Inlägg från: Anonym (Tiden går och går) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tiden går och går)

En tråd för oss frustrerade som försöker och försöker

Rosarosorochtee skrev 2019-02-27 09:03:07 följande:

Ja. Tog 1-2 test varje dag och hoppades verkligen. Hur går man tillväga innan ivf? Vem kontaktar man först? Och vad frågar man? Är helt villse...

De första 2 månaderna när mensen ändå kom men väldigt svagt så testade jag efter BMI. Under 100 dagar cykeln försökte jag va restriktiv och testa innan tillfällen som kunde leda till alkohol middagar mm så blev ca varannan vecka. Mitt tips är att hålla ut och testa med lite längre intervaller även fast man hoppas tror och är nyfiken. Blir mindre jobbigt för mig iaf.

Den här cykeln har jag ju tappa hoppet om för länge sen så testar bara om det väntas stor fest så 1 gång på 3 månader. Men nu hoppas vi att din mens fortsätter komma.
    tesselessan skrev 2019-02-27 14:25:24 följande:

Modigt skulle jag inte kalla det. självdestruktivt snarare. Blir ju så extremt ledsen varje månad mensen kommer. Vet inte hur många gånger jag skapar önskelistor hos olika klädföretag för att sedan arg radera det när mensen kommer och sen lagom 1 vecka innan mens vara där igen och lägga till favoriter. och då är jag inte ens intresserad av kläder i vanliga fall.

men jag har blivit bättre på att undvika det. förra gången när mensen var 4 dagar sen och jag hade alla symtom för graviditet så var jag såsåssåååååååå nära på att faktiskt beställ hem massa kläder. och det knäckte mig nästan. 

min familj försöker locka med mig till ullared men jag har  regel att jag inte ska åka dit förrän jag är gravid nästa gång och jag börjar få  slut på ursäker till att inte följa med för jag älskar ullared. 

Jag är ju lite pessimist av naturen så var tidigt inne på att inte köpa nått fören ett plus kanske tom vänta till v 12. Men vill ju ändå planera så gjorde listor i huvet vad man behövde, det har ja nu sluta med sen ett tag tillbaka för det är så ledsamt.

Med min första normallånga men konstiga cykel så blev jag ju full med hopp så köpte två små sockar som jag hade tänkt slå in och ge till sambon vid plus som överaskning. De har nu legat och håna mig i ryggsäcken i 1 år så flyttade dem längst in i en låda för 1 månad sen så jag slipper se skit en. Har inte orka berätta det för sambon än för blir ledsen av att bara tänka på saken.

Min syster lovade mig också alla saker från hennes yngsta och sista och de bor trångt och långt bort så snart kommer nog frågan om vi ska hämta det eller om hon ska ge det till nån annan. Då måste jag förmodligen förklara för henne också eller bara hämta grejorna...

Huga det här var jobbigt, nu förtränger vi sakerna ett tag till.
    lilagrodautanben skrev 2019-02-28 09:57:19 följande:

Jag är tillbaka. Har fått mitt tionde missfall. Vet inte om jag orkar mer nu. Det är inte fastställt men jag blöder floder och ska lämna hcgprover nu i omgångar. Lämnade mitt första igår. Är så ledsen och arg på min kropp :(

Kram...

Nu har vi fått första tiderna för utredningen, vilket är redan nästa vecka. Så skönt att det kommer nån vart. Trodde det skulle ta tvåmånader till och tjejmagen ha varit jobbig på sista tiden. Är ju 115 dar sen senaste blödningen som var minimal. Nu hoppas jag att de kommer fram till vad som är fel. Hur man kan gå från en menscykel som en klocka till att helt försvinna på typ 3 månader.

Anonym (Tjej) skrev 2019-03-25 01:01:43 följande:

Hej är snart 28 och min man är snart 35 vi har försökt ca 1,5år och ingenting har hänt ännu har nyss påvörjat fertilitetsutredning

Välkommen

Hur har era försök varit? Hoppas ni får hjälp snart och kan ta er frammåt.
    Anonym (Tjej) skrev 2019-03-25 22:23:11 följande:

Hur då menar du? Vi har haft sex varje gång äl vart posetivt och innan.

