Jagerika skrev 2019-01-24 16:22:39 följande:
Vi har försökt själva och jag har en hyfsad regelbunden cykel fast den är lång på 33 dagar. Förra månaden nu när vi skulle få hjälp så försvann mensen, men hade ägglossning 12 dagar efter den dagen jag skulle fått mensen så hoppas jag på antingen mens eller plus nästa vecka! När mensen kom skulle vi skicka in papprena :)
Okej. Det är ändå inom standard. Såg övriga kommentarer också att det är rutindokument. Håller tummarna att du slipper skicka in dem.
När jag bokade min första tid hos gyn så fick jag vänta i typ 7 veckor. Fyllde i blanketten på plats så tog själv kontakt med gyn. Jag hade då varit utan p-piller i 6 månader och inte haft någon mens. Hon gjorde en undersökning där allt såg normalt ut och skickade första gången hem mig med piller för att få igång en mens. Tiden gick och mensen kom av medicinen men den kom inte igen så bokade en ny tid. Då togs blodprover och ytliigare undersökningar gjordes. Min sambo fick lämna spermaprov först efter flera månader då vi började med ägglossningstimulerande piller för mig. Efter 3 försök måste en remiss skickas till RMC för vidare utredning. Då gjorde han två spermaprov som båda var helt normala.
Vi kommer nu att få göra en äggledarspolning och sedan ev göra en insemination.
Skulle spermierna vara dåliga går man normalt direkt på IVF så de kan handplocka de bästa.
Blodproverna de tar kan vara olika men normalt killar de könssjukdomar, hormonvärde, hur mkt ägg du har kvar, testosteronvärde och säkert massa annat jag inte har koll på.
Har också alltid varit orolig och främst för samma som du typ klamydia. Vad jag förstått läkaren det dock ut av sig själv och skulle de ha kunnat påverka ska det tydligen ha lett till en inflammation som är orsaken till en eventuell ärrvävnad på äggledarna. Man blir väldigt sjuk av det (endast vad jag läst och vet inte om det stämmer). Det är dock ingenting som kommit upp på något av mina besök hos gyn så skulle det ha varit ett stort problem tror jag nog att det kommit upp.