Inlägg från: LejonSa |Visa alla inlägg
  • LejonSa

Förskola - vilket schema bör följas?

Alexi skrev 2019-01-20 08:46:19 följande:

Men barn bryr sig nog inte om hattighet, en liten nyinskolad funderar nog sannolikt inte över när den blir hämtad och lämnad. Utan är i nuet.

Det är väl bara att testa att låta dem gå enligt era arbetstider och blir det problem, typ att barnen inte kommer in i verksamheten eller så, så lär ju förskolan säga det.

Om din äldsta har ett sådant funktionshinder att han behöver gå mer och ni kommer överens med förskolan om det så kan ju tex du lämna honom på vägen till jobbet vid 8 men att ni låter den yngsta få vara hemma och ha en lugn förmiddag med pappan.

Han har inget funktionshinder men har svårt att landa i gruppen med barnen och vi har märkt en betydlig utveckling sen han började gå mer regelbundet och med utökad tid.

Jag tänker/tänkte också som du dock. Att äldsta får gå mer regelbundet och den yngre gå efter våra scheman mixade. Men det verkar inte förskolan pigga på. Varpå jag ifrågasatte varför vi ens har utökad tid då för store sonen. Det finns ju ett behov som de själva beskriver och också beskriver varit framgångsrikt för sonen. Ska det behovet då plötsligt vara icke-existerande för att jag återgår till jobbet och man då plötsligt ska gå efter våra scheman o inte på FL tider.

Förstår ju absolut att de inte ska eller behöver vara där på heltid när det inte finns behov för det. Och det är vi glada för att de inte behöver. Ingen av oss vill ha barnen på heltid på fsk. Vi vill bara ha rutin och kontinuitet.

Dessutom tror jag visst att barnen påverkas av hattigheten. Men det återstår att se som du sa. Påverkas de så får man ta det då.

Förvånansvärt många som har det på detta sätt. Det trodde jag inte så det är uppenbarligen jag som levt i en bubbla. I den kommun jag bodde i tidigare stötte jag aldrig på det här. Som jag skrev tidigare i tråden är nu. Bästa väninna är fsk pedagog och hon har aldrig varit med om så strikta regler utan menar på att hos dom skriver föräldrar schemat barnen ska vara där. Ingen begär in schema eller dylikt om inte man misstänker något skumt så att säga. Men så får ju barnen gå mer på fsk generellt där (ej Sthlm) så kanske därför de är lite slappare. Ingen aning.
  • LejonSa
    fjanten skrev 2019-01-20 08:49:39 följande:

Hos oss är det arbetstider+restid som gäller, inget annat. Så när mannen arbetade skift gick barnen ibland 13-16, ibland 8-11:30, ibland 7-13 o.s.v., beroende på vilka tider min man hade (och hur jag flexade som anpassning).

Vi såg dock positivt på de korta dagarna, och han ville såklart vara med barnen så mycket som möjligt

Självklart vill vi båda det.

Får bara ställa om i skallen helt enkelt. Jag trodde inte det funkade så. Inte stött på det på detta sätt innan

Som jag skrivit innan så handlar det inte om att barnen ska gå 7.30-15 varje dag oavsett utan min tanke var ju att eftersom jag har ett fast schema så att säga att den då var bra att ha som grund för hur barnen ska gå o de dagar då maken börjar senare så lämnar han senare och slutar han tidigare så hämtar han då. Större sannolikhet att han börjar senare dock än slutar tidigare. Men däremot tänker jag att det då vissa dagar skulle innebära att barnen är på fsk 2 timmar vilket känns märkligt. Denna vecka t ex skulle barnen vistas på förskolan max 8-10 h. Pappa lämnar och jag hämtar knappa 2 h efter de lämnats. Kan ju redan nu förutspå dagliga krig vid hämtning. Men som Anki ovan skrev kanske man kan komma överens att lämna barnen lite tidigare då de dagarna ändå. Så de inte kommer mitt i vila osv.
  • LejonSa
    fjanten skrev 2019-01-20 10:56:01 följande:

Okej! Det gör jag Barn har det betydligt bättre med sina föräldrar, men om man inte ser det så så antar jag att de ändå har det bättre på förskolan...

Alltid minst ett par såna här svar i liknande trådar. Årets föräldrar. Grattis. Tar mig för huvudet. Måste kännas bra att veta hur alla tänker och hur allas familjesituationer och konstellationer ser ut.
  • LejonSa
    persikofjaril skrev 2019-01-20 12:39:08 följande:

Att inte anse att förskolan är ett nödvändigt ont där barnen ska vara så lite som möjligt är inte detsamma som att lämna barnen där så mycket som man bara kan för att slippa dem. Varför insinuerar du att ElinP är en dålig förälder, du vet ju ingenting om henne och hennes barn och hur mycket de är på förskolan?