Ja hoppas de med för inget kul och gå så här längre

Jag menar att det finns olika sätt barnlöshet yttrar sig. Jag t ex har inte haft en naturlig mens på 1 år och troligtvis ingen ägglossning. Vilket innebär att jag under mitt år har haft 2 försök och sökt hjälp för diverse saker men inte fått nån.

Det är jobbigt på ett annat sätt än ändlösa försök med ägglossning där man kastas mellan hopp och förtvivlan. Varken värre eller sämre men annorlunda.
    Anonym (Tjej) skrev 2019-03-25 22:23:11 följande:

Hur då menar du? Vi har haft sex varje gång äl vart posetivt och innan.

Ja hoppas de med för inget kul och gå så här längre

Jag menar att det finns olika sätt barnlöshet yttrar sig. Jag t ex har inte haft en naturlig mens på 1 år och troligtvis ingen ägglossning. Vilket innebär att jag under mitt år har haft 2 försök och sökt hjälp för diverse saker men inte fått nån.

Det är jobbigt på ett annat sätt än ändlösa försök med ägglossning där man kastas mellan hopp och förtvivlan. Varken värre eller sämre men annorlunda.

Jag har typ fått resultaten av våran privata utredning nu. Har gått super fort sen vi blev kallade så är lite peppad nu efter all deppighet. Nu ska jag ska äta Provera i 10 dar och sen börja med Letrozol direkt efter. 

Jag är på dag 120 i den nuvarande cykeln så känns skönt att få blöda ut det snart. Det glada nyheterna är att alla tester ser bra ut, jag har inte PCOS utan hade två vätskefyllda cystor på äggstockarna vilka tydligen ska försvinna av Proveran. Gör det inte det så ska de punkteras eller nått innan jag börja med Letrozolen. 

Jag hoppas det är cystorna som ställt till allt och om de försvinner kan min cykel återgå till det naturliga. Har gått ner 8 kg sen jag börja jobba med vikten så det går också framåt.

Hoppas ni andra får några goda besked snart är lite skönt att få ett positivt andrum i all deppighet jag känt det senaste året. 

Anonym (2årärlänge) skrev 2019-03-28 18:33:33 följande:

Skönt att du fått lite åtgärder som förhoppningsvis hjälper!

Vi har fått tid för första besök hos ivf nu. Ska dit nästnästa vecka, tog knappt 1mån från det att de fick remissen. Så hoppas vi hinner göra en ivf i god tid innan sommarstängt! Nu litar vi på det (förhoppningsvis) sista "naturliga" försöket. Hoppas det inte blir nån mer kötid för behandling efter första besöket..

Jag hoppas verkligen det fungerar för er och att ni får hjälp innan sommaren.

Nu idag, äntligen, efter 134 dagar fick jag mens igen efter provera kur som var lika psykisk påfrestande som sist. Ska börja med letrozol om 2 dagar och sen får vi se vad som händer. Jag vågar,inte hoppas nått förutom att eventuellt få tillbaka min normala cykel.

Sist jag var in på ultraljud för att se om de två cystor på äggstockarna försvunnit av provera så var de kvar. Men läkaren bestämde då att tömma dem där ock då så vi kunde fortsätta planen. Så min förhoppning är att det var dessa två cystor som ställde till allt.

fannylinnea skrev 2019-04-22 08:41:09 följande:

Jag känner samma. Jag BEHÖVER få prata om svärtan och smärtan. Kan inte bara gå runt och försöka vara positiv hela tiden när jag inte är det. Att prata om hur jävla orättvist man tycker att det är och älta är som ett sätt att bearbeta allt. Min sambo försöker hela tiden att vara positiv: vi försöker igen, vi försöker tills det går, vi kommer att bli föräldrar, vi kommer få hjälp nu, du har ju egen äl, mensen är regelbunden, vi äter bra mat och tränar och är hälsosamma. Bla bla bla. Ja men tänk om ingenting spelar någon roll?!??

Ja alltså jag är så starkt emot babyshowers. Jag är av den åsikten att man inte ska bädda för ofött barn. Varför kan man inte fira när bebisen väl kommit?

Mm det är stressande när man inte känner samma tillhörighet pga att man inte har barn. Jag lider med dig och jag önskar oss så mycket mer.

Här har det varit natt svart ett tag och känner igen mig väl i det ni skriver. Jag försöker ömsom gräva ner mig i träning och kost ömsom i jobbet. Sambon blir frustrerad för jag jobbar så mycket men det är ett av få ställen jag slipper tänka och kan vara glad o h känna att jag bidrar.

