Allmänna frågor om föräldraledighet
Tack för ditt långa utförliga svar.
För mig (pappan) just nu känns det som en djungel med denna helt nya värld som ska öppnas som ung förstabarnsförälder.
Spontana frågetecken som behöver redas ut
1. Hur vet försäkringskassan att jag är pappa när jag ansöker om ledighet, vi är inte gifta.
2. Barnets födelse är 2 mars, har ansökt om föräldraersättning från 13 mars då 10 dagar får man vid födelse. Om barnet föds tidigare, hur gör jag då med föräldradersättning samt ledighet? Vill ju få ersättning och vara ledig från dag 1.
3. Med vetskapen om att jag har 25k I lön och min tjej 0, vad anser du smidigast att göra med föräldraersättning. Just nu är tanken att överlåta hennes tid till mig och vi delar på min högre SGI och båda kan vara med barnet längre. Jag har ett rörligt schema som varierar från vecka till vecka så inte mån-fre.ska jag bara ta ut 100% föräldraersättning alla dagar eller bättre att trixa på annat sätt, har 30.semesterdagar också. Behöver ta ut minst 6 dagar för att klara ekonomin.
4. När tjejen digitalt skulle överlåta sina dagar till mig så måste vi skriva barnets namn och personnummer men personnummer har vi inte fått och namn bestämmer vi oss för vid födelse.
5. Jag kan inte ansöka om föräldrapenning från försäkringskassan då det står att jag inte kan ansöka för ett barn som inte är registrerat hos försäkringskassan. Vi har skickat in moderskapsintyg och det har anlänt men för min del som pappa, sker detta automatiskt eller behöver jag göra något. Är 2 mån kvar och vill ansöka om få snarast.
Tacksam för alla svar