Det finns tyvärr alltid några know it all överallt.
  • LejonSa
    modsey skrev 2019-01-20 12:58:00 följande:

Vi hade mina tider som bas då jag inte ser det som annat än förvaring att börja kl 12 eller liknade. I synnerhet i början är det lätt att det blir hattigt och otrygg med såna tider då det försvårar att komma in i barngrupper

Maken kunde börja kl 15 och vi lämnade de dagarna ändå kl 9

Lite så jag tänker också och skrev någonstans i tråden att ska barnen bara vara på fsk 2 h t ex så hade vi ju om vi hade haft möjlighet istället haft barnen hos far/morföräldrarna. För 2 h på fsk känns precis som du säger som förvaring och inget annat och det känns inte alls bra. Känns inte som att mina barn kommer bli sedda på samma sätt. Kanske felaktigt tänkt men så känns det.
  • LejonSa
    modsey skrev 2019-01-20 12:58:00 följande:

Vi hade mina tider som bas då jag inte ser det som annat än förvaring att börja kl 12 eller liknade. I synnerhet i början är det lätt att det blir hattigt och otrygg med såna tider då det försvårar att komma in i barngrupper

Maken kunde börja kl 15 och vi lämnade de dagarna ändå kl 9

Ifrågasattes det att ni hade ditt schema som bas? Lite så jag tänker ju också att mitt schema är bas och utifrån det så minskar vi timmarna för barnen baserat på hur pappan för veckan jobbar.
  • LejonSa
    En förskollärare till skrev 2019-01-20 20:03:23 följande:

Jag tänker spontant att jag inte köper diskussionen om kontinuitet och rutiner. Varför skulle det va ett större problem att lämna samma dag men att hämta olika tider? Jag menar, ibland hämtas barnen kl 13 och ibland 15? Dvs, ibland ska barnen äta mellanmål på fsk och ibland hemma och det är inget man som förälder funderar kring - och det funkar fint, eller hur? För det är fullt normalt att man gör så, majoriteten hämtar olika tider och det ifrågasätts aldrig (om det inte är så att de har galet långa dagar) så VARFÖR ska det ifrågasättas att lämna senare, det är precis samma sak? Ibland äter barnen frukost och frukt hemma och ibland på förskolan? Det är super om förskolan erbjuder dem att komma strax innan lunch men faktiskt inte mer.

Allmän förskola är från 3 år och många kommunen kör med 15 timmar. Som fl och arbetssökande kan man välja 3 h/5 dagar eller 5h/3 dagar i veckan, alltså finns ingen motivering att dina barn mår bättre av 4-5 timmar om dagen för att få en kontinuitet. Ni föräldrar får strukturera upp er vardag och erbjuda era barn bra rutiner de dagar de inte lämnas förrän kl 11, svårare än så är det faktiskt inte ????

Strukturera upp vår vardag? Erbjuda barn bra rutiner? Älskar såna här kommentarer som sitter så djupt grundade i okunskap och en smula bitterhet.

Äta frukost hemma ibland eller äta mellis hemma ibland är det väl ingen i tråden som funderat kring. Utan vi talar om den hattighet som blir av att VARJE dag är olika. Inte varannan eller var tredje eller varannan vecka. Jag hämtar och lämnar gärna mina barn senare/tidigare.

Men du som förskolelärare. Vill inte kännas vid kontinuitet och rutiner? Har du läst om barns anknytning? Har du läst om barns anknytning specifikt i förhållande till förskolan? (Broberg et al är annars att rekommendera. Borde ligga i hyllan där du jobbar om du missat den?)

Försök att hålla din översittarton i schack. Du har ingen aning om vad föräldrar gör eller strukturerar upp för sina barn och sin familj! Så himla ledsamt med pedagoger med ditt synsätt!
  • LejonSa
    modsey skrev 2019-01-20 20:46:39 följande:

För att om vi lämnat kl 11 eller kl 14 hade de missat större delen av då den strukturerade pedagogiska verksamheten pågått. Eftermiddag var mest för lek och många gick hem den tiden. Inte den typen av verksamhet jag valt till mina barn. Då hade det varit enklare att lämna dem hos pendionärsgrannen eller en 17 årig student...

Håller med dig Elin P.
  • LejonSa
    möjligt skrev 2019-01-20 20:22:52 följande:

Vill också tillägga att det ju blir ännu konstigare om ditt äldsta barn faktiskt fått utökad tid nu under din föräldraledighet och de sett och bekräftat att det blev för lite/hattigt för hen med 15 h

Men nu ska det funka super med 10 h totalt utan kontinuitet?

Kanske ska du boka ett möte med förskolechefen?

Förskoletider ska minst följa arbetstider plus resväg eller familjens och barnens utökade behov.

Verkar väldigt konstigt att det erkända behovet nu bara antas försvinna?

