• Anonym (Ledsen)

Kan sex stöta ut mitt döda foster fortare?

När jag var på UL för två veckor sedan borde jag varit i vecka 12 enligt barnmorska (enligt mina beräkningar i v 10) och fostret visade inget hjärtljud eller livstecken. Hon räknade ut på fostrets storlek att den slutat växa i 8+3.

Jag har bestämt mig för att inte ta några tabletter eller göra något ingrepp utan vill ha ett så naturligt missfall som möjligt. Men har hört att fostret kan ligga kvar i flera veckor. Jag har inga som helst blödningar eller känningar av ett kommande missfall. Då jag hört att sex avråds i vissa länder under den första trimestern pga missfallsrisken tänker jag att det kanske kan vara en lösning för mitt foster att komma ut fortare. Inte för att jag känner mig speciellt sugen men vill inte gå och bära på det här döda i min kropp i en oviss tid. Det känns hemskt.

Någon som vet ifall det funkar?

(Kan tillägga att jag ska på ett VUL om några dagar men jag vet att jag inte är gravid längre. Magen har slutat växa och alla symptom är som bortblåsta.)

• Svar på tråden Kan sex stöta ut mitt döda foster fortare?
  • Anonym (Ledsen)

Jag känner inte av ngt nu efter. Undrar bara varför det kändes som om en kula flög omkring i livmodern under samlaget. Vid 9 veckor är fostret drygt 2 cm. Kan det vara möjligt att det var fostret jag kände?

• FruW85
    Anonym (Ledsen) skrev 2019-01-13 12:18:23 följande:

Jag känner inte av ngt nu efter. Undrar bara varför det kändes som om en kula flög omkring i livmodern under samlaget. Vid 9 veckor är fostret drygt 2 cm. Kan det vara möjligt att det var fostret jag kände?

Det låter jättekonstigt och inget som jag någonsin hört innan. Spontant så känner jag att det borde vara för lite plats för att någon ska kunna flyga runt såpass att man känner det, men något är det ju som känns. Hur lång tid är det tills du har tid för vul?
  • Anonym (Ledsen)

Jag ska dit på onsdag. Funderar på att ringa gynakuten idag men vad ska jag säga? Mitt ärende är ju inte akut. Även om jag känslomässigt är helt nedbruten.

• FruW85
    Anonym (Ledsen) skrev 2019-01-13 13:23:17 följande:

Jag ska dit på onsdag. Funderar på att ringa gynakuten idag men vad ska jag säga? Mitt ärende är ju inte akut. Även om jag känslomässigt är helt nedbruten.

Nej, med tanke på att du varken har ont eller blöder så kommer dom ju säga åt dig att vänta, men det hade ju varit bra att få en förklaring till vad det kan vara. =/ Kan du ringa din (förra) bm och prata med henne?
    När jag fick ma så sa hon (på privatkliniken) att det bara var att ringa till henne om det var något som jag funderade över efter, medan min vanliga bm inte hörde av sig alls förrän några dagar senare- bara för att berätta att hon tog bort min journal... Så det är ju väldigt stor skillnad i vilket stöd man har därifrån =/  1177 är nog svårt att få något bra svar från också =/
  • Anonym (L)
    Anonym (Ledsen) skrev 2019-01-13 13:23:17 följande:

Varför ringa akut nu helt plötsligt? Som du säger är det inte akut. Ring imorgon och rådfråga eller avvakta till dig tid. Men om du själv propsat på att du absolut inte skulle ha några tabletter så känns det ganska respektlöst att ringa och ta upp mer tid för att du ändrade dig.
  • FruW85
    Anonym (L) skrev 2019-01-13 17:14:58 följande:
    Varför ringa akut nu helt plötsligt? Som du säger är det inte akut. Ring imorgon och rådfråga eller avvakta till dig tid. Men om du själv propsat på att du absolut inte skulle ha några tabletter så känns det ganska respektlöst att ringa och ta upp mer tid för att du ändrade dig.
    Fast ändra sig måste man väl alltid få göra utan att det anses respektlöst? Speciellt i en sådan känslig situation där man kanske tar beslut i chockens stund som man eventuellt senare inser inte fungerar?

Det är ju faktiskt inte ovanligt att man vill försöka vänta ut det och då bestämt att man ska höra av sig om det inte händer något och då gå vidare med tabletter eller skrapning, med andra ord - inget konstigt för dom att man hör av sig igen.
  • Anonym (L)
    FruW85 skrev 2019-01-13 17:22:41 följande:

Fast ändra sig måste man väl alltid få göra utan att det anses respektlöst? Speciellt i en sådan känslig situation där man kanske tar beslut i chockens stund som man eventuellt senare inser inte fungerar?

Det är ju faktiskt inte ovanligt att man vill försöka vänta ut det och då bestämt att man ska höra av sig om det inte händer något och då gå vidare med tabletter eller skrapning, med andra ord - inget konstigt för dom att man hör av sig igen.

Nej inte konstigt, men riktigt irriterande och resurskrävande. Dubbelarbete.
  • Anonym (Ledsen)

Men jag har ju ändå en inbokad tid för vul på onsdag och kommer förmodligen bli erbjuden tabletter då efter att de återigen sett att fostret legat livlöst i nu 4 veckors tid. Så förstår inte vad som är respektlöst, irriterande eller resurskrävande enligt (L).

