• lkv123

köpa hos från kronofogden

Hej
    Någon som köpte hus från kronofogden?
    På protokollet som jag har fått efter auktionen står så här:
    Sökande: Nordea
    fordran:450 000kr
    pantbrev 550 000kr
    Jag köpte huset för 200 000 kr.

Kan jag som köpare ta med huset någon skuld? 
    Vet ni hur det funkar?

• Svar på tråden köpa hos från kronofogden
  • Anonym (Anna)

Nordea är de i målet som har bästa panträtt. Dvs har de äldsta pantbreven. Nordea hade kunnat välja att säga nej till försäljningen pga förlust.

Dock har de valt att ta smällen. Kanske hade de kunnat få 300 000 kr om de väntat med försäljningen, men å andra sidan hade deras kostnader ökat. De har trots förlusten i försäljningen kommit fram till att det ändå är det mest gynnsamma för dem.

I och med tvångsförsäljningen följer inte längre lånet pantbreven. Pantbreven finns kvar och kan utnyttjas av dig till framtida lån. Men de är i och med ditt köp för närvarande inte längre utnyttjade och nu inte knutna till något lån.

• lkv123

Så får jag sova lugn ?Jag hade inte köpt fastigheten med någon skuld?

• Anonym (Anna)

Du kan drömma sött. Inga problem avseende pengarna.

Det som ibland kan vara problem är att gäldenären (tidigare husägare) inte självmant flyttar. Men då får du hjälp av Kronofogden. Det är prioriterande ärenden och de kan direktverkställas.

Det kan också vara så att gäldenären tar med sig fasta inventarier eller gör skadegörelse på fastigheten innan de lämnar. Detta är svårt (läs omöjligt) att få ersättning för. Har de inte haft råd att betala för tak över huvudet finns det inga pengar.

Ytterligare en risk med att köpa på exekutiv auktion är att du köper i befintligt skick. Finns det dolda fuktskador eller annat åker du på smällen. Men det är oftast därför man kan få objekt för lägre än marknadspriset såsom i ditt fall.

Lycka till med nya fastigheten.

• Långbenopluto

menar du på allvar att du köpte ett hus utan att veta om skulden följde med eller inte? Kollar man inte upp sånt innan ett så dyrt köp?

• lkv123
    Långbenopluto skrev 2019-02-15 07:14:16 följande:

menar du på allvar att du köpte ett hus utan att veta om skulden följde med eller inte? Kollar man inte upp sånt innan ett så dyrt köp?

Inköp är inte klart och jag hade betald bara 20 000 kr just nu. Jag  var nästan säkert att man inte ta med skulder men när jag har fått papper blev jag lite oroligt. 
  • lkv123
    Anonym (Anna) skrev 2019-02-14 23:50:40 följande:

Det som ibland kan vara problem är att gäldenären (tidigare husägare) inte självmant flyttar. Men då får du hjälp av Kronofogden. Det är prioriterande ärenden och de kan direktverkställas.

Det kan också vara så att gäldenären tar med sig fasta inventarier eller gör skadegörelse på fastigheten innan de lämnar. Detta är svårt (läs omöjligt) att få ersättning för. Har de inte haft råd att betala för tak över huvudet finns det inga pengar.

Ytterligare en risk med att köpa på exekutiv auktion är att du köper i befintligt skick. Finns det dolda fuktskador eller annat åker du på smällen. Men det är oftast därför man kan få objekt för lägre än marknadspriset såsom i ditt fall.

tusen tack
  • Mella-Bella

Men om huset har skadats till det sämre efter det att man köpte det borde man inte då ha rätt att låta köpet gå tillbaka? Eftersom man inte fick vad man betalade för, jag menar man köper väl objektet som det är när man är där och tittar? Eller det borde väl stå i papperen vad som ska ingå och vilket skick huset är i? Jag menar hade huset krossade fönster tex framgår inte det i objektsbeskrivningen? Då accepterar man ju det om man köper ändå
  • Anonym (Mörten)

Precis vad som hände min bekante som köpte hus på exekutiv aktion. Det tog honom flera månader att få tillgång till huset. När han väl fick det så visade det sig att de under tiden använt allt de kunnat få loss som bränsle i vedspisen.
Svar på tråden köpa hos från kronofogden