• Sjuttiosjuan

Äggdonation S:t Petersburg 2019

Litenkotte skrev 2019-09-26 22:41:48 följande:

Hej alla i tråden.... Inte varit i detta forum på länge. Har ett helt år bakom oss med tre misslyckade IVF:er, så det har varit ett tungt år. Nu har jag gett upp tanken på att bli gravid med mina egna ägg och den 20/10 åker vi till St Petersburg för äggdonation (min sambos spermier). Nu blev starten på behandlingen lite tuff då det visade sig att jag hade alldeles för höga TSH-värden. Men nu har min svenska läkare skrivit ut Levaxin, så jag har börjat att medicinera för detta. Läkaren i St Petersburg verkar cool och tror att detta ordnar sig, personligen blev ju stresspåslaget enormt då detta uppdagades. Känner mig dock lite lugnare nu. Det konstiga att jag har inga symtom som man borde ha med mina värden. Känner mig frisk och i superbra form, så visst är det lite mystiskt. Det kan såklart vara en orsak som ligger bakom, typ alla hormoner som kroppen fått genomlida senaste tiden. Kan ju ha stressat hypofysen/sköldkörteln en hel del.

När vi nu bearbetat det stora med att göra en äggdonation, så är det enda vi känner lite ångest över nu är vilket avtal vi ska välja. Ett försök eller paket med pengarna tillbaka-garanti. Vet att jag troligen inte kommer orka mer än en färsk omgång (+ ev. kan det ju bli chans med fryst blastosyst också) Mao köpa ett försök kanske vettigast. Hur gör ni andra? Med paketlösningen så måste vi ju låna pengar... känns lite jobbigt, men samtidigt en garanti om vi ev hamnar i "ett försök till..." som har varit en resa som vi försökt hantera under det senaste året. Chansen att lyckas vid första är ju ändå rätt stor (om man nu jämför med tidigare IVF med egna ägg) Pendlar mellan de olika alternativen varje dag. Snart måste vi bestämma oss. Någon fler som har ångest över detta? Eller andra tankar? Kanske något fler som är i St Petersburg under v. 43?

Hej och välkomna!

Vi valde ett paket med garanti på 4 blastos där ingen återföring på frysta ingick. Lyckades med dottern på första och försöker nu få till ett syskon på de 3 som är kvar. Misslyckades m första FET och sätter in våra 2 sista nästa vecka. Sen får vi se om vi går vårdare. Svårt att välja!
  • Sjuttiosjuan
    PeeWee44 skrev 2019-10-04 08:25:36 följande:

Lyck till idag! Sjuttiosjuan, nu är det dax för syskon.

Tack snälla! Nu har två embryon flyttat in!
  • Sjuttiosjuan
    lill111 skrev 2019-10-03 14:34:53 följande:

[quote=79938598][quote-nick]maccookie skrev 2019-10-03 09:49:33 följande:[/quote-nick]KUB fråga, när ni har kontaktat MVC, har ni då berättat att ni har gjort ÄD?

Har ni då blivit erbjudna KUB test gratis eller på egen bekostnad?[/

Du behöver inte berätta valet är självklart ditt och du ska absolut inte känna dig tvingad att göra det:)

Man gör ju såklart som man vill fast just vid kub kan det ju vara lämpligt så man får rätt siffror på testet. Om det inte är så att man är typ jämnårig med sin donator givetvis men för oss skiljer det 10 år så dom siffrorna skulle ju inte stämt alls:)

Har du kub snart? Lycka till!!!
  • Sjuttiosjuan

Hallå alla! Fick just svar på vårt hcg prov och det låg på 231 el/l Det var vårt andra FET och våra sista embryon så får hoppas på det här nu!!

• Sjuttiosjuan
    PeeWee44 skrev 2019-10-17 08:52:32 följande:

Vi gick där innan OLGA och övriga bröt sig ut, men följde med till nya kliniken. Ångrar oss inte en sekund att vi gjorde det. Varför vill du inte gå till OLGA fertility? Dom har dom bästa läkarna och embryologer, kliniken har toppmordern utrustning. På Ava var det bara skitigt och gammalt. Alla läkare och sköterskor är på nya stället, även den bästa embryologen följde med. Finns inget bättre team i Europa.

