• Hans28

Lågutbildad resp högutbildad

Enligt SCB så finns det definitioner på detta? Definitionen på lågutbildad är är man lågutbildad om man endast har en förgymnasial utbildning och högutbildad om man har en eftergymnasial utbildning som är längre än 3 år.

Senaste rapporten från Skolverket visade att det har större betydelse för barnens skolresultat om föräldern/föräldrarna är högutbildade eller lågutbildade jämfört med tidigare?

Håller ni med om den definitionen och påverkar de er i vardagslivet tex val av partner?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-02-08 11:04
    Edit: Jag skulle inte vilja ha en partner som inte minst har genomgått en högskole/universitetsutbildning. Anledningen är att jag provat det och det fungerade inte så bra.

Tänker mig att valet av partner också får genomslag på den passus jag skrivit angående Skolverkets rapport, dvs godare möjligheter för barnen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-02-08 11:06
    Skolverkets rapport.

www.skolverket.se/om-oss/press/pressmeddelanden/pressmeddelanden/2018-03-21-familjebakgrundens-betydelse-for-betygen-har-okat

• Svar på tråden Lågutbildad resp högutbildad
  • Hans28
    steffosbarn skrev 2019-02-08 10:20:20 följande:

ABZOULT

Kan du utveckla?
  • Jw83

Vad är det du undrar egentligen? Utbildningsnivå påverkar ju självklart vardagen då det påverkar inkomst, arbetsvillkor och umgänge.

Val av partner påverkar det ju indirekt i vissa fall då många träffas under studietiden.

• Hans28
    Jw83 skrev 2019-02-08 10:27:04 följande:

Vad är det du undrar egentligen? Utbildningsnivå påverkar ju självklart vardagen då det påverkar inkomst, arbetsvillkor och umgänge.

Val av partner påverkar det ju indirekt i vissa fall då många träffas under studietiden.

Menade dels om ni håller med om SCB:s definition men även tex om man själv är högutbildad tycker att de som är lågutbildade saknar vissa moment vid diskussioner tex.
  • steffosbarn
    Hans28 skrev 2019-02-08 10:24:42 följande:
    Kan du utveckla?
    ABZOLUT 
  • enola

Jag tror att det kan ligga något i det, om man generaliserar lite. Personer med en högre utbildning är sannolikt ofta mer allmänbildade och har bättre studieteknik än personer som saknar utbildning, och har därmed bättre förutsättningar att hjälpa sina barn med studierna. 
    Sedan innebär så klart inte avsaknad av högre utbildning att man automatiskt är obildad eller på något sätt dum. 
    Så vad jag egentligen menar är väl att jag tror att barn till föräldrar med god allmänbildning och intelligens har bättre förutsättningar att lyckas i skolan än barn till föräldrar som inte själva har de kunskaper som krävs. 

• K Kalle
    Hans28 skrev 2019-02-08 10:18:01 följande:

Enligt SCB så finns det definitioner på detta? Definitionen på lågutbildad är är man lågutbildad om man endast har en förgymnasial utbildning och högutbildad om man har en eftergymnasial utbildning som är längre än 3 år.

Senaste rapporten från Skolverket visade att det har större betydelse för barnens skolresultat om föräldern/föräldrarna är högutbildade eller lågutbildade jämfört med tidigare?

Håller ni med om den definitionen och påverkar de er i vardagslivet tex val av partner?

Nej.

Nu ville jag egentligen ha en högutbildad partner för att jag själv är det. Tänkte att vi skulle ha mer gemensamt. Nu blev det så att jag istället träffade en man med bara gymnasieutbildning.
  • enola

Missade visst det där "jämfört med tidigare". 
    Jag antar att det kan förklaras med att skolan ser annorlunda ut idag än till exempel när jag gick i grundskolan på åttio- och nittiotalen. Då handlade det mer om korvstoppning, plugga in det som stod i boken, medan dagens skola ofta kräver att eleven ska ha en vidare förståelse för ämnet och kunna bilda och uttrycka en egen uppfattning. Inte bara lära in utan även tolka fakta helt enkelt. Det gör det så klart mycket svårare som förälder att hjälpa till med läxor, eftersom man själv måste ha förmågan till den typen av tänkande och inte bara förhöra genom att ställa frågor utifrån en text i en bok.

