• Silverflicka

Gravid med panikångest?

Hej!

Jag och sambon planerar att skaffa barn, vilket jag är supertaggad på såklart. Men det som oroar mig är att jag under 12 års tid lidit av grov panikångest, i omgångar såpass att gå utanför dörren är en kamp. När jag kollat runt lite så läser jag däremot att majoriteten av kvinnor med panikångest har mått bättre psykiskt när de blivit gravida och även efteråt när barnet väl kommit till världen.

Så finns det några här med panikångest som kan styrka (eller inte styrka) detta? 

Jag förväntar mig såklart inte att jag ska helt mirakulöst ska bli fri från panikångest, men hade vart skönt att veta lite vad man har att vänta sig. Både positivt och negativt när det gäller just detta.

• Svar på tråden Gravid med panikångest?
  • Corneliass

Jag hade nog rekommenderat dig att söka hjälp för din panikångest eftersom att den verkar vara så grov innan du blir gravid. Ta inte för givet att du kommer må bättre under din graviditet för det är så många som drabbas av depression och annat under sin graviditet. 

Går du och pratar med någon just nu om dina problem med panikångest? 

Gravid med första barnet
  • Corneliass

Jag hade nog rekommenderat dig att söka hjälp för din panikångest eftersom att den verkar vara så grov innan du blir gravid. Ta inte för givet att du kommer må bättre under din graviditet för det är så många som drabbas av depression och annat under sin graviditet. 

Gravid med första barnet
  • Silverflicka
    Corneliass skrev 2019-02-03 20:43:33 följande:

Har självklart redan sökt hjälp för min panikångest och kan enligt psykolog och läkare lika mycket om ångest som dom kan. Jag har alltså väldigt bra koll på hur ångesten funkar och vad man ska och inte ska göra.

Jag frågade efter erfarenheter, så jag vet hur andra haft det. Jag förväntar mig inte att må bra, det skrev jag ju. Och depression är jag inte orolig för. 

Så har du erfarenheter så dela gärna med dig :) 

• jamåduleva

Du och jag är i typ samma situation. Tyvärr är jag inte gravid än, men försöker. Det har verkligen varit ett tufft beslut att börja försöka eller att vänta.

Jag är sen ett år tillbaka sjukskriven för utmattning, panikångest och social fobi (fancy huh?). Jag känt en sån jäkla stress för att jag inte mår bra och att det inte är optimalt att skaffa barn just nu. Men jag har mått dåligt och blivit hindrad i mitt liv pga mitt mående i 10 år nu och ser jag rent krasst på det så kommer jag nog tyvärr alltid ha det kämpigt. Och då känner jag bara: varför ska jag vänta på det perfekta tillfället? Det kommer aldrig komma. Jag har en fantastisk sambo, vi har ett hus, han har bra jobb, längtan efter barn är gigantisk. Och ju längre tiden går utan ett barn, desto sämre mår jag.

Men så fort vi tog beslutet att jag skulle sluta med p-pillren så mår jag bättre! Jag är inte så ledsen längre. Herregud vilken lättnad det är att känna att man är på gång! Sen är ju självklart alla mina problem kvar.

Jag går hos en psykolog som är skitbra och jag kämpar med mig själv och gör små framsteg.

Min största oro just nu är medicineringen jag går på. Jag har inte vågat säga till min läkare att jag vill gravid, vill inte bli avrådd :( jättedumt av mig.

Kan inte ge dig nåt råd alls egentligen, men gud vad skönt det är att man inte är ensam tycker jag, bara att få dela med sig gör så mycket.

När visar sig din ångest? Vad är det som triggar den, är det kontrollen över din kropp eller är det din omgivning?

Jag är rädd för att inte vara hemma i princip, i mitt hem är jag trygg. Så jag tror och hoppas att själva graviditeten kommer gå bra för mig, det är sen när förlossningen drar igång och man måste ta sig till sjukhus och sen vara där tills barnet är fött, problemet där är att jag då inte själv valt tidpunkt för när detta ska ske och att jag själv inte kan bestämma att ?nu vill jag åka hem?.

Tror att triggerpunkterna för ångesten har betydelse för hur man tacklar en graviditet. Sen vet man ju tyvärr aldrig säkert.

