• Evert2

Skrämmande artikel om dagens skolmiljö-är den överdriven?

Hanna Aro mamma till en 8-årig dotter beskriver i dagens Aftonblad en skolmiljö som är skrämmande. Flickor blir kallade för nedsättande könsord och utsätts även för rena dödshot av pojkarna dagligen. Är artikeln överdriven eller är det verkligen så illa med dagens skolor? Och om det stämmer vad beror det isf på?
    aftonbladet.se/debatt/a/9mJX7q/valdtaktskulturen-borjar-i-barnens-skolor

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skrämmande artikel om dagens skolmiljö-är den överdriven?
  • Oktobertjej

Jag är lärare och jag tror många föräldrar skulle bli chockade om de hörde hur deras barn pratar i skolan. Könsord och grova svordomar kastas om vartannat.

OKEJ om det vore trasiga barn med trasslig uppväxt, nej det är de priviligierade söndercurlade mammas älsklingar som uttrycker sig värst. De med Marlene Birger-väskor och Gant-skjortor.

• Evert2
    Oktobertjej skrev 2019-01-05 12:52:19 följande:

Jag är lärare och jag tror många föräldrar skulle bli chockade om de hörde hur deras barn pratar i skolan. Könsord och grova svordomar kastas om vartannat.

OKEJ om det vore trasiga barn med trasslig uppväxt, nej det är de priviligierade söndercurlade mammas älsklingar som uttrycker sig värst. De med Marlene Birger-väskor och Gant-skjortor.

Det där låter inte alls trovärdigt tyvärr. Varför har isf problemen eskalerat i takt med den flyktingström vi haft och om det stämmer skulle det varit lika illa innan. När jag gick i skolan fanns inte denna dåliga kvinnosyn så något måste ha hänt i samhället.
  • Linnis92

Jobbar själv på skola och är ibland rastvakt på andra avdelningar, blir mörkrädd varje gång då elever i 2an - alltså 8åringar - skriker till varandra att deras mammor är kuksugare, att kompisen är horunge och att dom ska dö.

• ahli1

En annan som arbetat i ett sk utsatt område och eftersom han skriver ut sitt namn tror jag han talar sanning

• Tow2Mater
    Linnis92 skrev 2019-01-05 16:38:55 följande:

Jobbar själv på skola och är ibland rastvakt på andra avdelningar, blir mörkrädd varje gång då elever i 2an - alltså 8åringar - skriker till varandra att deras mammor är kuksugare, att kompisen är horunge och att dom ska dö.

Men varför tillåter ni det?
  • Linnis92
    Tow2Mater skrev 2019-01-05 18:08:20 följande:

Men varför tillåter ni det?

Tror du på riktigt att vi tillåter det? Jag vet inte hur mycket samtal jag haft med barn och barns föräldrar som beter sig såhär men det är i de flesta fall föräldrarna som inte ger sina barn konsekvenser eller lär dem hur man uppför sig.
  • Tow2Mater
    Linnis92 skrev 2019-01-05 19:18:22 följande:
    Tror du på riktigt att vi tillåter det? Jag vet inte hur mycket samtal jag haft med barn och barns föräldrar som beter sig såhär men det är i de flesta fall föräldrarna som inte ger sina barn konsekvenser eller lär dem hur man uppför sig.
    Skolan ska väl ge konsekvenser? Och efter det, ska väl elever stängas av på olika tid? Eller 'får' ni inte det? Då är det ju skolan det är fel på! Du vet, den där institutionen dit föräldrar tvingas föra sina barn varje dag, oavsett hur de mår där, o och oavsett om de skulle lära sig både bättre och snabbare under andra former.

Vad gör ni åt detta?
  • AmericanMommy
    Tow2Mater skrev 2019-01-05 21:38:23 följande:

Skolan ska väl ge konsekvenser? Och efter det, ska väl elever stängas av på olika tid? Eller 'får' ni inte det? Då är det ju skolan det är fel på! Du vet, den där institutionen dit föräldrar tvingas föra sina barn varje dag, oavsett hur de mår där, o och oavsett om de skulle lära sig både bättre och snabbare under andra former.

Vad gör ni åt detta?

Undrar också vad dom gör åt det? Här i USA blir dom avstängda från skolan om dom inte sköter sig.
  • Oktobertjej
    Evert2 skrev 2019-01-05 14:11:59 följande:

Det där låter inte alls trovärdigt tyvärr. Varför har isf problemen eskalerat i takt med den flyktingström vi haft och om det stämmer skulle det varit lika illa innan. När jag gick i skolan fanns inte denna dåliga kvinnosyn så något måste ha hänt i samhället.

Jag arbetar i en mångkulturell skola där ca 20% av eleverna kommit till Sverige de senaste två åren. Att det skulle vara de nyanlända som fått könsorden att eka i korridorerna är inget annat skitsnack.
Svar på tråden Skrämmande artikel om dagens skolmiljö-är den överdriven?