• Ällingen

Styvmamma och svartsjuk på hans ex

Snälla nån, släpp det där. Du måste ha bättre tankar om dig själv. Nu hade han ett liv före dig, och du med för den delen.

Jag bryr mig inte det minsta om att min mans mamma har hans o exets bröllopsfoto på väggen. Barnen är med där också. Hon funderade på att ta ner det för min skull, men jag sa nej. Det behöver hon absolut inte göra. Det stör mig inte det minsta och det har inget med mitt självförtroende att göra, det har bara ingen betydelse.

Du behöver mogna och jobba med dig själv.

• Ällingen
    Anonym (kanske) skrev 2019-02-17 11:29:01 följande:

Och jag förste inte grejen med att remsa ut sånt man gillar och relationer som är viktiga för en för att tillfredsställa någon annans svaga självkänsla.

Jag har de foton jag vill i mina album och på mina väggar.

Min pappa tex hat haft säkert 10 kvinnor sen han och min mamma skilde sig. Några av dem har jsg gillat, andra inte. Men varje ny kvinna tycker att hon är så himla speciell och att alla andra ska rensas bort. Men jag bestämmer själv vilka av dem jag gillade och inte. Och vill jag ha foton eller liknande på nån av dem jag gillar så har jsg det oavsett vad nån ny flamma har för åsikt om det.

De får hantera sin sköra självkänsla utan att blanda in mig i det hela.

Så bra skrivet.
  • Ällingen
    Anonym (En svärmor) skrev 2019-02-18 09:33:59 följande:

Min son är numera förlovad med en kvinna som resonerar som en del av de som skriver här gör. Det har fått trista konsekvenser. 

Min son var tidigare gift i många år. Hans föredetta fru var en väldigt trevlig människa som jag hade stor behållning av på alla sätt. Bland annat så delar vi ett intresse som även varit mitt yrke. Hursomhelst så fick jag en gång när jag fyllde jämnt en väldigt speciell gåva av min sons dåvarande hustru. Den gåvan står på ett runt bord i mottagningsrummet på nedre plan i vår villa. Sonens nuvarande kvinna tyckte från första stund om pjäsen och kommenterade den positivt. Hon frågade vid något tillfälle var jag köpt den och jag svarade att jag fått den i födelsedagspresent. Hon måste senare ha förhört sig vidare om saken för jag sa inget om vem jag fått den av, men det visste hon senare och det blev upprinnelsen till en konflikt. 

Hon krävde alltså, från att ha gillat gåvan, att den skulle bort. Jag skulle inte ha rätt att ha den framme i mitt hem trots att det är en sak jag verkligen älskar. Till saken hör att min son och hans fästmö inte för närvarande bor i Sverige och att vi därför ses i mitt hem kanske två gånger per år. En sak som jag varje dag tittar på och njuter av och som skänker mig stor glädje ska jag inte få ha i min ägo för att hon två gånger per år ogillar att bli påmind om vem jag fått den av. 

Är det verkligen rätt?

Du har all rätt på din sida. Självklart ska du ha den framme och det hoppas jag att du har. Jag hoppas även att du har den framme när dom kommer på besök. INGEN kan bestämma i ditt hem. Hade hon haft bättre självkänsla, hade hon inte brytt sig.

Min "svärmor" hade tänkt att ta bort ett bröllopsfoto med sonen, exfrun och barnen. Hon trodde att jag ville det, hon ville ju vara snäll. Men jag sa till henne att inte göra det. Jag har inte ont av det när vi kommer dit. Det är ett fint foto på en fd familj. Finns ingen anledning att ta bort det.

Så snälla, låt den stå kvar. Hela tiden.
Svar på tråden Styvmamma och svartsjuk på hans ex