• shift

Hur får man in mer djur i sitt liv trots allergi?

Har alltid haft en stor kärlek för djur, och skulle för allt i världen vilja adoptera ett husdjur. Problemet är att både jag och min man är allergiska. Eftersom vi tidigare "provnosat" på allergivänligare kattraser och reagerat, och min man reagerar över allergivänligare hundraser, känns detta som en dröm som tyvärr ligger långt borta. 

Min fråga är därför: Finns det något sätt man kan få djur att bli mer närvarande i sitt liv trots allergi? Ös gärna på med idéer!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-01-20 08:00
    Har börjat fundera i banorna av att volontärarbeta på ett hem med herrelösa katter, men då vi börjat fundera på att skaffa barn snart och det känns som att det kanske inte är den bästa idén p.g.a. eventuell exponering för toxoplasmos.

Har också börjat fundera kring att arbeta på djurparker, djursjukhus och liknande, men som ekonom får man nog inte så mycket kontakt med djuren ändå kanske, haha! Finns inte heller djurparker i närheten av där jag bor, annars hade det ju varit drömmen att gå från sitt kontorsarbete och klappa djuren i barnens zoo innan man går hem för dagen ;)
  • Svar på tråden Hur får man in mer djur i sitt liv trots allergi?
  • shift
    Anonym (Lo) skrev 2019-01-20 07:09:24 följande:

Skaffa vattensköldpaddor eller något sådant?

Tack för tipset! Tyvärr är jag inte jättesugen på just vattensköldpaddor då det känns som man inte har ett så stort "utbyte" av dessa djur (samma med ödlor). Är också galet rädd för ormar, vilket gör att det är ett big no no för mig. 
  • shift
    OlgaElvira skrev 2019-01-20 07:22:01 följande:

Kan allergivaccination vara ett alternativ för er? Det är en behandling som kan några år, osäker om vården beskostarcdrtta. Men kan vara värt att undersöka möjligheten. Såvitt jag vet då finns det för behandling av pollenallergi och kattallergi

Tack för tipset! Har fått för mig att man bara får göra det om man är nästintill dödligt allergisk, men det kanske går privat annars? Helt klart värt att kolla upp! 
  • Deceree1

Det finns en kaninens som heter Rex. Dom är stora och är inte spattiga som många kaniner är. Deras päls är som sammet och jag har upplevt att den är inte lika allergiframkallande som andra kaniner.

Det finns inga pälsdjur som är helt allergifria.

• shift
    Anonym (...) skrev 2019-01-20 07:22:46 följande:

Läste om ett schampo som tydligen har fungerat för många allergiker. Dom hade inte kunnat haft djuren men när dom använder detta schampo så funkar det.

Sen mitt ex var fruktansvärt allergisk. Vi kunde bara vara hos våra vänner med djur en kort stund då katten inte ens var i samma rum blev han jätte allergisk. Sen tog han allergi spruta, och han kunde ha katten i knät, jag vet även att han sen skaffade hund med sin nuvarande.

Tack för tipset! Får kolla upp schampot och försöka med mammas katt för att se om det verkar hjälpa, haha!

Vet du hur det gick till när ditt ex fick allergispruta? Har fått för mig att det är svårt att få tillgång till och att det är många sprutor, men det kanske inte stämmer?

• shift
    EmberEyes skrev 2019-01-20 07:26:40 följande:

Förresten, har ni funderat på och provsniffat andra djur?
    Kanin, hamster, chinchilla, osv? Hur är det med fågel? Undulater och papegojor är ju otroligt smarta och sociala. Jag är inte insatt alls på fågelsidan, men det finns säkert fler sorter som kan vara härliga som husdjur.

Vi har mest kollat runt på nätet med vilka djur som fungerat för andra allergiker, och tyvärr har det verkat som att dessa djur också är ganska allergiframkallande. Mitt största hopp är gerbiler som verkat funka för flera personer! 
  • shift
    Deceree1 skrev 2019-01-20 07:39:29 följande:

Det finns en kaninens som heter Rex. Dom är stora och är inte spattiga som många kaniner är. Deras päls är som sammet och jag har upplevt att den är inte lika allergiframkallande som andra kaniner.

Det finns inga pälsdjur som är helt allergifria.

Tack så mycket! Det är värt att åka och "provsniffa" på för att se om det funkar.

Nej, tyvärr inser jag att det finns en stor risk att vi inte hittar ett djur som passar för oss, och därför försöker jag spåna på alternativ. Hoppas vi ska hitta något som kan funka för oss i alla fall, även om det inte innebär att vi äger ett husdjur själva. 

• Anonym (Allergiker)

Är själv mycket allergisk. Så pass att jag får andnöd och sväller upp som en ballong men för mig funkar ragdoll utan problem.

• EmberEyes
    Anonym (Allergiker) skrev 2019-01-20 08:02:42 följande:

Är själv mycket allergisk. Så pass att jag får andnöd och sväller upp som en ballong men för mig funkar ragdoll utan problem.

Vad spännande! Gäller det alla ragdolls, eller bara en specifik individ eller linje?
  • shift
    Anonym (Allergiker) skrev 2019-01-20 08:02:42 följande:

Åh, vad kul! Då får vi helt klart ta och provsniffa ragdolls framöver! Hade varit underbart om det hade funkat för oss också! 

Utöver att rasen fungerar för dig, gör du något speciellt för att det ska fungera bättre? Använder allergischampo, har luftrenare eller liknande?
  • Hippofluff

Ett varningens finger kring grisar, jag tål alla pälsdjur men är vansinnigt allergisk mot just gris. Så inga garantier kring de djuren heller. Kan du tänka dig att passa hund över dagen eller ett dygn kan du signa upp på DogBuddy som hundvakt! Googla och se om det kan vara något för dig. :)

Svar på tråden Hur får man in mer djur i sitt liv trots allergi?