Nu har jag dock fått besked att min letrozol kur verkar fungera och ska vänta på ägglossning första förmodligen sen vi börja för 15 månader sen. Inte jätte länge ändå så det kan ju gå bra...Men tror det inte riktigt än.
    Anonym (Tiden går och går) skrev 2019-04-23 22:51:37 följande:

Här har det varit natt svart ett tag och känner igen mig väl i det ni skriver. Jag försöker ömsom gräva ner mig i träning och kost ömsom i jobbet. Sambon blir frustrerad för jag jobbar så mycket men det är ett av få ställen jag slipper tänka och kan vara glad o h känna att jag bidrar.

Nu har jag dock fått besked att min letrozol kur verkar fungera och ska vänta på ägglossning första förmodligen sen vi börja för 15 månader sen. Inte jätte länge ändå så det kan ju gå bra...Men tror det inte riktigt än.

Jag fick ingen ägglossning efter besöker som de trodde men igår fick jag ovitrell och ni visas saker på ägglossninhstesten. Det är fortfarande tungt men snart är det semester och hoppas livet blir lite lättare. Tror egentligen inte det här kommer fungera men vi får se om 2 veckor ungefär.
    Anonym (Tiden går och går) skrev 2019-04-30 10:33:21 följande:

Jag fick ingen ägglossning efter besöker som de trodde men igår fick jag ovitrell och ni visas saker på ägglossninhstesten. Det är fortfarande tungt men snart är det semester och hoppas livet blir lite lättare. Tror egentligen inte det här kommer fungera men vi får se om 2 veckor ungefär.

Enligt progesteron testet fick jag ingen ägglossning förra månaden och ultraljudet dör den här månaden visade en ny cysta. Ska vänta på att en liten blåsa ska växa till och sen ta ovitrelle men hon jag prata med lät inte så hoppfull.

Det verkar som letrozol inte fungerar för mig så är tillbaka på ruta 1. Jag som för en gång skull lät mig hoppas lite...

Får bli Rosé på balkongen i sommar.
    Nicciz skrev 2019-06-02 12:08:41 följande:

Hej! Jag känner ingen några av era namn i tråden, därför vågar jag ändå skriva av mig. Jag mår inte alls bra över allt som har med babyskapande att göra.

Min make och hans föredetta fru blev gravida 2016. På första försöket såklart. De kom båda överens om att gå isär i samband med att deras son föddes och vi träffades strax efter det. Vi började försöka i maj 2018 och blev gravida i juni 2018. Andra månaden, så det gick fort. Tyvärr fick vi avbryta graviditeten i v15 pga missbildning. Det var i september förra året. Det skulle ta en halv dag men jag var inlagd i tre dagar. De fick klippa upp mig tillslut och dra ut både foster och moderkaka. Depression följde och jag var hemma och sjukskriven. Maken tog extra arbetspass på jobbet för att komma iväg. Han var inte alls där för mig.

Jag blödde i sex veckor men efter det så började vi försöka igen. Första ägglossningen var i början av dec och nu har vi försökt i sex månader. Jag använder ägglossningsstickor och vi har prickat ÄL alla månader! Vi har tom haft sex två dagar innan ÄL till två dagar efter ÄL, varje månad. Och jag har fått positivt på ÄL stickorna varje månad. Men inget. Eftersom jag är orolig att avbrytandet av graviditeten förstört något så var jag på kontroll efter. Allt ser bra ut, sade gynekologen.

Imorgon ska vi påbörja fertilitetsutredning och igår kväll började jag prata om olika alternativ med maken. Ni vet, om det är fel på mig. Skulle du kunna tänka dig ivf, äggdonation, adoption i sista hand osv. Maken ogillar prat om känslor och tuffa saker så jag vägde varenda ord. Jag fick till svar att han inte ville prata om sånt än. Han låg tyst i sängen bredvid mig när jag blev ledsen. Jag fick inget -vi kommer klara detta ihop- eller stöttning på något sätt. Bara tystnad. Sen när jag ifrågasatte tystnaden och tyckte att det var nonchalant bemötande så började han skrika och tog sitt pick och pack och drog. Mitt i natten. Han har inte kommit hem än.

Jag vet inte alls hur ni har det, om era män är med på tåget eller inte? Jag känner mig så ensam i allt! