Inlägg från: enola |Visa alla inlägg
  • enola

Lågutbildad resp högutbildad

Jag tror att det kan ligga något i det, om man generaliserar lite. Personer med en högre utbildning är sannolikt ofta mer allmänbildade och har bättre studieteknik än personer som saknar utbildning, och har därmed bättre förutsättningar att hjälpa sina barn med studierna. 
    Sedan innebär så klart inte avsaknad av högre utbildning att man automatiskt är obildad eller på något sätt dum. 
    Så vad jag egentligen menar är väl att jag tror att barn till föräldrar med god allmänbildning och intelligens har bättre förutsättningar att lyckas i skolan än barn till föräldrar som inte själva har de kunskaper som krävs. 

• enola

Missade visst det där "jämfört med tidigare". 
    Jag antar att det kan förklaras med att skolan ser annorlunda ut idag än till exempel när jag gick i grundskolan på åttio- och nittiotalen. Då handlade det mer om korvstoppning, plugga in det som stod i boken, medan dagens skola ofta kräver att eleven ska ha en vidare förståelse för ämnet och kunna bilda och uttrycka en egen uppfattning. Inte bara lära in utan även tolka fakta helt enkelt. Det gör det så klart mycket svårare som förälder att hjälpa till med läxor, eftersom man själv måste ha förmågan till den typen av tänkande och inte bara förhöra genom att ställa frågor utifrån en text i en bok.

Svar på tråden Lågutbildad resp högutbildad