Håller med, nya kliniken är ju ljusår från den gamla:) Väldigt fint och proffsigt men nu hoppas jag på att slippa åka dit nåt mer:)
  • Sjuttiosjuan
    Litenkotte skrev 2019-10-22 21:21:33 följande:

Jag är i St Petersburg just nu denna vecka. Kan bara instämma föregående svar att de är superproffsiga och allt känns tryggt. De är verkligen supernoga och kollar hälsan. I morse tog jag massa olika blodprover och gjorde VUL. Träffat både läkare och sjuksköterska innan som gått genom allt i detalj. Allt är gratis med rådgivning med både läkare, terapeut, äggdonator teamet osv. fram tills man har bestämt sig att gå vidare. Så bara ta den möjligheten. Har du ännu inte varit på några av deras seminarier i Sverige, gå på ett sånt om du har möjlighet. På lördag gör vi en färsk ET på donerat ägg (befruktat med min mans spermier) Håll alla tummar för oss nu...

Vad spännande!!! Håller alla tummar:)
  • Sjuttiosjuan
    Skogskantarellen skrev 2019-11-12 15:49:26 följande:

Hur många här har lyckats bli gravida efter första försöket hos OLGA?

Första försöket med dottern och är nu i v 8 efter vårt andra FET:)Vi gjorde ÄD med min mans spernier!
  • Sjuttiosjuan
    Vårt väntrum skrev 2019-11-12 18:11:39 följande:

Vi har också kontakt med kliniken men velar väl lite just nu. Efter 7 år med ivf/äd är man lite trött...

Hur som, undrar bara m någon vill ta över boken ?is your body babyfriendly??

Har har även Trombyl om nån behöver det. Känns så dumt att det bara står här då jag vet att många får jaga läkemedel vid utlandsbehandling...

Pma mig isf!!! :)

Klart du ska göra ett försök hos Olga! Följer din blogg och er otroligt kämpiga resa och tänker att ni iallafall borde gå på ett seninarium och få några ord med Olga. så många som kämpat länge men lyckas där till slut. Ni får inte ge upp<3

Kram
  • Sjuttiosjuan
    Vårt väntrum skrev 2019-11-13 06:49:54 följande:

Tack tjejer!

Vi har varit på ett seminarium, det har jag skrivit om i bloggen:)

Samt haft skypesamtal med dem.

Jag gillade dock inte att de hade ett bemötande som kändes nonchalant för allt annat vi gått igenom och alla undersökningar jag gjort. Även nyligen. De vill uppenbarligen att man ska göra allt där och det är väldiga summor pengar.

Vi påvisade att vi ville göra dubbeldonation i så fall men de ville göra vanlig ivf. Vi hade en del att prata om och har mailat massor. Så jo, vi har definitivt koll på den kliniken...

Nu i dagarna började de maila och ringa utan förvarning igen trots vi sagt att vi vill fundera så det känns inte helt bra alls faktiskt.

Vi har hållit på med olika behandlingar i 7 år så pengar saknas ju verkligen, vi kan inte glida iväg så lätt längre.

Hur har alla andra råd om man får fråga en sån personlig sak?

Okey, jag förstår! Vad tråkigt att ni fått det bemötandet:( Vi har aldrig upplevt dom som nonchalanta men dom vill ju definitivt ha det på sitt sätt.

Utan min man som är betydligt mer högavlönad än jag hade jag aldrig haft råd att skaffa barn.. Det är så fruktansvärt att skaffa barn ska bli en kostnadsfråga:(
  • Sjuttiosjuan
    PeeWee44 skrev 2019-12-30 10:08:47 följande:

Nu har vi varit på sista tillväxtultraljudet! Killen har inte vänt på sig än, huvudet upp. Vecka 36+0 idag. Är det någon i tråden som är på väg till st Petersburg? Bästa valet enligt mig, utan alla där hade vi inte varit tre veckor max från att äntligen få vårt efterlängtade barn. Önskar vi hittat dit tidigare, men vi har lärt oss massor på vägen hit.

Gott slut och gott nytt år! Kram

Min lilla tös vägrade ju också vända på sig, nåt med Rysslandsbebisar kanske:) Ska ni göra vändningsförsök?
  • Sjuttiosjuan
    PeeWee44 skrev 2019-12-30 13:17:34 följande:

Nu när vi kom hem från barnmorskan så låg brevet från sös i brevlådan, om han inte vill komma tidigare så blir vi föräldrar den 16/1. Så nära nu!

