• Wishwell

Allmänna frågor om föräldraledighet

Jag som är pappan och mamman ska ha barn i början av mars.

Jag jobbar heltid och hon arbetslös. Jag vet att jag har 10 dagar ledigt från barnets födelse, men hue gör jag om barnet föds 2 veckor tidigare med jobbet? Har man inte rätt till att vara ledig för att vara förberedd på förlossningen?

Sedan undrar jag om jag måste bestämma exakt hur min ledighet ska se ut direkt nu då arbetsgivaren vill ha svar senast 2 mån innan. Måste jag veta exakt hur länge jag ska vara borta, känner mig att jag vill kunna vara lite flexibel med längd på 100%ledighet i början och sedan jobba lite smått.

Känns som en djungel just nu

• Svar på tråden Allmänna frågor om föräldraledighet
  • Anonym (Liv)

De 10 TFP-dagarna har du rätt att ta ut i samband med förlossning oavsett när det sker.

Ja, arbetsgivaren kan kräva att du två månader i förväg ansöker om föräldraledighet. Ofta är arbetsgivaren mer flexibel med startdatum när du ska vara tjänstledig från födelsen och framåt, men det får du kolla med dem. Lägg in om ledigt en period, sen kan du förlänga eller förkorta den. Det brukar vara en månad i förväg som man ska meddela att man vill bryta sin tjänstledighet.

• Anonym (Ellen)

Det du behöver ha koll på är föräldraledighetslagen samt om ni har kollektivavtal. Dessa båda anger de regler som gäller vid ledighet.

De 10 första dagarna kan du logiskt sett inte ansöka om innan, men du har rätt att vara ledig. Tala om för din chef när bebisen är beräknad. Däremot om du vill fortsätta vara "vanligt" f-ledig så måste du ansöka om det. En vettig chef är flexibel och förstår att du inte vet på förhand när barnet föds och således exakt när ledigheten startar. Men de måste ni ha en dialog om, exempelvis att när barnet föds så tar jag mina 10 dagar och sen vill jag vara ledig 3 mån till.

Vill du bryta ledigheten tidigare så finns det regler för det också om du kollar i lagen. Det beror på hur länge ledigheten är tänkt att pågå.

• fjanten

De flesta cheferna är så vettiga att de begriper att du inte kan veta exakt datum barnet kommer födas, men det går nog att lösa om du ger beräknat datum och meddelar att du kommer vara den som är föräldraledig från början, i ett år eller länge du nu tänkt börja.

• Anonym (Kvinna37)
    Wishwell skrev 2018-12-29 19:58:24 följande:

Jag som är pappan och mamman ska ha barn i början av mars.

Jag jobbar heltid och hon arbetslös. Jag vet att jag har 10 dagar ledigt från barnets födelse, men hue gör jag om barnet föds 2 veckor tidigare med jobbet? Har man inte rätt till att vara ledig för att vara förberedd på förlossningen?

Sedan undrar jag om jag måste bestämma exakt hur min ledighet ska se ut direkt nu då arbetsgivaren vill ha svar senast 2 mån innan. Måste jag veta exakt hur länge jag ska vara borta, känner mig att jag vill kunna vara lite flexibel med längd på 100%ledighet i början och sedan jobba lite smått.

Känns som en djungel just nu

Du har inte rätt till ledighet i väntan på förlossning, det gäller bara kvinnan.

Om du ska återgå till arbetet räcker det om du säger till en månad i förväg.

Tänk på att du bara får ha tre perioder av föräldraledighet på ett kalenderår. Om du först anger en period, säg mars-maj men sedan vill förlänga detta kan man hävda att det blir en ny period, trots att de hamnar efter varandra eftersom du gör en ny ansökan om ledighet.

Mitt tips är att ta ledigt fram till semesterperioden och ta ut semester då, spara 5 dagar (som du har rätt att göra) och sedan kan du ha en ny period.
  • nnnnnnnn

TIps:
    Om mamman är arbetslös och det betyder att hon har dålig SGI, så kan det löna sig enormt mycket att du tar ut SGI-dagarna istället för henne.

