Inlägg från: shift |Visa alla inlägg
  • shift

Hur får man in mer djur i sitt liv trots allergi?

Har alltid haft en stor kärlek för djur, och skulle för allt i världen vilja adoptera ett husdjur. Problemet är att både jag och min man är allergiska. Eftersom vi tidigare "provnosat" på allergivänligare kattraser och reagerat, och min man reagerar över allergivänligare hundraser, känns detta som en dröm som tyvärr ligger långt borta. 

Min fråga är därför: Finns det något sätt man kan få djur att bli mer närvarande i sitt liv trots allergi? Ös gärna på med idéer!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-01-20 08:00
    Har börjat fundera i banorna av att volontärarbeta på ett hem med herrelösa katter, men då vi börjat fundera på att skaffa barn snart och det känns som att det kanske inte är den bästa idén p.g.a. eventuell exponering för toxoplasmos.

Har också börjat fundera kring att arbeta på djurparker, djursjukhus och liknande, men som ekonom får man nog inte så mycket kontakt med djuren ändå kanske, haha! Finns inte heller djurparker i närheten av där jag bor, annars hade det ju varit drömmen att gå från sitt kontorsarbete och klappa djuren i barnens zoo innan man går hem för dagen ;)
  • Svar på tråden Hur får man in mer djur i sitt liv trots allergi?
  • shift
    Anonym (Hanna) skrev 2019-01-20 06:29:56 följande:

Har ni provat sphynx? De är väldigt härliga och har otroligt mycket personlighet!

Tack för tipset! Vi har inte provat sphynx eftersom de har samma allergenmängd som andra kattraser (precis som EmberEyes skrev), men har du någon erfarenhet av att den rasen fungerat för allergiker? Vi har "bara" provnosat på sibiriska katter, men tyvärr har det inte fungerat trots att de generellt sätt sägs ha en mindre allergenmängd än andra katter. 
  • shift
    Don3 skrev 2019-01-20 06:50:43 följande:

Vietnamesiskt hängbukssvin är bra för allergiker. Man bör dock bo i hus.

Åh vad kul! Trodde grisar var allergiframkallade också, men jag hade gärna adopterat ett hängbukssvin om det hade fungerat. Däremot dröjer det nog ett par år innan vi skaffar hus, men bra idé att hålla i bakhuvudet tills dess!
  • shift
    EmberEyes skrev 2019-01-20 06:54:25 följande:
    Sphynx är inte en allergivänlig ras, ingen skillnad i mängden allergener som produceras av denna rasen än en perser. (Håller dock med om att det är mycket personlighet i "liten" förpackning!)

TS,
    Har ni funderat på att bli dagmatte/husse?
    Kanske erjbuda att ta hand om andra personers katter i deras eget hem vid resor (då får du/ni komma dit 2gg/dag).
    Beroende på hur allvarliga era symtom är kanske ni kan ta hand om hund i ert eget hem när husse/matte far bort?
    Eller "ragga hundar i parken"? Jag har en granne som regelbundet lånar min valp för att gå ut och leka med.

Tack så jättemycket för tipsen! Dagmatte blir nog svårt eftersom jag snart går från att plugga till att börja jobba vanliga kontorstider. Däremot är jag gärna kattvakt och går ut med andras hundar. Kan inte komma på så många i min direkta vänskapskrets som behöver hjälp med detta just nu, men får fundera vidare på det och se om jag kan hitta något att fråga!

• shift
    Anonym (Lo) skrev 2019-01-20 07:09:24 följande:

Skaffa vattensköldpaddor eller något sådant?

Tack för tipset! Tyvärr är jag inte jättesugen på just vattensköldpaddor då det känns som man inte har ett så stort "utbyte" av dessa djur (samma med ödlor). Är också galet rädd för ormar, vilket gör att det är ett big no no för mig. 
  • shift
    OlgaElvira skrev 2019-01-20 07:22:01 följande:

Kan allergivaccination vara ett alternativ för er? Det är en behandling som kan några år, osäker om vården beskostarcdrtta. Men kan vara värt att undersöka möjligheten. Såvitt jag vet då finns det för behandling av pollenallergi och kattallergi

Tack för tipset! Har fått för mig att man bara får göra det om man är nästintill dödligt allergisk, men det kanske går privat annars? Helt klart värt att kolla upp! 
  • shift
    Anonym (...) skrev 2019-01-20 07:22:46 följande:

Läste om ett schampo som tydligen har fungerat för många allergiker. Dom hade inte kunnat haft djuren men när dom använder detta schampo så funkar det.

