Inlägg från: K Kalle |Visa alla inlägg
  • K Kalle

Gäst i Umeå...

Dahlton skrev 2019-01-22 10:49:18 följande:

Tar gärna mot tips om aktiviteter i Umeå. Ska vara där i tjänsten en vecka och tänkte passa på att utforska staden. Vad får jag inte missa?

Vad gillar du att göra? Det blir lättare att tipsa då.
  • K Kalle
    Dahlton skrev 2019-01-22 11:24:09 följande:
    Kan vara allt möjligt, jag är öppen för förslag. Någon aktivitet, kanske sport eller en upplevelse. Utställning, eller sevärdhet, bra restaurang. Ja det är väl så nära jag kan precisera.
    Det finns flera bra restauranger. Gotthards är väldigt bra (och de är även väldigt bra på vegetariskt), men lite dyra. TC är en annan trevlig restaurang. Gillar du konst måste du besöka Bildmuseet. De finns med på nån lista över platser på jorden man måste besöka innan man dör (amerikansk lista). Har haft flera jättebra och uppmärksammade utställningar. En del helt unika för Sverige.

Jag hara sport och idrott så där kan jag inte ge nåt tips, men gillar man skidor finns backar ganska nära stan och IKSU är Sveriges största gym/friskvårdsanläggning.
  • K Kalle

Det finns ett litet samiskt kulturcenter nära Västerbottens museum förresten. Tráhppie.

• K Kalle
    v i r r a skrev 2019-01-22 12:29:07 följande:

En fika eller lunch på kulturbageriet kan vara trevligt.

kulturbageriet.se

Passa på att kika in på DUÅ delikatessbutik med oerhört kompetenta ägare och personal m.facebook.com/DUÅ-227169189524/

Gäller det middag eller lyxigare lunch tycker jag personligen att köksbaren har betydligt bättre mat än gotthards även om gotthards är väl värt ett besök. Rex (rådhuset) har några olika restauranger/barer som är mysiga.

Här hittar du info om vad du kan hitta på

www.visitumea.se/sv

PS. Ta med dig varma kläder. Det är kallt och vackert isvitt

Ja Köksbaren är också bra. Särskilt på kött!
  • K Kalle
    Meriall skrev 2019-01-22 19:09:26 följande:

Jag har varit missnöjd varje gång på köksbaren. Gotthards är jättebra. Var med på någon lista på nordens mest kreativa restauranger.

Ja visst är de kreativa! Lite bullrig miljö numera när man inte får sitta i restaurangdelen om man inte ska ha 4-rätters.
Svar på tråden Gäst i Umeå...