Förskola - vilket schema bör följas?
Men barn bryr sig nog inte om hattighet, en liten nyinskolad funderar nog sannolikt inte över när den blir hämtad och lämnad. Utan är i nuet.
Det är väl bara att testa att låta dem gå enligt era arbetstider och blir det problem, typ att barnen inte kommer in i verksamheten eller så, så lär ju förskolan säga det.
Om din äldsta har ett sådant funktionshinder att han behöver gå mer och ni kommer överens med förskolan om det så kan ju tex du lämna honom på vägen till jobbet vid 8 men att ni låter den yngsta få vara hemma och ha en lugn förmiddag med pappan.
Jag tänker/tänkte också som du dock. Att äldsta får gå mer regelbundet och den yngre gå efter våra scheman mixade. Men det verkar inte förskolan pigga på. Varpå jag ifrågasatte varför vi ens har utökad tid då för store sonen. Det finns ju ett behov som de själva beskriver och också beskriver varit framgångsrikt för sonen. Ska det behovet då plötsligt vara icke-existerande för att jag återgår till jobbet och man då plötsligt ska gå efter våra scheman o inte på FL tider.
Förstår ju absolut att de inte ska eller behöver vara där på heltid när det inte finns behov för det. Och det är vi glada för att de inte behöver. Ingen av oss vill ha barnen på heltid på fsk. Vi vill bara ha rutin och kontinuitet.
Dessutom tror jag visst att barnen påverkas av hattigheten. Men det återstår att se som du sa. Påverkas de så får man ta det då.
Förvånansvärt många som har det på detta sätt. Det trodde jag inte så det är uppenbarligen jag som levt i en bubbla. I den kommun jag bodde i tidigare stötte jag aldrig på det här. Som jag skrev tidigare i tråden är nu. Bästa väninna är fsk pedagog och hon har aldrig varit med om så strikta regler utan menar på att hos dom skriver föräldrar schemat barnen ska vara där. Ingen begär in schema eller dylikt om inte man misstänker något skumt så att säga. Men så får ju barnen gå mer på fsk generellt där (ej Sthlm) så kanske därför de är lite slappare. Ingen aning.