Spännande!! Jag är i v 15+1 nu:)
  • Sjuttiosjuan
    PeeWee44 skrev 2019-12-30 18:48:19 följande:

Då har du inte långt kvar till rul. Så spännande!

Det blir 28/1! Vi ska nog kolla kön på den här lilla krabaten. Men kan inte riktigt bestämma mig, var så spännande att inte veta:)
  • Sjuttiosjuan
    MaybeBby skrev 2020-02-01 23:34:19 följande:

Hej!

Jag vill fråga er som varit hos OLGA i St Petersburg:

Har ni använt både oljebaserat och vattenbaserat progesteron?

Är det stor skillnad?

Enligt kliniken ska det vara lättare att använda vattenbaserat men jag skulle vilja veta hur man använder det.

Hej! Köpte både och men använde faktiskt mest det oljebaserade ändå, tyckte nästan det vattenbaserade gjorde mer ont. Det är ju dock smidigare m vattenbaserat, måste inte värmas och inte heller sugas upp i kanyl. Så ska man ta sprutan på andra ställen än hemma kan det ju vara bra att ha lite av båda.

Lycka till hos Olga, vår andra bebis därifrån ligger i magen nu:)
  • Sjuttiosjuan
    MaybeBby skrev 2020-02-02 11:07:04 följande:

Grattis Sjuttiosjuan! Så härligt att du är gravid!

Jag är jätte orolig för just progesteronsprutorna för jag har nämligen sprutfobi och fattar inte hur jag ska klara av det här själv två gånger om dagen. Eller rättare sagt jag har lärt mig att FÅ sprutor för då kan jag koncentrera mig på att slappna av. Min man är likadan så jag kan inte få hjälp av honom. 

Jag vill ju inte påbörja någonting, alltså en graviditet, och sen inte klara av att gå hela vägen, om du förstår vad jag menar. Det här är just nu ett hinder för mig.

Jag har vänner som säger att du lär dig men jag tror inte de förstår hur stor fobin/rädslan är. Den är alltså så stor att jag kan svimma! 

Vad ska jag göra?  

Kolla m kliniken om det finns andra lösningar på progestron. Vissa är ju allergiska och har fått annan medicinering. Det kommer gå bra!
  • Sjuttiosjuan
    Zwillinge86 skrev 2020-04-15 16:57:49 följande:

Hur ser ni på återföring i naturlig cykel? Har aldrig gjort det då ingen tidigare brytt sig om att jag fortfarande har egen ägglossning, men nu föreslår läkaren det och jag vet inte om jag ska välkomna det eller motsätta mig det :/

Jag har inte testat det pga att det blir ytterst svårt att planera med en resa till Ryssland med visum, flyg och allt vad det innebär. Däremot verkar det ju funka bättre för vissa och om man kan tänka sig vara på plats en längre period så är det väl värt ett försök. Man slipper ju dessutom en del av den både kostsamma och lite bökiga behandlingsplanen med alla hormoner man måste ta i stimulerad cykel.
  • Sjuttiosjuan
    Zwillinge86 skrev 2020-04-15 19:25:30 följande:

Mmm har också läst att en del lyckas bättre, men misstänker ju att ett av mina problem är att jag inte producerar tillräckligt med progesteron och då kanske det är dumt att slösa en fin donerad blastocyst på en naturlig cykel med dåligt hormonellt utgångsläge...

Ja, om så är fallet skulle jag nog inte chansa!
  • Sjuttiosjuan
    Zwillinge86 skrev 2020-06-02 20:44:43 följande:

Innan jag fick min son ordinerades jag vid ivf Progesteron Mic. Vid min lyckade ÄD Crinone och nu vid syskonförsök Lutinus. Har uppfattningen att flera svenska kliniker gått över till Lutinus, och Livio som jag går på hävdar när jag frågade dem att det finns studier som visar något bättre resultat med Lutinus. Själv har jag bara en fullgången graviditet och det är med Crinone, så eftersom jag griper efter halmstrån funderar jag kring om det progesteronet kan vara bättre åtminstone för mig. Har era kliniker uttalat sig något till er om vilket progesteron som är att föredra? Min uppfattning är att flera av er ordinerats just Crinone...

Skulle tro delvis att det är för Crinone är mer koncentrerat. Min tog slut på apoteket och då skulle jag ta 3 lutinus istället om jag inte minns fel,och det var rätt obekvämt och kladdigt!
Svar på tråden Äggdonation S:t Petersburg 2019