och hushåll medans mannen fokuserar på jobb och inkomst är fortfarande vanligt även bland unga föräldrar och det är helt oki det oxå. Varför måste alla göra likadant Tom? Och är verkligen allt så mycket bättre i Italien??? Hur ser arbetslösheten ut? De offentliga finanserna? Vi har inte noll arbetslöshet i Sverige... det finns problem även här men samtidigt har vi stora delar av arbetsmarknaden som skriker efter folk med rätt kompetens eller i vart fall vilja o förmåga att lära sig. Unga män och kvinnor kan skaffa sig en bostad och börja ett eget liv i betydligt större omfattning än i många medelhavsländer. Vad är fel med det?

Om du tvunget måste ha en hushållerska får du väl anställa en om du inte kan tvätta dina kalsonger eller laga din mat på egen hand.

• villbusa

Tom! Tänkte först när jag läste din ts och dina svarsalternativ att nä - det här måste ju ändå vara FÖR uppenbart... men nä minsann - folk som nappar ändå! Måste faktiskt ge dig en eloge för hur du lyckas :) 

[/quote]

ja precis! Jag tänkte först att det här är ju bara för mycket... o tänkte bläddra vidare. Sen kom jag på att jag faktiskt känner ett par gubbar och en ganska ung man som tycker ungefär som Tom. Gemensamt för dom är ju att de inte lyckats behålla någon partner utan är ganska sura och bittra och förpestar sin omgivning med männens förträfflighet och kvinnornas oduglighet så fort de öppnar munnen. När den tanken slog mig kände jag ett visst behov av några tillrättavisade ord men här pratar man nog för döva öron ändå!

• villbusa
    Anonym (Tompa) skrev 2019-02-17 07:50:55 följande:

Observera att TS har använt sig av det nick annars jag använder (Tom). Varför?

Hej tycker väl att hen samlat ihop de åsikter du redovisat i dina andra trådar och kokat ner dom till en slutsats. Jag tycker resultatet är ganska trovärdigt.
Svar på tråden Vad är poängen med jämställdhet?