Anonym (TS) skrev 2019-01-04 17:13:52 följande:
Fick du 8 tabletter alltså? Det verkar vara helt olika i olika delar av landet av någon anledning... Jag fick 4 att stoppa upp + 2 att svälja om ingen blödning kommit igång efter 3 timmar (vilket den inte gjorde) båda gångerna. Hade inte ont alls någon av gångerna, första blödde det till slut (började efter ca. 12 timmar) en del och en enda klump kom ut. Efter andra omgången blödde det inte mer än samma småblödningar jag haft hela tiden sen första kuren, som även fortsätter nu. Så jag hade mina misstankar om att det inte fungerat redan i förväg, men man hoppas ju.
Jag var inte så farligt nere efter själva missfallet, hade liksom på något sätt inte hunnit känna att det hela var verkligt än så tidigt så det var mest "jaha, då får vi väl börja om då". Men nu när detta aldrig tar slut börjar jag känna mig halvt neurotisk så tror att jag kommer göra skrapningen för att få ett avslut och kunna börja försöka igen samt bada badkar och träna (simmar vanligtvis varje vecka, men har ju nu inte fått det senaste månaden). Är dock jätteorolig att något ska gå fel med den och att jag ska behöva ångra det beslutet för alltid =/ Så hoppas på att jag ska få mens i helgen och slippa ta beslutet, men det känns ju inte som en jättestor chans tyvärr. Tänker du att du ska göra skrapning om allt inte kommer ut denna gång? Jag har försökt googla om det är vanligast att allt kommer ut till slut om man väntar eller om man blir tvungen att göra skrapning ändå när två omgågnar cytotec misslyckats, men lyckas inte hitta något om det...
Yes. Jag fick 4 st för att stoppa upp och 2 st att lägga under tungan ifall det inte hade hänt något inom 3 timmar vilket det inte gjorde för mig heller. Sen fick jag ytterligare 2 st ifall det inte hade satt igång efter ytterligare 3 timmar. Men det hade det med besked. Jag kände hur klumparna så att säga ville komma ur mig så jag fick slänga mig på toaletten säkert 20 gånger. Förstod inte att det kunde komma så mycket. Så jag var väldigt säker på att allt hade kommit ut. Så min besvikelse blev väldigt stor under återbesöket. Trodde typ att läkaren skulle säga att de såg att jag precis hade haft ägglossning. Tji fick jag.
Idag fick jag i alla fall samma dos med 4+2+2. Men i och med att jag hade kvar 2 st från förra gången ringde jag och frågade om jag kunde ta dem också. Det kunde jag enligt gynakuten men hon lät inte så orolig över att det inte hade satt igång än. Det kunde ta några dagar. Och nu hittar jag inte de sabla tabletterna så jag får väl hoppas att det sätter igång ändå. Men som sagt har jag inte så stora förhoppningar om det.
Jag vill gärna inte påminna mig själv om det men jag gjorde en abort för ett antal år sen. Då fick jag också tabletter men allt kom inte ut så jag fick göra en skrapning (mängden blod var en enorm skillnad från denna gång). Då funderade jag nog inte så mycket utan jag gjorde som de rekommenderade. Då pratade de aldrig om att det kunde komma ut av sig självt. Jag har haft en del ångest över den aborten. I och med potentiell skrapning nu så kommer alla de känslorna tillbaka också. Jag vill gärna inte experimentera så mycket med kroppen. I och för sig har jag läst att en lyckad skrapning (som ju är mest sannolik) kan vara "bra" för att rensa allt och få en ny fräsch start.
Jag har nog inte riktigt landat i hela grejen att jag har rester kvar eftersom jag fick reda på det igår men om jag skulle behöva bestämma mig idag så skulle jag göra en skrapning ifall de rekommenderar det istället för att vänta en mens. Behöver dock samla tankarna lite. Sen skulle jag nog vilja gå till en annan läkare nästa gång för att få en andra åsikt. Ska ringa i nästa vecka och be om en annan.
Jag vet inte om mängden blod är densamma för alla men det låter som vi hade väldigt olika och att om det borde vara ungefär samma så borde du kanske ha en del kvar och att en skrapning kan vara bra? Men jag förstår att det blir jobbigt när läkarna säger olika.