• Tecum

Vad kan man göra när sin fru tappar lust?

Anonym (Sommar) skrev 2019-02-16 21:32:21 följande:
    Absolut är det så. Men jag vill helst ha det ofta. 
    Men som sagt...det handlar inte bara om sex. Det är också allt annat. Kärlekens signaler som jag förväntar mig från min partner. Det känns oftast som att vi bara delar boendet och vi är bra kompisar.
    Tyvärr älskar hon inte dig längre och saknar attraktion. Det är nästan alltid orsaken när ett förhållande går från mycket sex ofta till nästan inget. Men partnern vill/vågar inte erkänna det ens för sig själv, än mindre för den andre.
    Om du inte vill separera, skaffa en kk. Hon kommer inte att protestera så länge hon inte får det uppkört i ansiktet.
  • Tecum
    Anonym (Olika behov) skrev 2019-02-17 02:44:20 följande:
    Instämmer med American Mommy. Jag är kvinna, 40+, och har i princip tappat sexlusten. Och ja, har problem med sköldkörteln och äter antidepp, det påverkar säkert men är även uttråkad i min relation. Två barn, 7 och 12 år. Sex är mest ett måste för att mannen ska få sitt, inte för att jag har lust egentligen. Umgås med ett tiotal kvinnor som är i 35-årsåldern och de känner likadant. Alla har sex ca 1-2 ggr varannan vecka. Vi har diskuterat detta, eftersom männen är missnöjda med samlivsfrekvensen och kvinnorna är missnöjda med det ständiga kletandet, att man inte bara kan kramas utan att han vill gå till sovrummet etc etc.
    Väldigt tråkig attityd som du, American Mommy och era väninnor har. Uttryck som "uttråkad i relationen", "sex ett tvång" och "män som kletar" säger ju allt. Varför skiljer ni er inte så era män kan få chansen att träffa en kvinna som älskar dem? För det gör ju inte ni, den enda uppgift era män har är att vara till nytta rent praktiskt. De hålls som gisslan i relationen då de tar sitt ansvar för familjen.
  • Tecum
    Anonym (Undanflykt) skrev 2019-02-19 11:05:11 följande:

Även om mannen skulle vara hemma och göra allt p ga t ex arbetslöshet så tror jag att kvinnor bara skulle hitta något annat att skylla på.

Jag tror att sanningen är att kvinnan tröttnat på mannen.