• Hans28
    enola skrev 2019-02-08 10:49:44 följande:

Jag antar att det kan förklaras med att skolan ser annorlunda ut idag än till exempel när jag gick i grundskolan på åttio- och nittiotalen. Då handlade det mer om korvstoppning, plugga in det som stod i boken, medan dagens skola ofta kräver att eleven ska ha en vidare förståelse för ämnet och kunna bilda och uttrycka en egen uppfattning. Inte bara lära in utan även tolka fakta helt enkelt. Det gör det så klart mycket svårare som förälder att hjälpa till med läxor, eftersom man själv måste ha förmågan till den typen av tänkande och inte bara förhöra genom att ställa frågor utifrån en text i en bok.

Är faktiskt så att det är en väsentlig förändring sedan år 2000 då 57% vars föräldrar var lågutbildade.
  • Hans28
    enola skrev 2019-02-08 10:49:44 följande:

Oj råkade nog inte få med hela texten, 57% klarade grundskolans mål 2000 men 2011 så klarade tex bara 44% av samma grupp målen. Tror att det är på väg ner ytterligare sedan dess.
  • Hans28
    K Kalle skrev 2019-02-08 10:48:23 följande:
    Nej.

Nu ville jag egentligen ha en högutbildad partner för att jag själv är det. Tänkte att vi skulle ha mer gemensamt. Nu blev det så att jag istället träffade en man med bara gymnasieutbildning.
    Tror du fortfarande inte att ni hade haft mer gemensamt om den var högutbildad?
  • OlgaElvira

Jag anser att slutsatserna i rapporten stämmer på gruppnivå. Men det är inte alltid att det stämmer på individnivå. Vi har väl alla träffat människor med hög utbildning men som endast har grundläggande kunskaper och insikter om andra områden än den de har utbildning inom. Sedan finns det autodidakter som har en låg formell utbildning men som tagit till sig stor omvärldskännedom på egen hand.

Utbildning och bildning är inte samma sak.

• Hans28
    OlgaElvira skrev 2019-02-08 13:37:25 följande:

Jag anser att slutsatserna i rapporten stämmer på gruppnivå. Men det är inte alltid att det stämmer på individnivå. Vi har väl alla träffat människor med hög utbildning men som endast har grundläggande kunskaper och insikter om andra områden än den de har utbildning inom. Sedan finns det autodidakter som har en låg formell utbildning men som tagit till sig stor omvärldskännedom på egen hand.

Utbildning och bildning är inte samma sak.

Absolut håller med.
  • Michael 310

Påverkar mig inte nämnvärt i mitt dagliga liv. Min sambo är gymnasieutbildade. Själv så har jag inte slutfört gymnasiet. Men jag har nästan slutfört en högskoleingeniörsutbildning. Ingen aning vart det placerar mig på skalan, bekymrar mig inte så mycket heller.

Angående mina barns utbildning så är dom än så länge så pass små att det inte är aktuellt. Men ser inte för mig att det ska vara några bekymmer längre fram heller.

Men om jag tittar på personer i min omgivning så finns det absolut indikationer på att lägre utbildning/allmänbildning kan påverka barnens möjligheter negativt.

• Jagochdublirvi

Jag är absolut högutbildad med sammanlagt sju års studier på högskola och universitet och min man är långt ifrån högutbildad då han enbart gått gymnasiet så nej, det har inte påverkat mig i mitt val av partner. Han är den som är mest allmänbildad av oss. Och har det bästa jobbet (chef för 17-25 personer, de flesta civilingenjörer eller högre på ett av Sveriges största företag). Och han är den som läser läxorna med barnen. Som kan svara på barnens frågor om historia, fysik, mm, Så jag drar helt klart inte alla över en kam

• Hans28

Jag menar att det naturligtvis finns undantag men att det stämmer på en generell nivå.

• OverRoland

Är högutbildad men dåligt allmänbildad. Skiter totalt i vad partnern har för utbildning då jag tänker som en lågutbildad att fölk är fölk och attraheras av personen och inte av hur länge den orkat sitta still och vara duktig i skolan.

Har dock högutbildad partner.

Går bra för sonen i skolan men det viktigaste för mig är att han mår bra i livet.

Svar på tråden Lågutbildad resp högutbildad