Jo, vi ska ha ett möte allihop. Och för äldsta sonens del så kommer jag inte acceptera att de först initierar pedagogiska kartläggningar etc (just för att sonen haft svårt att ta sig in i gruppen med jämnåriga) och nu så vips är det inte så längre. Icke. Senast förra veckan påtalade hans fantastiska pedagoger hur bra han kommit in i gruppen nu och hur stora framsteg de ser att det blivit genom utökad tid.

Men tre dagar senare vid en snabb diskussion då skulle han gå helt efter våra tider när jag börjar arbeta. O när jag då förklarade att det skulle vissa veckor innebära knappa 10 (låt säga då 15 h eftersom han har rätt till det) timmar. Vad hände då med hans behov? Så blev hon ställd och sa att sådana är reglerna men att vi så klart får diskutera det med förskolechefen. Så där ger jag mig inte. Yngre barnet har inte samma behov alls. Där är bara farhågan att det kommer ta väldig tid för honom att känna sig trygg där.
  • LejonSa
    modsey skrev 2019-01-20 20:46:39 följande:

För att om vi lämnat kl 11 eller kl 14 hade de missat större delen av då den strukturerade pedagogiska verksamheten pågått. Eftermiddag var mest för lek och många gick hem den tiden. Inte den typen av verksamhet jag valt till mina barn. Då hade det varit enklare att lämna dem hos pendionärsgrannen eller en 17 årig student...

Menade modsey haha
  • LejonSa
    Dementoria skrev 2019-01-20 13:11:18 följande:

På förskolan mina barn gick på ville de helst att barnen gick 9-14 för att de skulle få vara med i alla "stående" moment under dagen. Att komma 11.30, mitt i någon aktivitet och missa förmiddagens lek är inte speciellt barnanpassat - då är förskolan bara förvaring. Så resonerade dom och jag håller med.

I ert fall skulle väl typ 9-14/14:30/15 vara bra tider för barnen? Tyvärr är det väl så att det är förskolan som "bestämmer" och er förskola verkar bara se till vad som passar rent logistiskt, inte vad som är bäst för era barn.

Det är många som är så skitnödiga kring detta med förskola. Vill man som förälder ha någon slags rutin och barnanpassad verksamhet heter det att man inte vill vara med sina barn och att man inte borde ha skaffat några. Patetiskt resonemang tycker jag. Det viktigaste med just förskola är väl att barnen får kontinuitet och mening och hur ska dom få det om allt ska anpassas efter hattiga scheman? 

givetvis orkar vi inte vara med våra barn. Självklart är det så. De små vildingarna kan någon annan ta hand om. Herregud. Har man inte kommit längre än så i tankeverkstaden?

Precis det du skriver om kontinuitet och mening är vad jag inte vill att de ska missa. Och aldrig riktigt kunna landa. Och, oavsett vad en del i tråden här vill få det att låta som, jag menar ju inte att ett barn ska märka av om jag lämnar en timme senare eller hämtar en timme tidigare då och då! Men jo jag tror absolut att om barnet ena veckan går dag 1: frukost till mellis. Dag 2: börjar 13. Dag 3. Kl 11. Dag 4 frukost- lunch sen hem. Dag 5 kl 10. Osv så tror jag visst att de påverkas och att det blir hattigt. Vuxna själva kan tycka det är hattigt. Min make tycker själv inte om det men detta är förhoppningsvis bara tillfälligt för honom.

Men barnen ska vi ?slänga? fram o tillbaka utan någon riktig rutin? Nä usch säger jag. Känns inte alls bra.
  • LejonSa
    Fiona M skrev 2019-01-21 08:16:11 följande:

Men... är inte det precis vad fsk säger?

På sätt och viss jo men jag skulle specificerat mig. När jag menar att vi utgår från mitt som grund så tänker jag att maken lämnar senare när han börjar senare men inte vid 11-12-13 tiden. Utan då senast 9/10 så att de får sammanhängande tid där som är mer än 2 h typ. Inte att han ena dagen lämnar 8.30 för att han börjar 9 och dag 2 lämnar 11. Dag 3 13 osv. Det tycker jag är hattigt. Men att ha att barnen antingen lämnas 7.30 (när jag lämnar) och 9 alt 10 när pappan lämnar (oavsett när han börjar) tycker jag känns mer stabilt och lättare att få en rutin kring. Förskolan menar nu att barnen ska t ex börja 13 om deras pappa börjar 13.30/14. Men då är ju barnen bara där 2 h. För den lille spelar det nog ingen större roll. För liten än. Men för den store, som dessutom har andra behov, skulle det innebära att det är mer ?störande? än gynnande för honom att gå 2 h
  • LejonSa

Tack hörni för alla svar. Får se vad förskolan säger helt enkelt. Ska träffa dom nu snart.

Slänger in en extra fråga här. Efter sommaren kommer min partner börja studera deltid. Men troligtvis fortsätta jobba i den utsträckning han gör nu. Hur blir det då med förskola? Är det fortf våra jobbscheman man går efter?

Svar på tråden Förskola - vilket schema bör följas?