• Längtande27

Inte gravid trots att vi prickat rätt flera gånger

Provar att starta en tråd för att se om det finns några där ute som är i samma sista som vi. 27 respektive 28 år gamla, båda tränar regelbundet, slutade med p-piller sommaren 2017 men skyddade oss fram till aug 2018, började då med folsyra och andra vitaminer samt drog ner på kaffedrickandet. Regelbunden mens och ägglossning, använder natural cycels. Börjar bli uppgiven och orolig efter 6 försök där vi prickat in ägglossningsdag och/eller dagarna runt om varje gång. Känns därmed som det borde gått någon gång även om man vet och läser överallt att det kan ta upp till ett år och ibland mer. Det är bara så himla hjärtskärande när man ser gravida överallt och kompisar/bekanta som blir gravida lekande lätt hela tiden känns det som och är orolig över att min oro blir som en spärr i det hela. Så min fråga är finns det någon/några i samma sits eller någon som varit i samma sits som kan inge lite hopp/tips????? tack!!

• Svar på tråden Inte gravid trots att vi prickat rätt flera gånger
  • InaLo

Väntan är olidlig när man är mitt i det. Speciellt mellan äl och BMI. 7försök sägs vara genomsnittligt hur länge det tar och upp till ett år helt normalt. Vet det inte känns som det men för det flesta så dyker plötsligt det efterlängtade pluset upp. Tog 9 försök när jag var 32 och 17 när jag var 38 men de dök upp till slut och bebisar blev det. Så det är bara att kämpa på.

• nathalieejj

Mitt bästa tips, ROSENROT! Ta 2 tabletter från mensen första dag och använd clearblue ägglossningstest, när du får glad gubbe slutar du ta dom :) funkade med sonen och nästa (slutade dock i MA) men kör nu och hade äl igår!

• Längtande27

Tack för era svar!! Ska prova rosenrot, är det något speciellt märke du kört? Verkar finnas så många olika :)

• XaHHa

Jag är 26 år & det tog 30 ägglossningar för mig att bli gravid (2 år och 3 månader). Regelbunden mens med ägglossning varje månad och regelbundet sex. Efter en fertilitetsutredning så kunde man ändå inte hitta någon anledning till att jag inte blev gravid. Vi gjorde till och med en makeinsemination där jag fick hormonsprutor, men inte ens då blev jag gravid. Sen helt plötsligt så blev jag gravid naturligt!

Jag har testat alla möjliga sorters piller och krämer men inte blev jag gravid för det. Så mitt tips är att fortsätta med ägglossningstester, ät nyttigt, rör på dig regelbundet och ha sex hyfsat regelbundet. Skulle det inte ha blivit en graviditet till sommaren så kan ni anmäla er för att göra en fertilitetsutredning. Den gör efter man försökt aktivt i ett år utan uppnådd graviditet. Alt. Så kan man gå till privat klinik redan nu och betala för en utredning.

Lycka till :)

Efter 809 dagars kämpande fick vi vårt plus 18/7
  • Anonym (anonym)

Jag och sambon använde Clearblue digitala ägglossningsstickor den sortem som visar både tom ring, blinikande smiley och fast lysande smiley. Sen hade vi sex en gång per dag från att den blinkande visade sig tills att den fast lysande visade sig.

Det funkade för oss.

Om man har försökt i 12 månader utan plus, så kan man få göra en infertilitetsutredning genom Landstinget. Man ringer Kvinnokliniken och ber att få ställa sig i kö för utredning.

Man kan också göra utredning hos en privat gyn.

• Längtande27

Tack snälla för allas tips och berättelser, ger ju hopp ????Men är nog bara inse att det verkar kunna ta mer tid, men som sagt ett halvår känns redan som en evighet fast det såklart inte är det. Och är medveten om att man kan söka hjälp efter 12 mån, men jag har redan varit hos privat fertilitetsläkare utifrån min oro ???? men det är klart man ändå får gå vidare med ev utredning av min kille efter 1 år. Vi håller tummarna och hoppas på lite tur snart :)

• Anonym (anonym)
    Längtande27 skrev 2019-01-19 10:58:55 följande:

Tack snälla för allas tips och berättelser, ger ju hopp ????Men är nog bara inse att det verkar kunna ta mer tid, men som sagt ett halvår känns redan som en evighet fast det såklart inte är det. Och är medveten om att man kan söka hjälp efter 12 mån, men jag har redan varit hos privat fertilitetsläkare utifrån min oro ???? men det är klart man ändå får gå vidare med ev utredning av min kille efter 1 år. Vi håller tummarna och hoppas på lite tur snart :)

Om (eller när) ni ska utreda din kille, se då till att han får göra Spermanalys MED Morfologi, det är den viktigaste delen. Då tittar man på spermiernas utseende, dvs hur många procent som har normala huvuden, mellandel och svans. Det räcker INTE att endast mäta antal mängd spermier och rörlighet som vissa läkare verkar tro Morfologi är den fysiska formen på spermierna. Om de inte är normalt formade kan detta vara ett varningstecken på dålig funktion.

De parametrar som bestämmer spermakvalitet är:

Volym
    Koncentration
    Rörlighet
    Morfologi

Volym och koncentration avgör spermieantalet, medan rörlighet och morfologi, å andra sidan, är viktiga för spermiekvaliteten.

Lycka till !
  • Min tur

Tog oss 29 månader att bli gravida. Nu ligger min 4 månaders bebis här och sover sött ????

6 månader är "ingen lång tid" (inte för de som inte kämpar) men du ska se att det löser sig för er på ett eller annat sätt. Mitt tips är att börja äta magnesium. Det hjälper kroppen att stabilisera hormonerna. Jag började med det december 2017 och i januari 2018 blev vår dotter till. Håller mina tummar för er :)

Svar på tråden Inte gravid trots att vi prickat rätt flera gånger