• Anonym (Elin)

var ska vi vända oss?

hej jag och min pojkvän är båda 16 år och har försökt få barn i 6 månader nu. Vi vill gärna ha barn och starta en utredning men är rädda för att träffa en dömmande läkare som diskriminerar oss pga åldern. Var kan vi hitta en läkare för att starta utredning som skiter fullständigt i våran ålder och istället hjälper oss? Mvh

• Svar på tråden var ska vi vända oss?
  • Anonym (Elin)
    Anonym (S) skrev 2019-01-17 17:57:21 följande:

6 månader är inte "svårt att få barn". Kör ni på ägglossningstest?

Och nej, troligtvis kommer ingen läkare att vilja hjälpa er pga åldern. Har ni båda jobb, lägenhet?

ja jag har använt ägglossningtest. Både min pojkvän och mina föräldrar har bra jobb tjänar mycket pengar och jag bor i villa. Våra föräldrar stöttar oss till 100 %
  • Anonym (Elin)
    Anonym (S) skrev 2019-01-17 17:57:21 följande:

6 månader är inte "svårt att få barn". Kör ni på ägglossningstest?

Och nej, troligtvis kommer ingen läkare att vilja hjälpa er pga åldern. Har ni båda jobb, lägenhet?

men 1 år är för länge att vänta. Och dom flesta blir gravida snabbt så jo vi har svårt att få barn
  • Anonym (Va)
    Anonym (Elin) skrev 2019-01-17 18:01:45 följande:

men vi vill ha barn nu. Dom flesta blir gravida efter en månad

Nej dom flesta blir inte gravida inom 1 månad.

Det finns liksom ingenting att diskutera, reglerna är samma för alla. Innan man aktivt försökt I över 1 år får man ingen hjälp. Även efter 1 år är det troligt att ni inte får nån hjälp just nu. Ni är unga. Det finns många innan er i kön, som är betydligt äldre och som försökt väldigt mycket längre.

Sen är det ju av betydelse också, vart ska ni bo? Hur ska ni försörja er?
  • Anonym (Elin)
    Anonym (Va) skrev 2019-01-17 18:09:35 följande:

Nej dom flesta blir inte gravida inom 1 månad.

Det finns liksom ingenting att diskutera, reglerna är samma för alla. Innan man aktivt försökt I över 1 år får man ingen hjälp. Även efter 1 år är det troligt att ni inte får nån hjälp just nu. Ni är unga. Det finns många innan er i kön, som är betydligt äldre och som försökt väldigt mycket längre.

Sen är det ju av betydelse också, vart ska ni bo? Hur ska ni försörja er?

jag vet många som blivit gravida direkt. Har många kompisar som gjort abort och dom blev gravida efter 1 månad max 2. Men varför ska inte vi få hjälp som alla andra bara för att vi är unga? Om man inte blir gravid på 1 år så är man garanterat steril och vi är bara 16 och försökt 6 månader, det är jätte lång tid eftersom jag är ung och har unga ägg så då är det lätt att bli gravid och vi borde blivit det redan om jag inte är steril. Vi kan bo hemma hos min mamma tills vi hittat egen lägenhet
  • Anonym (X)
    Anonym (Elin) skrev 2019-01-17 18:15:54 följande:

jag vet många som blivit gravida direkt. Har många kompisar som gjort abort och dom blev gravida efter 1 månad max 2. Men varför ska inte vi få hjälp som alla andra bara för att vi är unga? Om man inte blir gravid på 1 år så är man garanterat steril och vi är bara 16 och försökt 6 månader, det är jätte lång tid eftersom jag är ung och har unga ägg så då är det lätt att bli gravid och vi borde blivit det redan om jag inte är steril. Vi kan bo hemma hos min mamma tills vi hittat egen lägenhet

Hur vet dina kompisar att de blivit gravida på en, max 2 månader lm deninte velat bli gravida utan gjort abort?

Nej, man är inte garanterat steril. Herregud.

HUR uppmuntrar dina föräldrar att du ska bli gravid?
  • Anonym (Väntetid)
    Anonym (Elin) skrev 2019-01-17 18:05:45 följande:
    men 1 år är för länge att vänta. Och dom flesta blir gravida snabbt så jo vi har svårt att få barn
    Jag förstår att ni tycker att 12 månader är länge att vänta, men reglerna är såna. Däremot kan ni redan nu kolla upp vilka regler och åldersbestämmelser som gäller i det Landsting där ni bor och ang hur lång kö det är för att få göra utredning.. Jag vet inte om det finns någon åldersgräns för utredning. Men däremot kan det finnas en åldersgräns ifall man behöver hjälp med insemination eller ivf. Jag har för mig att det kan vara 25 års gräns på det. Men kontakta vården och kolla upp det. Bättre att ta reda på fakta först, så vet ni vad som gäller sen.
  • Anonym (Va)

Nej man är inte garanterat seril efter 1 år.

Hur ska ni försörja er?
  • Anonym (Va)

"Av de kvinnor som blir med barn har ungefär hälften blivit gravida under de första 2-3 månaderna. 80 procent har blivit gravida inom 6 månader och ca 90 procent inom 1 år. För 5 procent tar det över två år att bli gravid."
  • Anonym (Elin)
    Anonym (X) skrev 2019-01-17 18:18:37 följande:

Hur vet dina kompisar att de blivit gravida på en, max 2 månader lm deninte velat bli gravida utan gjort abort?

Nej, man är inte garanterat steril. Herregud.

HUR uppmuntrar dina föräldrar att du ska bli gravid?

för det hade gått så kort tid tills dom blev gravida efter att dom började ha oskyddat sex . Men om det inte är något fel med fertiliteten så borde jag blivit gravid redan och jag är ung också och borde ha lättare att bli gravid. Dom säger det är vårat val och stöttar oss till 100 i detta
Svar på tråden var ska vi vända oss?