Så räkna på det och leta efter gamla trådar om FL och SGI.
    Eller ställ nya frågor här!
    (Och tänk på att det är lättare att svara och tipsa om man får ett hum om er SGI tex att mamman har lägsta SGI eller om hon har en SGI sedan tidigare, samt hur du ligger till).

Ett exempel:
    Mamman har lägsta SGI. Då är hennes SGI-dagar värda 250 kr per dag.
    Om du har högsta SGI är dina SGI-dagar värda ca 1000 kr per dag.
    Så om hon tar ut 4 SGI-dagar eller du tar ut 1 SGI-dag så får ni samma summa från FK.
    Om du tar ut SGI-dagarna så får ni antingen mer pengar eller mer ledigt, jämfört med att hon slösar upp SGI-dagarna.

Hur tar man då ut dagarna? Ja, det beror ju på om man vill ha mycket ledigt eller hyfsat med pengar, tyvärr är det svårt att få båda!

Mycket ledigt:
    * Tänk på att båda föräldrarna får vara hemma heltid första året utan att ta ut en enda föräldrapenningsdag. (Om man har råd...). Då har man alla 490 dagarna kvar efter första året.
    * När barnet är 1 år måste båda ha inkomst 5 dagar/vecka, så man måste jobba minst 60% tillsammans + fylla på med föräldradagar. Tex att båda jobbar 1,5 dag + tar ut 3,5 föräldrapenningsdagar från FK. Man kan givetvis jobba mer och ta ut mindre från FK, men vill man ha mycket ledigt så är detta minimum, om inte en av er redan har lägsta SGI = kan ej sänkas. Då kan båda vara hemma heltid, men den med SGI tar ut 5 FP-dagar/vecka för att skydda sin SGI.
    * Det är sjukt svårt att få detta att gå runt ekonomiskt, för de allra flesta, men det är ett bra tankeexperiment, för då brukar man ha en bättre förståelse för att man faktiskt kan vara hemma väldigt länge med sitt barn, båda föräldrarna, men att det kommer att kosta stora summor som man redan bör ha på sitt sparkonto om det ska bli verklighet!

Hyfsat med pengar:
    * Den som har högst SGI tar ut flest SGI-dagar. Då får man mer pengar för samma dagar... Skiljer det inte mycket alls, eller någon/båda ligger över taket på 37700 kr/mån så spelar det ingen roll nästan. Men skiljer det mycket så kan detta göra sjukt stor skillnad!
    * Man kan tjäna på att ta FL varje måndag eller fredag och ta ut SGI-dagar över helgen. 20% föräldraledig = förlorar pengar från jobbet, men man tar ut fre/mån + lör + sön = 3 SGI-dagar varje vecka = man kan gå plus på detta. Värt att räkna på!!!
    * Vill man jobba mer så kan man ta ut halvdagar mån eller fre och göra som ovan. Räkna på vad det kostar eller om ni tjänar på det!
    * Om man inte är så noga med att vara ledig för att ta ut föräldradagarna så finns det specialknep som är godkända:
    * Om man råkar vara ledig 5 dagar eller mer från jobbet, så får man ta ut SGI-dagar från FK utan att söka föräldraledigt från jobbet. Låter otroligt, men är sant... Så är man ledig med lön tex i mellandagarna eller runt påsk, midsommar mm. så får man ta ut föräldrapenning! Tex ledig veckan mellan jul och nyår = kan ta ut SGI-dagar, lör + sön + mån (julafton) + tis + ons + tors + fre + lör + sön + mån (nyårsafton) + tis om man är ledig nyårsdagen med = 11 SGI-dagar man får ta ut lagligt utan att ens informera sin arbetsgivare att man gör detta.
    * Om arbetsgivaren går med på att man inte tar ut semester så kan man ta FL de veckor man tänkt ha semester. Kanske betalar AG ut semesterdagarna som pengar? Eller sparas de till kommande år.
    Går inte AG med på det så kan man ta semester 4 dagar/vecka och ta FL måndagar eller fredagar under semesterveckorna = får semesterlön 4 dagar/vecka + kan ta ut SGI-dagar över helgen + den dagen man tar FL = får ut 3 SGI-dagar varje semestervecka = 15 st. De 5 semesterdagarna man inte tar ut sparas till senare år eller betalas ut i pengar.
    * Man får ta ut lågnivådagarna över helgen även om man jobbar heltid, så har man tagit ut 180 SGI-dagar på barnet = får lov att börja ta ut lågnivådagarna = kan ta ut dessa på helgen även om man jobbar 100% = mer pengar in.

