jamåduleva skrev 2019-02-03 23:42:08 följande:
Du och jag är i typ samma situation. Tyvärr är jag inte gravid än, men försöker. Det har verkligen varit ett tufft beslut att börja försöka eller att vänta.
Jag är sen ett år tillbaka sjukskriven för utmattning, panikångest och social fobi (fancy huh?). Jag känt en sån jäkla stress för att jag inte mår bra och att det inte är optimalt att skaffa barn just nu. Men jag har mått dåligt och blivit hindrad i mitt liv pga mitt mående i 10 år nu och ser jag rent krasst på det så kommer jag nog tyvärr alltid ha det kämpigt. Och då känner jag bara: varför ska jag vänta på det perfekta tillfället? Det kommer aldrig komma. Jag har en fantastisk sambo, vi har ett hus, han har bra jobb, längtan efter barn är gigantisk. Och ju längre tiden går utan ett barn, desto sämre mår jag.
Men så fort vi tog beslutet att jag skulle sluta med p-pillren så mår jag bättre! Jag är inte så ledsen längre. Herregud vilken lättnad det är att känna att man är på gång! Sen är ju självklart alla mina problem kvar.
Jag går hos en psykolog som är skitbra och jag kämpar med mig själv och gör små framsteg.
Min största oro just nu är medicineringen jag går på. Jag har inte vågat säga till min läkare att jag vill gravid, vill inte bli avrådd :( jättedumt av mig.
Kan inte ge dig nåt råd alls egentligen, men gud vad skönt det är att man inte är ensam tycker jag, bara att få dela med sig gör så mycket.
När visar sig din ångest? Vad är det som triggar den, är det kontrollen över din kropp eller är det din omgivning?
Jag är rädd för att inte vara hemma i princip, i mitt hem är jag trygg. Så jag tror och hoppas att själva graviditeten kommer gå bra för mig, det är sen när förlossningen drar igång och man måste ta sig till sjukhus och sen vara där tills barnet är fött, problemet där är att jag då inte själv valt tidpunkt för när detta ska ske och att jag själv inte kan bestämma att ?nu vill jag åka hem?.
Tror att triggerpunkterna för ångesten har betydelse för hur man tacklar en graviditet. Sen vet man ju tyvärr aldrig säkert.
Lät nästan som om du beskrev mig i din kommentar. Förutom utmattningen.
Jag har också mått bättre sen jag slutade med mini-pillerna. Och idag tog jag faktiskt modet och pratade med läkaren då jag äter medicin för min ångest. Jag fick klartecken att jag får äta den även under graviditet så det känns skönt. Jag kan nämligen inte somna annars haha! Min läkare tog det väldigt positivt och gillade att jag tänkte framåt! Så hoppas att även du vågar ta det steget och prata med din läkare.
Min ångest kommer när jag är för långt hemifrån eller i situationer där jag inte kan ta mig därifrån. Allt från matbutiker, restauranger, osv. Dvs ställen med folksamlingar. Min trygghet är också hemma, eller i närheten utav hemmet.
Jag och sambon tränar på att åka iväg på korta utflykter för att utmana min ångest men ändå vara någorlunda schysst emot mitt svaga psyke.
Jag ser faktiskt väldigt positivt på graviditet, även om jag vet att det kommer vara kämpigt både psykiskt och fysiskt. Men tror man ändå kan känna det positiva eftersom man då har en annan levande liten människa där inne ?