Inlägg från: Tow2Mater |Visa alla inlägg
  • Tow2Mater

Skrämmande artikel om dagens skolmiljö-är den överdriven?

Linnis92 skrev 2019-01-05 16:38:55 följande:

Jobbar själv på skola och är ibland rastvakt på andra avdelningar, blir mörkrädd varje gång då elever i 2an - alltså 8åringar - skriker till varandra att deras mammor är kuksugare, att kompisen är horunge och att dom ska dö.

Men varför tillåter ni det?
  • Tow2Mater
    Linnis92 skrev 2019-01-05 19:18:22 följande:
    Tror du på riktigt att vi tillåter det? Jag vet inte hur mycket samtal jag haft med barn och barns föräldrar som beter sig såhär men det är i de flesta fall föräldrarna som inte ger sina barn konsekvenser eller lär dem hur man uppför sig.
    Skolan ska väl ge konsekvenser? Och efter det, ska väl elever stängas av på olika tid? Eller 'får' ni inte det? Då är det ju skolan det är fel på! Du vet, den där institutionen dit föräldrar tvingas föra sina barn varje dag, oavsett hur de mår där, o och oavsett om de skulle lära sig både bättre och snabbare under andra former.

Vad gör ni åt detta?
  • Tow2Mater
    Lucius Vorenus skrev 2019-01-05 22:10:46 följande:
    Det är skolplikt i Sverige vilket innebär att det ska mycket till innan någon blir avstängd. Då också under begränsad tid.
    Isåfall är det ju ett exempel på att skolplikten fungerar mycket dålig. Man kan ju inte bara hänvisa till plikten att vara där och sen låta barnen bete sig hur de vill och må dåligt, allt under skenmanteln att "forälrdrarna gor ingenting" och otaliga "åtgärdsplaner" som tar lärarnas tid utan att ungarnas beteenden ändras.
  • Tow2Mater

En lärare skriver idag:

"Nu måste något ske. Varför inte börja med att underlätta för rektorer att stänga av elever? I dag är det faktiskt svårare än vad man kan tro. För något år sedan beslutade exempelvis en domstol att det var felaktigt att stänga av en elev som hade mordhotat en annan elev! Jag föreslår att rektorer ska få ett starkare mandat att stänga av elever som beter sig oacceptabelt direkt ? och dessutom permanent om så krävs. 

Gränsen har helt enkelt nåtts. För länge sedan."

www.expressen.se/debatt/valdet-i-den-svenska-skolan-maste-fa-ett-slut/

Svar på tråden Skrämmande artikel om dagens skolmiljö-är den överdriven?