Tror jag också, i de flesta fallen. Men skyller på vardagen, men de flesta har lönearbete och är lediga två dagar i veckan. Visst finns det att göra då också, men det är ett val om man vill stressa med aktiviteter och storstädning varje helg. och de som väljer det gör det kanske för att slippa krav på sex, man skyller på brist på ork och tid. Vi var egna företagare under barntiden och jobbade i princip sju dagar i veckan, men nog f-n såg vi till att hinna med sex...
  • Tecum
    Anonym (Ja) skrev 2019-02-19 17:47:11 följande:
    Det förutsätter att partnern inte ligger i sängen hela dagarna och vill bli daltad med, få maten lagad åt sig, saker betalda för sig etc. När det äntligen blir kväll och man jobbat, tagit hand om hushållet, djuren och behandlat en vuxen karl som en hjälplös barnunge så har man ingen lust att ha sex med honom ovanpå allt. Ja, man kan lämna när man har ordnat med allt som ska delas upp även om man fortfarande älskar sin partner men man får ännu mindre sex som singel, det finns ju inte en kö av sextörstande personer utanför ens bostad som väntar på en direkt. Och än mindre sådana som vill ha ett förhållande. Tror att många av oss stannar i ett förhållande som vi inte är helt lyckliga i för att vi hade förlorat mycket om vi hade lämnat dem och haft ännu mindre än vad vi har idag. Hellre ett välkänt helvete än ett okänt.
    Nu tror jag inte att detta är jättevanligt i de förhållanden som det skrivs om här, eller öht i sexlösa relationer. I TS` fall är det absolut inte så.
    Men om en kvinna skämmer bort mannen så pass och hellre lever  i en sån relation än gör slut har hon förverkat sin rätt att gnälla! 
  • Tecum
    Anonym (Ja) skrev 2019-02-19 18:11:44 följande:
    Håller naturligtvis inte med dig vilket du säkert kan räkna ut, jag gnäller så mycket jag vill och drar in på allt jag kan tills han skärper sig och söker hjälp. Jag har inte makten att kunna skriva in honom på psyket och ingen av hans släktingar avlastar mig. Men det är lustigt hur män har rätt att gnälla över att inte få sex i sina förhållanden men kvinnor kan inte det. FL börjar bli en lightversion av Flashback fast men betydligt äldre medlemmar. Sedan vet vi inte om hur arbetsbördan verkligen är fördelad hos TS och många andra män som klagar - de tycker nog att de gör sin del men vi hör inte fruns version.
    Men FL är ett kvinnoforum och i de trådar där män gnäller över sexbrist får de alltid höra att det är deras fel och att ska göra mer hemma. När de då säger att de gör hälften eller mer säger kvinnor som du gör om TS, han ljuger antagligen. Och sen får männen höra att de inte ska gnälla utan nöja sig med att runka...
  • Tecum
    Anonym (Ja) skrev 2019-02-20 01:23:34 följande:
    Vad pratar du om, är du full? Ingen har sagt något om att TS ljuger, bara att vi har en begränsad tillgång till bakgrundsinformationen för vi får sällan veta mer än det som TS upplever som sitt största problem och inte en objektiv bild av läget och därför är det svårt att säga vad fruns bristande lust beror på, hur unga barnen är, vem som gör vad i hemmet etc. Men det säger mycket om dig att du genast hoppar till slutsatser om att män ljuger och måste hålla käften och runka, väldigt mycket. Har du andra halmdockor att komma med eller klarar du av att diskutera vuxet?
    Vi vet att du har det jobbigt i relationen, med en dysfunktionell man. Men det ger dig inte rätt att kasta invektiv och anklagelser omkring dig hur som helst. 
    Halmdockorna sköter du bra själv, jag har läst hur många inlägg som helst om kvinnor och män som inte vill ha sex och mönstret är tydligt. Om kvinnan inte vill ha sex är det mannens fel då kvinnan är utarbetad av allt hemarbete. Om mannen då säger att han gör lika mycket eller mer blir har ifrågasatt, precis som när någon här i tråden ville ha en exakt  timuträkning på hur mycket TS gjorde. För övrigt ska mannen nöja sig med att runka men ändå ge närhet utan sex till kvinnan så snart hon önskar det. Och samtala om sexbrist får han absolut inte, det är tjat och press.

Att vi inte får en objektiv bild är självklart då bara ena parten skriver här, det gäller så gott som samtliga inlägg. Så vi måste utgå från det TS skriver, annars blir diskussion meningslös. Och det var du som ifrågasatte  om TS talade sanning om vad han gör hemma...
  • Tecum
    Anonym (kvinna) skrev 2019-02-20 20:04:13 följande:
    Nja, jag har också läst trådar där kvinnor vars män inte vill ha sex får höra att de troligen inte tar hand om sitt utseende och det är därför mannen tappat attraktionen. Förmodligen eftersom män antas vill ha sex jämt och då måste kvinnan vara ful om han inte vill.
    Låter också som en hittepåorsak, när någon som tidigare gillat sex inte längre vill beror det nästar alltid på att attraktionen och kärleken sviktar, inte på utseendet. 
    Men du har rätt i att män förväntas vilja ha sex jämt...
  • Tecum
    New Dawn skrev 2019-02-21 07:24:45 följande:
    Jag tror definitivt att kärleken är en viktigare orsak än utseende, men att många kanske inte väljer att säga så. Folk i allmänhet nämner sällan kärlek.

Tyvärr har väldigt många män kontaktat mig och berättat att slutat tända på frun pga utseende. Jag misstänker dock att det i flera fall även rört sig om kärlek trots att valt att fokusera på utseendet.
    Ja du har rätt. Kärlek är svårdefinierat och att erkänna, ens för sig själv, att man inte längre älskar den man valt att dela livet med är stort och på något vis ödesdigert. Men att hävda att bristen på lust beror på att utseendet ändrats är ju detsamma som att säga att man valde partner bara på utseende...

Sen håller jag med Bjoer om att liknelsen med att det är som att undanhålla mat för en hungrig stämmer. Kanske förstår du bättre om du jämför med att äta för att överleva, bröd och soppa, med att kunna välja och äta gott? 
    Du har givetvis rätt om det komplicerade känslospelet med stress och prestationsångest som orsaker, men rent konkret är resultatet som att undanhålla mat för en hungrig.
Svar på tråden Vad kan man göra när sin fru tappar lust?