Anonym (...) skrev 2019-01-20 18:52:36 följande:
vissa djur har absolut inget emot att bada, jag har både katter och hundar som gillar och ogillar att bada, men alla trivs när dom är rena. Så man ska inte dra alla över en kam. Jag tycker inte det är fel att duscha djuren om dom behöver det, min ena behöver duscha väldigt sällan, medan min andra skulle behöva duscha varannan/ var tredje vecka. Precis som människor, vissa behöver tvätta håret oftare än andra.
Tycker det är jätte bra att ni kollar potentiella lösningar som kan underlätta innan ni skaffar ett djur.
Sen kan det vara olika djur, min mamma tål inte vissa hundar, hon får andningsorganen problem direkt räcker att hunden är i samma rum som henne, medans mina sover i sängen brevid henne, under pollen säsongen är hon lite extra känslig så kan bli lite täppt men that's it.
Huvudsaken är att ni tar ansvar över ett framtida djur och tar ansvar för er situation. Strunta i allas åsikter, och lyssna till de råden ni tycker passar er.
Såklart att det inte är fel att bada djur som gillar att bada eller bada dem om det behövs.
Men det är ju skillnad på det och att bada ett djur bara för att man ska kunna ha dem hemma.
Katter rengör sig bäst själva så det är mest katt jag invänder mot faktiskt. Jag har haft massor av katter och kanske behövt bada en av dem EN gång.
shift skrev 2019-01-20 17:30:26 följande:
Tack för svaret! Skulle självklart inte skaffa en katt vi bara tål p.g.a. ett schampo. Tänker dock att ett schampot skulle kunna vara ett bra komplement, och användas i "nödlägen" (har hört flera som har katter som de tål största delen av tiden, men att de kan bli lite allergiska just under förkylningar eller när man är extra nedsatt).
Självklart vill jag också det bästa för mitt djur, och helst skulle jag ju vilja undvika bad till största mån jag kan eftersom de sköter detta bäst själva. Däremot vet jag inte riktigt hur jag ska resonera kring det, men tänker i alla fall att om det skulle fungera att ha en katt som vid behov (alltså 1-2 ggr per år eller helst inte alls) måste ta ett bad med allergivänligt schampo för att vi ska tåla den skulle jag personligen känna att det var värt det. Har dock aldrig sett bad som lika odjurvänligt som du tänker att det är, men jag kan ju ha fel såklart.
Absolut, är det bara i nödfall är det ju en sak, jag invänder inte mot bad i sig om djuret gillar att bada, just att det känns väldigt "dumt" mot en katt att hålla på och bada den när den rengör sig bäst själv.
Katter är "alltid" renliga och luktar gott.
Jag tror att du skulle ta hand om djuret på bästa sätt

Det enda jag invänder emot är en massa onödiga bad med schampo ofta, jag kan inte se att det skulle vara bra för katten. Kan såklart ha fel. Men min erfarenhet av katt säger att de mår bäst av att inte bada (ofta) utan som du skriver endast i nödfall.
Jag har ingen aning om hur länge ett allergischampos egenskaper räcker så jag kanske inte ska diskutera utan överlåta till dem som vet.
Hoppas du hittar ditt djur snart