• Anonym (4 m.f)
    Anonym (Ledsen) skrev 2019-01-13 20:11:26 följande:
    Men jag har ju ändå en inbokad tid för vul på onsdag och kommer förmodligen bli erbjuden tabletter då efter att de återigen sett att fostret legat livlöst i nu 4 veckors tid. Så förstår inte vad som är respektlöst, irriterande eller resurskrävande enligt (L).
    Ingenting! Brukar gå till så. Nytt VUL efter en vecka, erbjudande om piller eller skrapning- eller som i mitt fall avråddes från skrapning.
  • FruW85
    Anonym (Ledsen) skrev 2019-01-13 20:11:26 följande:

Som "4 m.f" skriver så är det otroligt vanligt att det går till just så. Inget konstigt alls och inget som någon inom vården skulle höja på ögonbrynen för.

• Anonym (Ledsen)

Vad skulle ni rekommendera? Tabletter eller skrapning?. Vill helst att allt ska ut på en gång och tror det finns risk för att det inte gör det med tabletterna.

• Anonym (4 m.f)
    Anonym (Ledsen) skrev 2019-01-14 21:54:30 följande:
    Vad skulle ni rekommendera? Tabletter eller skrapning?. Vill helst att allt ska ut på en gång och tror det finns risk för att det inte gör det med tabletterna.
    Hade du lätt att bli gravid så skrapning. Hade du svårt-pillren. Jag avråddes från skrapning eftersom jag hade svårt att bli gravid och det finns en liten risk att man blir steril efter skrapning. Pillren funkar på ca 40% som tar dom. Övriga får ta 2 omgångar- dit hörde jag. Men bestäm i samråd med läkaren.
  • FruW85
    Anonym (4 m.f) skrev 2019-01-14 22:41:36 följande:
    Hade du lätt att bli gravid så skrapning. Hade du svårt-pillren. Jag avråddes från skrapning eftersom jag hade svårt att bli gravid och det finns en liten risk att man blir steril efter skrapning. Pillren funkar på ca 40% som tar dom. Övriga får ta 2 omgångar- dit hörde jag. Men bestäm i samråd med läkaren.
    Oj, är det sant? Jag googlade en del när jag skulle välja och fick bara fram information om att det var väldigt riskfritt. Man kunde i värsta fall få typ "repa/litet hål" men att det bara behövde läka och inte påverkade chansen att bli gravid. Inte heller läkaren sa något om att det fanns risk att bli steril :O

Jag valde skrapning just eftersom många som tagit tabletter fått göra det i ett par omgångar och sedan ändå behövt skrapas och jag ville bara få bort allt så snabbt som möjligt.. (nu hann jag aldrig skrapas för kroppen tog hand om det själv dagen efter)
  • Anonym (4 m.f)
    FruW85 skrev 2019-01-15 07:47:09 följande:
    Oj, är det sant? Jag googlade en del när jag skulle välja och fick bara fram information om att det var väldigt riskfritt. Man kunde i värsta fall få typ "repa/litet hål" men att det bara behövde läka och inte påverkade chansen att bli gravid. Inte heller läkaren sa något om att det fanns risk att bli steril :O

Jag valde skrapning just eftersom många som tagit tabletter fått göra det i ett par omgångar och sedan ändå behövt skrapas och jag ville bara få bort allt så snabbt som möjligt.. (nu hann jag aldrig skrapas för kroppen tog hand om det själv dagen efter)
    Risken är liten, men den finns så just därför avrådde läkaren mig för jag hade ju redan kämpat ett tag. De flesta skrapningar går bra, men tar läkaren för mycket växer inte slemhinnan tillbaks igen.
  • FruW85
    Anonym (4 m.f) skrev 2019-01-15 19:43:54 följande:
    Risken är liten, men den finns så just därför avrådde läkaren mig för jag hade ju redan kämpat ett tag. De flesta skrapningar går bra, men tar läkaren för mycket växer inte slemhinnan tillbaks igen.
    Jäklar vad tacksam jag är att kroppen tog hand om det själv ändå.. Måste nästan se om jag kan hitta någon statistik över det där, ifall det skulle behöva bli aktuellt igen.. =/
  • Anonym (4 m.f)
    FruW85 skrev 2019-01-15 20:55:54 följande:
    Jäklar vad tacksam jag är att kroppen tog hand om det själv ändå.. Måste nästan se om jag kan hitta någon statistik över det där, ifall det skulle behöva bli aktuellt igen.. =/
    Risken är säkert minimal, men jag har en förmåga att drabbas av precis ALLT inom infertilitet och-missfallsvärlden och ja, rent av all sjukdom/sjukvård så jag ville inte chansa! Läkare har stått förbryllade över hur nån ens kan drabbas eller reagera som jag gör...
  • Anonym (Ledsen)

Uppdatering. Fostret har minskat i storlek ca 0,5 cm och det fanns inget hjärtljud. Akutremiss skickad till sjukhuset för skrapning då det gått så många veckor tyckte barnmorskan. Jag begärde skrapning och hon tyckte att det var ett vettigt beslut med tanke på att fostret legat i 5 veckor utan liv.

Har haft lätt att bli gravid så jag tror inte det kommer påverka mig negativt. Känns skönt att veta att allt kommer ut på en gång.

Svar på tråden Kan sex stöta ut mitt döda foster fortare?