• nnnnnnnn
    nnnnnnnn skrev 2018-12-30 13:27:27 följande:
    TIps:
    Om mamman är arbetslös och det betyder att hon har dålig SGI, så kan det löna sig enormt mycket att du tar ut SGI-dagarna istället för henne.

(Och tänk på att det är lättare att svara och tipsa om man får ett hum om er SGI tex att mamman har lägsta SGI eller om hon har en SGI sedan tidigare, samt hur du ligger till).

Ett exempel:
    Så om hon tar ut 4 SGI-dagar eller du tar ut 1 SGI-dag så får ni samma summa från FK.
    Om du tar ut SGI-dagarna så får ni antingen mer pengar eller mer ledigt, jämfört med att hon slösar upp SGI-dagarna.

Hur tar man då ut dagarna? Ja, det beror ju på om man vill ha mycket ledigt eller hyfsat med pengar, tyvärr är det svårt att få båda!

Mycket ledigt:
    * Tänk på att båda föräldrarna får vara hemma heltid första året utan att ta ut en enda föräldrapenningsdag. (Om man har råd...). Då har man alla 490 dagarna kvar efter första året.
    * När barnet är 1 år måste båda ha inkomst 5 dagar/vecka, så man måste jobba minst 60% tillsammans + fylla på med föräldradagar. Tex att båda jobbar 1,5 dag + tar ut 3,5 föräldrapenningsdagar från FK. Man kan givetvis jobba mer och ta ut mindre från FK, men vill man ha mycket ledigt så är detta minimum, om inte en av er redan har lägsta SGI = kan ej sänkas. Då kan båda vara hemma heltid, men den med SGI tar ut 5 FP-dagar/vecka för att skydda sin SGI.
    * Det är sjukt svårt att få detta att gå runt ekonomiskt, för de allra flesta, men det är ett bra tankeexperiment, för då brukar man ha en bättre förståelse för att man faktiskt kan vara hemma väldigt länge med sitt barn, båda föräldrarna, men att det kommer att kosta stora summor som man redan bör ha på sitt sparkonto om det ska bli verklighet!