• Tiffany

Jag har lidigt av panikångest, och har väl ångest i olika perioder numera. vi försöker bli gravida och jag har ofta ångest över kroppsliga symtom, så det kan bli tufft men jag känner att jag får ta en dag i taget och antagligen ha någon samtalskontakt under graviditeten ifall det blir värre. 

• Linda2barnsmamma

Hej.

Jag har haft depression och kraftig ångest sen 15 års ålder. Är 29 i år och gravid med nr 4 :)

Har ätit och äter fortfarande citalopram mot depression. Ja mår bättre under graviditeten, och vet när vår första föddes, ja hade knappt någon ångest under första året.

Man får ju annat att tänka på då. :) så ja har alltid mått bättre under tiden.. Och första tiden efter. Vill du fråga något eller så som du kanske inte vill skriva ut så kan du skicka pm

• Corneliass
    Silverflicka skrev 2019-02-03 21:03:50 följande:

Har självklart redan sökt hjälp för min panikångest och kan enligt psykolog och läkare lika mycket om ångest som dom kan. Jag har alltså väldigt bra koll på hur ångesten funkar och vad man ska och inte ska göra.

Jag frågade efter erfarenheter, så jag vet hur andra haft det. Jag förväntar mig inte att må bra, det skrev jag ju. Och depression är jag inte orolig för. 

Så har du erfarenheter så dela gärna med dig :) 

Nej jag har inga egna erfarenheter.
    Lycka till!
    Gravid med första barnet
  • Silverflicka
    jamåduleva skrev 2019-02-03 23:42:08 följande:

Du och jag är i typ samma situation. Tyvärr är jag inte gravid än, men försöker. Det har verkligen varit ett tufft beslut att börja försöka eller att vänta.

Jag är sen ett år tillbaka sjukskriven för utmattning, panikångest och social fobi (fancy huh?). Jag känt en sån jäkla stress för att jag inte mår bra och att det inte är optimalt att skaffa barn just nu. Men jag har mått dåligt och blivit hindrad i mitt liv pga mitt mående i 10 år nu och ser jag rent krasst på det så kommer jag nog tyvärr alltid ha det kämpigt. Och då känner jag bara: varför ska jag vänta på det perfekta tillfället? Det kommer aldrig komma. Jag har en fantastisk sambo, vi har ett hus, han har bra jobb, längtan efter barn är gigantisk. Och ju längre tiden går utan ett barn, desto sämre mår jag.

Men så fort vi tog beslutet att jag skulle sluta med p-pillren så mår jag bättre! Jag är inte så ledsen längre. Herregud vilken lättnad det är att känna att man är på gång! Sen är ju självklart alla mina problem kvar.

Jag går hos en psykolog som är skitbra och jag kämpar med mig själv och gör små framsteg.

Min största oro just nu är medicineringen jag går på. Jag har inte vågat säga till min läkare att jag vill gravid, vill inte bli avrådd :( jättedumt av mig.

Kan inte ge dig nåt råd alls egentligen, men gud vad skönt det är att man inte är ensam tycker jag, bara att få dela med sig gör så mycket.

När visar sig din ångest? Vad är det som triggar den, är det kontrollen över din kropp eller är det din omgivning?

Jag är rädd för att inte vara hemma i princip, i mitt hem är jag trygg. Så jag tror och hoppas att själva graviditeten kommer gå bra för mig, det är sen när förlossningen drar igång och man måste ta sig till sjukhus och sen vara där tills barnet är fött, problemet där är att jag då inte själv valt tidpunkt för när detta ska ske och att jag själv inte kan bestämma att ?nu vill jag åka hem?.

Tror att triggerpunkterna för ångesten har betydelse för hur man tacklar en graviditet. Sen vet man ju tyvärr aldrig säkert.

Lät nästan som om du beskrev mig i din kommentar. Förutom utmattningen. 

Jag har också mått bättre sen jag slutade med mini-pillerna. Och idag tog jag faktiskt modet och pratade med läkaren då jag äter medicin för min ångest. Jag fick klartecken att jag får äta den även under graviditet så det känns skönt. Jag kan nämligen inte somna annars haha! Min läkare tog det väldigt positivt och gillade att jag tänkte framåt! Så hoppas att även du vågar ta det steget och prata med din läkare.

