Anonym (kattägare) skrev 2019-01-20 12:30:25 följande:
Förlåt om jag förstör för dig lite nu... men jag tycker INTE man ska köpa ett schampo och tvätta sina djur för att kunna ha dem.
Katter är väldigt rena av sig och många tycker inte om vatten och behöver inte vatten på kroppen. Att hålla på och schamponera sitt djur tycker jag inte känns så djurvänligt alls. Du gör såklart som du vill, men man vill ju det bästa för sitt djur hoppas jag.
Jag såg att du inte vill ha vattensköldpadda, de har personlighet men kan förstås kännas lite "tråkiga" eftersom det inte är djur man gosar med. Landsköldpadda är ju ett annat alternativ.
Det finns ju en del roliga ödlor också även om jag såg att du helst inte vill ha en. Men typ skäggagam kanske kunde passa?
vissa djur har absolut inget emot att bada, jag har både katter och hundar som gillar och ogillar att bada, men alla trivs när dom är rena. Så man ska inte dra alla över en kam. Jag tycker inte det är fel att duscha djuren om dom behöver det, min ena behöver duscha väldigt sällan, medan min andra skulle behöva duscha varannan/ var tredje vecka. Precis som människor, vissa behöver tvätta håret oftare än andra.
Tycker det är jätte bra att ni kollar potentiella lösningar som kan underlätta innan ni skaffar ett djur.
Sen kan det vara olika djur, min mamma tål inte vissa hundar, hon får andningsorganen problem direkt räcker att hunden är i samma rum som henne, medans mina sover i sängen brevid henne, under pollen säsongen är hon lite extra känslig så kan bli lite täppt men that's it.
Huvudsaken är att ni tar ansvar över ett framtida djur och tar ansvar för er situation. Strunta i allas åsikter, och lyssna till de råden ni tycker passar er.