Hyfsat med pengar:
    * Den som har högst SGI tar ut flest SGI-dagar. Då får man mer pengar för samma dagar... Skiljer det inte mycket alls, eller någon/båda ligger över taket på 37700 kr/mån så spelar det ingen roll nästan. Men skiljer det mycket så kan detta göra sjukt stor skillnad!
    * Man kan tjäna på att ta FL varje måndag eller fredag och ta ut SGI-dagar över helgen. 20% föräldraledig = förlorar pengar från jobbet, men man tar ut fre/mån + lör + sön = 3 SGI-dagar varje vecka = man kan gå plus på detta. Värt att räkna på!!!
    * Vill man jobba mer så kan man ta ut halvdagar mån eller fre och göra som ovan. Räkna på vad det kostar eller om ni tjänar på det!
    * Om man inte är så noga med att vara ledig för att ta ut föräldradagarna så finns det specialknep som är godkända:
    * Om man råkar vara ledig 5 dagar eller mer från jobbet, så får man ta ut SGI-dagar från FK utan att söka föräldraledigt från jobbet. Låter otroligt, men är sant... Så är man ledig med lön tex i mellandagarna eller runt påsk, midsommar mm. så får man ta ut föräldrapenning! Tex ledig veckan mellan jul och nyår = kan ta ut SGI-dagar, lör + sön + mån (julafton) + tis + ons + tors + fre + lör + sön + mån (nyårsafton) + tis om man är ledig nyårsdagen med = 11 SGI-dagar man får ta ut lagligt utan att ens informera sin arbetsgivare att man gör detta.
    * Om arbetsgivaren går med på att man inte tar ut semester så kan man ta FL de veckor man tänkt ha semester. Kanske betalar AG ut semesterdagarna som pengar? Eller sparas de till kommande år.
    Går inte AG med på det så kan man ta semester 4 dagar/vecka och ta FL måndagar eller fredagar under semesterveckorna = får semesterlön 4 dagar/vecka + kan ta ut SGI-dagar över helgen + den dagen man tar FL = får ut 3 SGI-dagar varje semestervecka = 15 st. De 5 semesterdagarna man inte tar ut sparas till senare år eller betalas ut i pengar.
    * Man får ta ut lågnivådagarna över helgen även om man jobbar heltid, så har man tagit ut 180 SGI-dagar på barnet = får lov att börja ta ut lågnivådagarna = kan ta ut dessa på helgen även om man jobbar 100% = mer pengar in.
    Skrev tyvärr fel i inlägget, man har 480 FP-dagar per barn, inte 490... (390 SGI-dagar + 90 lågnivådagar som man får ta ut när ni tagit ut 180 SGI-dagar)
  • Wishwell

Tack för ditt långa utförliga svar.

För mig (pappan) just nu känns det som en djungel med denna helt nya värld som ska öppnas som ung förstabarnsförälder.

Spontana frågetecken som behöver redas ut

1. Hur vet försäkringskassan att jag är pappa när jag ansöker om ledighet, vi är inte gifta.

2. Barnets födelse är 2 mars, har ansökt om föräldraersättning från 13 mars då 10 dagar får man vid födelse. Om barnet föds tidigare, hur gör jag då med föräldradersättning samt ledighet? Vill ju få ersättning och vara ledig från dag 1.

3. Med vetskapen om att jag har 25k I lön och min tjej 0, vad anser du smidigast att göra med föräldraersättning. Just nu är tanken att överlåta hennes tid till mig och vi delar på min högre SGI och båda kan vara med barnet längre. Jag har ett rörligt schema som varierar från vecka till vecka så inte mån-fre.ska jag bara ta ut 100% föräldraersättning alla dagar eller bättre att trixa på annat sätt, har 30.semesterdagar också. Behöver ta ut minst 6 dagar för att klara ekonomin.

4. När tjejen digitalt skulle överlåta sina dagar till mig så måste vi skriva barnets namn och personnummer men personnummer har vi inte fått och namn bestämmer vi oss för vid födelse.

5. Jag kan inte ansöka om föräldrapenning från försäkringskassan då det står att jag inte kan ansöka för ett barn som inte är registrerat hos försäkringskassan. Vi har skickat in moderskapsintyg och det har anlänt men för min del som pappa, sker detta automatiskt eller behöver jag göra något. Är 2 mån kvar och vill ansöka om få snarast.

Tacksam för alla svar

nnnnnnnn skrev 2018-12-30 13:27:27 följande:

TIps:

Ett exempel:

Mycket ledigt:

Hyfsat med pengar:

• nnnnnnnn
    Wishwell skrev 2019-01-02 19:03:03 följande:

För mig (pappan) just nu känns det som en djungel med denna helt nya värld som ska öppnas som ung förstabarnsförälder.

1. Hur vet försäkringskassan att jag är pappa när jag ansöker om ledighet, vi är inte gifta.
    Gissar att de litar på dej och att man blir återbetalningsskyldig om det framkommer att man bluffat dem...

