Längtande27 skrev 2019-01-19 10:58:55 följande:
Tack snälla för allas tips och berättelser, ger ju hopp ????Men är nog bara inse att det verkar kunna ta mer tid, men som sagt ett halvår känns redan som en evighet fast det såklart inte är det. Och är medveten om att man kan söka hjälp efter 12 mån, men jag har redan varit hos privat fertilitetsläkare utifrån min oro ???? men det är klart man ändå får gå vidare med ev utredning av min kille efter 1 år. Vi håller tummarna och hoppas på lite tur snart :)
Om (eller när) ni ska utreda din kille, se då till att han får göra Spermanalys MED Morfologi, det är den viktigaste delen. Då tittar man på spermiernas utseende, dvs hur många procent som har normala huvuden, mellandel och svans. Det räcker INTE att endast mäta antal mängd spermier och rörlighet som vissa läkare verkar tro
Morfologi är den fysiska formen på spermierna. Om de inte är normalt formade kan detta vara ett varningstecken på dålig funktion.De parametrar som bestämmer spermakvalitet är:
Volym
Koncentration
Rörlighet
Morfologi
Volym och koncentration avgör spermieantalet, medan rörlighet och morfologi, å andra sidan, är viktiga för spermiekvaliteten.
Lycka till !