Min ångest kommer när jag är för långt hemifrån eller i situationer där jag inte kan ta mig därifrån. Allt från matbutiker, restauranger, osv. Dvs ställen med folksamlingar. Min trygghet är också hemma, eller i närheten utav hemmet.

Jag och sambon tränar på att åka iväg på korta utflykter för att utmana min ångest men ändå vara någorlunda schysst emot mitt svaga psyke. 

Jag ser faktiskt väldigt positivt på graviditet, även om jag vet att det kommer vara kämpigt både psykiskt och fysiskt. Men tror man ändå kan känna det positiva eftersom man då har en annan levande liten människa där inne ?

• jamåduleva

Har exakt samma tankebana som du, far så illa att inte kunna ta mig hem fort.

Jag tror att jag kommer tycka att det är jobbigt att vara gravid med alla som följer, men framför allt att jag inte kommer ha ?kontroll? på vad som händer med kroppen och att jag måste ta mig till ultraljud/undersökningar. Men samtidigt tror jag att det kommer gå bra, man har ju något att kämpa för. Jag längtar så enormt mycket och mina tankar är inte negativa om jag tänker på graviditet och småbarnsliv. Ser det bara som en längtan och en väg tillbaka till att må bra :) jag kommer ha annat att tänka på och inte ?hinna? med mina ångesttankar.

Fick diagnosen social fobi relativt nyligen och börjat behandlas för just det, i tio år har jag behandlats för depression och panikångest. Roten till ångesten har alltid varit min sociala fobi och det är skönt att äntligen ha hittat rätt, och kan jobba på det, om du förstår.

Och nu när jag fått den diagnosen har mamma kunnat se tillbaka på sin tid i sina tonår och i 20års åldern och känner såväl igen sig och tror att hon också har det, och att hon började må väldigt dåligt, men sen fick hon mig tidigt och då vände det. Helt plötsligt hade hon något annat att fokusera på.

Hoppas det blir så :) men jag är övertygad att vi kommer klara det galant, lite kämpigt ibland, men det får det vara värt.

• Tiffany
    jamåduleva skrev 2019-02-03 23:42:08 följande:

Om jag var du skulle jag garanterat berätta för läkaren att du är gravid om du går på medicin. Det finns vissa mediciner man får ta o en del får fortsätta men dem kan ju skada barnet så du bör berätta :( har du kollat upp vad din medicin säger om grav?
  • jamåduleva
    Tiffany skrev 2019-02-05 01:30:06 följande:

Om jag var du skulle jag garanterat berätta för läkaren att du är gravid om du går på medicin. Det finns vissa mediciner man får ta o en del får fortsätta men dem kan ju skada barnet så du bör berätta :( har du kollat upp vad din medicin säger om grav?

Är inte gravid nu, det är därför jag inte sagt nåt än. Det är jättedumt ändå att jag inte gjort det, finns inga argument som håller. Jag går på mediciner som de allra flesta får fortsätta med under sin graviditet, sen är det klart att det är annorlunda för alla och mycket individuellt.

Förstår verkligen inte vad jag är rädd för, har en fantastisk kontakt med vården, min läkare är bra, psykologen är bra och jag har en ?personlig? sjuksköterska som jag har regelbunden kontakt med angående medicineringen. Det är ju bara att tala om att jag vill bli gravid, det jag håller på med nu är ansvarslöst :( usch, ska samla mod. Ska träffa min psykolog senare i veckan.
  • Emmmm

Tyvärr så har det inte riktigt funkar lika för mig, jag försökte söke hjälp på öppenvården men det funkade inte alls. Idag är jag i v38 (39 på torsdag) har brutal ångest konstant och mår skiiiit. DOCK har jag superfin personal runt mig som hjälper mig! Så jag tror att hade jag bara hittat specmödravården tidigare hade jag inte alls nått lika dåligt!

Så tror att om du säger till i början av graviditeten gör personalen medveten och ta emot all hjälp du kan få så kan det gå superbra! Lycka till!

• Silverflicka
    jamåduleva skrev 2019-02-04 17:51:50 följande:

Har exakt samma tankebana som du, far så illa att inte kunna ta mig hem fort.