2. Barnets födelse är 2 mars, har ansökt om föräldraersättning från 13 mars då 10 dagar får man vid födelse. Om barnet föds tidigare, hur gör jag då med föräldradersättning samt ledighet? Vill ju få ersättning och vara ledig från dag 1.
    De 10 pappadagarna behöver man inte ansöka om i förväg, varken från FK eller din AG (arbetsgivare). Barnet kommer ju när det kommer, oavsett om det är 25 dagar före eller 21 dagar efter bf (beräknad förlossning). Extra snopet annars om barnet kommer mer än 10 dagar efter beräknat!
    Så sitt lugnt i båten, när barnet kommer ringer/mejlar du jobbet och berättar att barnet fötts och att du tar ut dina 10 dagar och hur du tänkt det (heldagar, halvdagar osv.). Sen loggar du in på FK med bank-ID och ansöker om pengar för dessa dagar.
    Ska du vara ledig längre tex ta ut din semester i anslutning till barnets födelse eller ta FL (föräldraledigt) tillsammans med mamman, så får du ansöka minst 2 månader i förväg. Du kan dock komma överens med AG om att du vill vara FL låt säga 4 månader när barnet kommer, men att du vill jobba tills barnet fötts, så kommer ni säkert komma överens om detta.

3. Med vetskapen om att jag har 25k I lön och min tjej 0, vad anser du smidigast att göra med föräldraersättning. Just nu är tanken att överlåta hennes tid till mig och vi delar på min högre SGI och båda kan vara med barnet längre. Jag har ett rörligt schema som varierar från vecka till vecka så inte mån-fre.ska jag bara ta ut 100% föräldraersättning alla dagar eller bättre att trixa på annat sätt, har 30.semesterdagar också. Behöver ta ut minst 6 dagar för att klara ekonomin.
    Behöver ni få ut 6 FP-dagar/vecka på din ersättningsnivå för att klara er?  Eller menar du 6 x 250 kr/dag som mamman får ut om hon tar ut dagarna?
    Enligt kassakollen får hon ut 6390 kr/mån om hon tar ut 6 st SGI-dagar/vecka. Det är samma summa som du får ut om du tar ca 2-2,5 dagar/vecka. Så kan ni trixa till det så att du får ut detta i snitt, så borde ni kunna klara er bra och inte slösa iväg nästan 4 SGI-dagar varje vecka, helt i onödan.
    Trix har jag skrivit om tidigare - se till att du är arbetsfri 5 dagar i sträck, är ditt arbete flexibelt så be dem vara snälla och lägga tex extra långa dagar så att du kan vara ledig fre + lör + sön + mån + tis, lite då och då = kan ta ut 5 SGI-dagar och ändå få 100% lön. Då du behöver få ut ca 10 SGI-dagar/månad, så räcker det att de lägger dej fri 5 dagar i sträck 2 ggr/månad, så får du ihop det hela. Det måste absolut inte ligga över en helg heller, så passar det jobbet bättre att du tex jobbar långa dagar över helgen och sedan är ledig mån-fre, så du får ut 5 SGI-dagar, så funkar det lika bra.
    Kanske är det bättre för jobbet att tänka att du ska jobba 100% sett över månaden istället för att du ska jobba heltid precis varje vecka?
    Vill du jobba mindre och ta ut FL så ska du såklart göra det, men då får du tänka på att ni behöver få ut fler dagar för att klara er.
    Fråga också AG om semestern. Om du kan få ut den i pengar om du tar FL istället för semester. Då får ni klart bättre ekonomi, jämfört med att ta enbart semester eller enbart FL.
    Säger AG nej till det - tag FL 1 dag/vecka när du har semester tex semester mån-tors och FL fre = får ut 4 st semesterdagar + kan ta ut 3 st SGI-dagar (fre + lör + sön) = får ut mer pengar än om man bara har semester eller bara tar FL.

4. När tjejen digitalt skulle överlåta sina dagar till mig så måste vi skriva barnets namn och personnummer men personnummer har vi inte fått och namn bestämmer vi oss för vid födelse.
    Detta gör ni när barnet fötts... Hon behöver inte överlåta sina dagar förrän alla dina dagar är slut. Du har hälften av alla dagar = 195 st SGI-dagar + 45 st lågnivådagar.
    När dina 195 SGI-dagar börjar ta slut så bör ni ha både namn och personnummer klart! Tänk på att hennes lågnivådagar är värda lika mycket som dina, så hon behöver inte skriva över dem på dig.

