Silverflicka skrev 2019-02-05 16:58:58 följande:
Jag håller verkligen med gällande det där med kontroll, man blir lite av ett kontrollfreak och vill ha 100% koll på allt som händer, vart utgångar finns, vart toaletter finns, exakt hur många km det är hit och dit, exakt hur många minuter det tar att ta sig nånstans osv. Men å andra sidan är ju kontroll inte alltid något negativt. :)
Jag tror också att vi kommer fixa det galant!
Just det, min läkare tipsade mig om en sida, www.janusinfo.se, där kan du själv kolla om just de tabletter du äter är okej att ha under graviditet samt amning. Ifall du inte känner dig redo riktigt än att berätta om planerna för din läkare. :D
Exakt så tänker jag med, tänk om man kunde lägga all energi på att tänka ut var saker och ting finns eller hur lång tid nåt skulle ta, på nåt helt annat, jävlar vad mycket jag hade fått gjort, haha. Så himla skönt att man förstår precis vad den andre menar.
Jag var inne och läste där senast i helgen. Jättebra sida, väldigt intressant, fastnar gärna där och bara läser och läser, tycker medicin är väldigt kul att läsa om.
Den medicin jag går på är gammal och beprövad och går att ta ihop med en graviditet, finns en litenliten risk att fostret kan påverkas i tidigt skede. Men det var egentligen ingen risk som direkt kunde härleda till medicinen och inget den enskilde behöver oroa sig för. Men jag kan ju vara den personen som inte är den ?enskilde?.
Jag går på en relativt låg dos och känner att jag innebär fler risker för ett foster som omedicinerad.
Det ingår väl tyvärr i social fobi att vara rädd för vad andra ska tycka och tänka, jag är rädd för att läkaren ska tycka att jag är dum och oansvarig, men logiken i mig vet att han inte kommer tycka det. Men det klarar man ju såklart inte att övertyga sig själv, istället går man runt och tror att allt är värre än vad det är.
Jag vill verkligen inte vänta med barn längre, har redan gjort det tillräckligt. Min prognos är tyvärr också att jag inte kommer kunna jobba 100% inom ett år, hoppas såklart att det ändras. Kan inte vänta längre på att det ska bli ett perfekt tillfälle.
Jag jobbar stenhårt för att bli bra och det kommer bli bättre med en bebis :)