Jag tror att jag kommer tycka att det är jobbigt att vara gravid med alla som följer, men framför allt att jag inte kommer ha ?kontroll? på vad som händer med kroppen och att jag måste ta mig till ultraljud/undersökningar. Men samtidigt tror jag att det kommer gå bra, man har ju något att kämpa för. Jag längtar så enormt mycket och mina tankar är inte negativa om jag tänker på graviditet och småbarnsliv. Ser det bara som en längtan och en väg tillbaka till att må bra :) jag kommer ha annat att tänka på och inte ?hinna? med mina ångesttankar.

Fick diagnosen social fobi relativt nyligen och börjat behandlas för just det, i tio år har jag behandlats för depression och panikångest. Roten till ångesten har alltid varit min sociala fobi och det är skönt att äntligen ha hittat rätt, och kan jobba på det, om du förstår.

Och nu när jag fått den diagnosen har mamma kunnat se tillbaka på sin tid i sina tonår och i 20års åldern och känner såväl igen sig och tror att hon också har det, och att hon började må väldigt dåligt, men sen fick hon mig tidigt och då vände det. Helt plötsligt hade hon något annat att fokusera på.

Hoppas det blir så :) men jag är övertygad att vi kommer klara det galant, lite kämpigt ibland, men det får det vara värt.

Jag håller verkligen med gällande det där med kontroll, man blir lite av ett kontrollfreak och vill ha 100% koll på allt som händer, vart utgångar finns, vart toaletter finns, exakt hur många km det är hit och dit, exakt hur många minuter det tar att ta sig nånstans osv. Men å andra sidan är ju kontroll inte alltid något negativt. :) 

Jag tror också att vi kommer fixa det galant! 

Just det, min läkare tipsade mig om en sida, www.janusinfo.se, där kan du själv kolla om just de tabletter du äter är okej att ha under graviditet samt amning. Ifall du inte känner dig redo riktigt än att berätta om planerna för din läkare. :D

• jamåduleva
    Silverflicka skrev 2019-02-05 16:58:58 följande:

Jag håller verkligen med gällande det där med kontroll, man blir lite av ett kontrollfreak och vill ha 100% koll på allt som händer, vart utgångar finns, vart toaletter finns, exakt hur många km det är hit och dit, exakt hur många minuter det tar att ta sig nånstans osv. Men å andra sidan är ju kontroll inte alltid något negativt. :) 

Jag tror också att vi kommer fixa det galant! 

Just det, min läkare tipsade mig om en sida, www.janusinfo.se, där kan du själv kolla om just de tabletter du äter är okej att ha under graviditet samt amning. Ifall du inte känner dig redo riktigt än att berätta om planerna för din läkare. :D

Exakt så tänker jag med, tänk om man kunde lägga all energi på att tänka ut var saker och ting finns eller hur lång tid nåt skulle ta, på nåt helt annat, jävlar vad mycket jag hade fått gjort, haha. Så himla skönt att man förstår precis vad den andre menar.

Jag var inne och läste där senast i helgen. Jättebra sida, väldigt intressant, fastnar gärna där och bara läser och läser, tycker medicin är väldigt kul att läsa om.

Den medicin jag går på är gammal och beprövad och går att ta ihop med en graviditet, finns en litenliten risk att fostret kan påverkas i tidigt skede. Men det var egentligen ingen risk som direkt kunde härleda till medicinen och inget den enskilde behöver oroa sig för. Men jag kan ju vara den personen som inte är den ?enskilde?.

Jag går på en relativt låg dos och känner att jag innebär fler risker för ett foster som omedicinerad.

Det ingår väl tyvärr i social fobi att vara rädd för vad andra ska tycka och tänka, jag är rädd för att läkaren ska tycka att jag är dum och oansvarig, men logiken i mig vet att han inte kommer tycka det. Men det klarar man ju såklart inte att övertyga sig själv, istället går man runt och tror att allt är värre än vad det är.

Jag vill verkligen inte vänta med barn längre, har redan gjort det tillräckligt. Min prognos är tyvärr också att jag inte kommer kunna jobba 100% inom ett år, hoppas såklart att det ändras. Kan inte vänta längre på att det ska bli ett perfekt tillfälle.

Jag jobbar stenhårt för att bli bra och det kommer bli bättre med en bebis :)
Svar på tråden Gravid med panikångest?