Sen mitt ex var fruktansvärt allergisk. Vi kunde bara vara hos våra vänner med djur en kort stund då katten inte ens var i samma rum blev han jätte allergisk. Sen tog han allergi spruta, och han kunde ha katten i knät, jag vet även att han sen skaffade hund med sin nuvarande.

Tack för tipset! Får kolla upp schampot och försöka med mammas katt för att se om det verkar hjälpa, haha!

Vet du hur det gick till när ditt ex fick allergispruta? Har fått för mig att det är svårt att få tillgång till och att det är många sprutor, men det kanske inte stämmer?

• shift
    EmberEyes skrev 2019-01-20 07:26:40 följande:

Förresten, har ni funderat på och provsniffat andra djur?
    Kanin, hamster, chinchilla, osv? Hur är det med fågel? Undulater och papegojor är ju otroligt smarta och sociala. Jag är inte insatt alls på fågelsidan, men det finns säkert fler sorter som kan vara härliga som husdjur.

Vi har mest kollat runt på nätet med vilka djur som fungerat för andra allergiker, och tyvärr har det verkat som att dessa djur också är ganska allergiframkallande. Mitt största hopp är gerbiler som verkat funka för flera personer! 
  • shift
    Deceree1 skrev 2019-01-20 07:39:29 följande:

Det finns en kaninens som heter Rex. Dom är stora och är inte spattiga som många kaniner är. Deras päls är som sammet och jag har upplevt att den är inte lika allergiframkallande som andra kaniner.

Det finns inga pälsdjur som är helt allergifria.

Tack så mycket! Det är värt att åka och "provsniffa" på för att se om det funkar.

Nej, tyvärr inser jag att det finns en stor risk att vi inte hittar ett djur som passar för oss, och därför försöker jag spåna på alternativ. Hoppas vi ska hitta något som kan funka för oss i alla fall, även om det inte innebär att vi äger ett husdjur själva. 

• shift
    Anonym (Allergiker) skrev 2019-01-20 08:02:42 följande:

Är själv mycket allergisk. Så pass att jag får andnöd och sväller upp som en ballong men för mig funkar ragdoll utan problem.

Åh, vad kul! Då får vi helt klart ta och provsniffa ragdolls framöver! Hade varit underbart om det hade funkat för oss också! 

Utöver att rasen fungerar för dig, gör du något speciellt för att det ska fungera bättre? Använder allergischampo, har luftrenare eller liknande?
  • shift
    Hippofluff skrev 2019-01-20 09:17:07 följande:

Ett varningens finger kring grisar, jag tål alla pälsdjur men är vansinnigt allergisk mot just gris. Så inga garantier kring de djuren heller. Kan du tänka dig att passa hund över dagen eller ett dygn kan du signa upp på DogBuddy som hundvakt! Googla och se om det kan vara något för dig. :)

Tack för tipset! Det ska jag kolla upp!

Ja, känner igen att de kan vara allergiframkallande från när jag har googlat runt lite också. Så synd! Man får väl helt enkelt ta sig en runda och provsniffa alla möjliga sorters djur och se om något verkar funka, haha!

• shift
    Anonym (kattägare) skrev 2019-01-20 12:30:25 följande:
    Förlåt om jag förstör för dig lite nu... men jag tycker INTE man ska köpa ett schampo och tvätta sina djur för att kunna ha dem.

Katter är väldigt rena av sig och många tycker inte om vatten och behöver inte vatten på kroppen. Att hålla på och schamponera sitt djur tycker jag inte känns så djurvänligt alls. Du gör såklart som du vill, men man vill ju det bästa för sitt djur hoppas jag.

Jag såg att du inte vill ha vattensköldpadda, de har  personlighet men kan förstås kännas lite "tråkiga" eftersom det inte är djur man gosar med.  Landsköldpadda är ju ett annat alternativ.

Det finns ju en del roliga ödlor också även om jag såg att du helst inte vill ha en. Men typ skäggagam kanske kunde passa?

Tack för svaret! Skulle självklart inte skaffa en katt vi bara tål p.g.a. ett schampo. Tänker dock att ett schampot skulle kunna vara ett bra komplement, och användas i "nödlägen" (har hört flera som har katter som de tål största delen av tiden, men att de kan bli lite allergiska just under förkylningar eller när man är extra nedsatt).