5. Jag kan inte ansöka om föräldrapenning från försäkringskassan då det står att jag inte kan ansöka för ett barn som inte är registrerat hos försäkringskassan. Vi har skickat in moderskapsintyg och det har anlänt men för min del som pappa, sker detta automatiskt eller behöver jag göra något. Är 2 mån kvar och vill ansöka om få snarast.
    Kontakta FK och red ut detta. Men de brukar vara snabba att betala ut i början om alla papper är inskickade och klara!

Tacksam för alla svar
  • Wishwell
    nnnnnnnn skrev 2019-01-02 20:27:07 följande:
    Du skriver att det bästa är att vara schemalagt ledig 5 dagar i rad, gärna två gånger per månad. Men jag måste väl ändå ta ut 100 % föräldraersättning VARJE dag för att få ut motsvarande 80% av min månadslön?
    Tar jag endast SGI 10 dagar och är ledig 5dagar i följd två ggr per månad så får jag väl ändå bara föräldrapenning på 10x min dagsersättning.

Har jag fått det om bakfoten när jag tror att jag behöver spendera 30 dagar av mina SGIdagar för att få 80% av min lön eller behöver jag bara ta ut SGIdagar för de enskilda dagarna jag skulle jobbat?

Fick för mig att min SGI räknas ut på antalet dagar per månad. Så varje dag man plickar ut den så får man 1/30 del av sgin.

Som sagt en djungel och är lite förvirrad.
  • Anonym (Emma)

Tacksam för alla svar

Svar på nr 5.

Jag har för mig att du som pappa inte kan ansöka innan barnet är fött och du är registrerad som vårdnadshavare. För vår del var det så nu med andra barnet att min sambos föräldradagar kom upp på FKs hemsida när vi skrivit under papperna för gemensam vårdnad. Det gjorde vi ca 1 månad efter barnet var fött och några dagar efter vi skickat in dessa till kommunen kunde han se sina dagar hos FK.
  • LFF

Tacksam för alla svar

Ni kan gå till Familjeenheten och skriva på pappren om både faderskap och vårdnad redan idag, innan barnet har kommit. 
  • nnnnnnnn
    Wishwell skrev 2019-01-02 21:49:02 följande:
    Du skriver att det bästa är att vara schemalagt ledig 5 dagar i rad, gärna två gånger per månad. Men jag måste väl ändå ta ut 100 % föräldraersättning VARJE dag för att få ut motsvarande 80% av min månadslön?
    Tar jag endast SGI 10 dagar och är ledig 5dagar i följd två ggr per månad så får jag väl ändå bara föräldrapenning på 10x min dagsersättning.

Har jag fått det om bakfoten när jag tror att jag behöver spendera 30 dagar av mina SGIdagar för att få 80% av min lön eller behöver jag bara ta ut SGIdagar för de enskilda dagarna jag skulle jobbat?

Fick för mig att min SGI räknas ut på antalet dagar per månad. Så varje dag man plickar ut den så får man 1/30 del av sgin.

Som sagt en djungel och är lite förvirrad.
    OM du ska vara helt ledig och inte jobba alls, då måste du ta ut SGI-dagar alla dagar i månaden för att få ut ca 80% av lönen.
    OM du jobbar 100% = du får din heltidslön + har möjlighet att vara schemafri 2x5 dagar/månad så kan du få ut heltidslönen + 10 st SGI-dagar, vilket borde ge dej din vanliga lön + ca 6400 kr från FK (före skatt). 1 st SGI-dag är värd ca 640 kr om man tjänar 25000 kr/mån.
    Det betyder alltså att du kan få ut 25000 + 6400 kr före skatt. = Mer än 80% av din lön...

Kolla på kassakollen:
    www.forsakringskassan.se/privatpers/kassakollen

Svar på tråden Allmänna frågor om föräldraledighet