Smlan skrev 2019-01-04 20:02:33 följande:
Yes. Jag fick 4 st för att stoppa upp och 2 st att lägga under tungan ifall det inte hade hänt något inom 3 timmar vilket det inte gjorde för mig heller. Sen fick jag ytterligare 2 st ifall det inte hade satt igång efter ytterligare 3 timmar. Men det hade det med besked. Jag kände hur klumparna så att säga ville komma ur mig så jag fick slänga mig på toaletten säkert 20 gånger. Förstod inte att det kunde komma så mycket. Så jag var väldigt säker på att allt hade kommit ut. Så min besvikelse blev väldigt stor under återbesöket. Trodde typ att läkaren skulle säga att de såg att jag precis hade haft ägglossning. Tji fick jag.
Idag fick jag i alla fall samma dos med 4+2+2. Men i och med att jag hade kvar 2 st från förra gången ringde jag och frågade om jag kunde ta dem också. Det kunde jag enligt gynakuten men hon lät inte så orolig över att det inte hade satt igång än. Det kunde ta några dagar. Och nu hittar jag inte de sabla tabletterna så jag får väl hoppas att det sätter igång ändå. Men som sagt har jag inte så stora förhoppningar om det.
Jag vill gärna inte påminna mig själv om det men jag gjorde en abort för ett antal år sen. Då fick jag också tabletter men allt kom inte ut så jag fick göra en skrapning (mängden blod var en enorm skillnad från denna gång). Då funderade jag nog inte så mycket utan jag gjorde som de rekommenderade. Då pratade de aldrig om att det kunde komma ut av sig självt. Jag har haft en del ångest över den aborten. I och med potentiell skrapning nu så kommer alla de känslorna tillbaka också. Jag vill gärna inte experimentera så mycket med kroppen. I och för sig har jag läst att en lyckad skrapning (som ju är mest sannolik) kan vara "bra" för att rensa allt och få en ny fräsch start.
Jag har nog inte riktigt landat i hela grejen att jag har rester kvar eftersom jag fick reda på det igår men om jag skulle behöva bestämma mig idag så skulle jag göra en skrapning ifall de rekommenderar det istället för att vänta en mens. Behöver dock samla tankarna lite. Sen skulle jag nog vilja gå till en annan läkare nästa gång för att få en andra åsikt. Ska ringa i nästa vecka och be om en annan.
Jag vet inte om mängden blod är densamma för alla men det låter som vi hade väldigt olika och att om det borde vara ungefär samma så borde du kanske ha en del kvar och att en skrapning kan vara bra? Men jag förstår att det blir jobbigt när läkarna säger olika.
Nu när du säger det så har jag också för mig att jag någon gång läst att en skrapning kan vara bra för att rensa kroppen, att det kan vara lättare att bli gravid direkt efter, hade helt glömt det. Om du har någon källa på det på det så får du gärna länka, vore skönt att läsa. Det blir nämligen skrapning för mig, jag har inte så mycket bestämt mig för det som att tiden är imorgon och jag har inte avbokat... Samt att jag inser att jag nog aldrig skulle lyckas "bestämma mig ordentligt". Jag var hos en annan läkare idag ang. att jag haft massa luftvägsinfektioner som inte vill ge med sig denna vinter och hon trodde att det kommer bli bättre när graviditeten är helt borta så inget ligger och stör kroppen från att låta imunförsvaret arbeta som det ska längre, och med så många sjukdagar som jag redan haft denna vinter är det ju i alla fall en vettig anledning att få skrapningen gjord.
Hoppas allt kommer ut för dig med andra kuren Cytotec, känns det som att den börjat verka än? Det låter ju i alla fall lovande att det blödde mycket första gången så att det fungerar på dig generellt. För min del så kändes det ju som att det inte hände så mycket så jag undrar om jag är en av de som knappt reagerar på Cytotec, vet iförsig inte säkert att det inte är en myt men har hört att en del är typ immuna mot det.
Jobbigt med att tankarna från tidigare kommer tillbaka, kan tänka mig att det är mycket som påminner =/ När jag skulle få tiden för skrapningen frågade sköterskan vad jag planerade för preventivmedel efter och var väldigt ifrågasättande när jag sa inget, det tog ett tag innan det kom fram att hon inte läst remissen så noga och trodde att jag skulle göra abort. Jag blev mest förvirrad och tyckte i efterhand att hela konversationen var rätt komisk, men kan tänka mig att sånt kan bli riktigt jobbigt om man har tråkiga erfarenheter sen innan.