Självklart vill jag också det bästa för mitt djur, och helst skulle jag ju vilja undvika bad till största mån jag kan eftersom de sköter detta bäst själva. Däremot vet jag inte riktigt hur jag ska resonera kring det, men tänker i alla fall att om det skulle fungera att ha en katt som vid behov (alltså 1-2 ggr per år eller helst inte alls) måste ta ett bad med allergivänligt schampo för att vi ska tåla den skulle jag personligen känna att det var värt det. Har dock aldrig sett bad som lika odjurvänligt som du tänker att det är, men jag kan ju ha fel såklart.

• shift
    Tow2Mater skrev 2019-01-20 18:24:09 följande:

Gå promenader med grannens hund.

Tack för tipset! 
  • shift
    Anonym (...) skrev 2019-01-20 18:52:36 följande:
    vissa djur har absolut inget emot att bada, jag har både katter och hundar som gillar och ogillar att bada, men alla trivs när dom är rena. Så man ska inte dra alla över en kam. Jag tycker inte det är fel att duscha djuren om dom behöver det, min ena behöver duscha väldigt sällan, medan min andra skulle behöva duscha varannan/ var tredje vecka. Precis som människor, vissa behöver tvätta håret oftare än andra.

Tycker det är jätte bra att ni kollar potentiella lösningar som kan underlätta innan ni skaffar ett djur.

Sen kan det vara olika djur, min mamma tål inte vissa hundar, hon får andningsorganen problem direkt räcker att hunden är i samma rum som henne, medans mina sover i sängen brevid henne, under pollen säsongen är hon lite extra känslig så kan bli lite täppt men that's it.

Huvudsaken är att ni tar ansvar över ett framtida djur och tar ansvar för er situation. Strunta i allas åsikter, och lyssna till de råden ni tycker passar er.

Tack så mycket för svaret! Vill vara så förberedd jag bara kan om/när vi skaffar djur, så vi ska minska risken för problem som kan dyka upp längs vägen. Om vi skaffar ett djur kommer det vara en familjemedlem, och ska behandlas därefter (t.ex. inte skaffa djur vi eventuellt inte kan ha kvar, utan känna att det verkligen verkar funka innan vi tar hem ett djur). Vad är det för hundar du har? 

• shift
    Anonym (kattägare) skrev 2019-01-20 20:25:10 följande:
    Såklart att det inte är fel att bada djur som gillar att bada eller bada dem om det behövs.

Men det är ju skillnad på det och att bada ett djur bara för att man ska kunna ha dem hemma.
    Katter rengör sig bäst själva så det är mest katt jag invänder mot faktiskt. Jag har haft massor av katter och kanske behövt bada en av dem EN gång.
    shift skrev 2019-01-20 17:30:26 följande:

Tack för svaret! Skulle självklart inte skaffa en katt vi bara tål p.g.a. ett schampo. Tänker dock att ett schampot skulle kunna vara ett bra komplement, och användas i "nödlägen" (har hört flera som har katter som de tål största delen av tiden, men att de kan bli lite allergiska just under förkylningar eller när man är extra nedsatt).

Självklart vill jag också det bästa för mitt djur, och helst skulle jag ju vilja undvika bad till största mån jag kan eftersom de sköter detta bäst själva. Däremot vet jag inte riktigt hur jag ska resonera kring det, men tänker i alla fall att om det skulle fungera att ha en katt som vid behov (alltså 1-2 ggr per år eller helst inte alls) måste ta ett bad med allergivänligt schampo för att vi ska tåla den skulle jag personligen känna att det var värt det. Har dock aldrig sett bad som lika odjurvänligt som du tänker att det är, men jag kan ju ha fel såklart.

Absolut, är det bara i nödfall är det ju en sak, jag invänder inte mot bad i sig om djuret gillar att bada, just att det känns väldigt "dumt" mot en katt att hålla på och bada den när den rengör sig bäst själv.
    Katter är "alltid" renliga och luktar gott.

Jag tror att du skulle ta hand om djuret på bästa sätt Det enda jag invänder emot är en massa onödiga bad med schampo ofta, jag kan inte se att det skulle vara bra för katten. Kan såklart ha fel. Men min erfarenhet av katt säger att de mår bäst av att inte bada (ofta) utan som du skriver endast i nödfall.
    Jag har ingen aning om hur länge ett allergischampos egenskaper räcker så jag kanske inte ska diskutera utan överlåta till dem som vet.

Hoppas du hittar ditt djur snart

Tack så mycket! Förhoppningsvis hittar vi en djur där vi inte ska behöva använda såna här metoder, annars får vi nog hitta andra alternativ, som t.ex. volontära på katthem eller liknande.
Svar på tråden Hur får man in mer djur i sitt liv trots allergi?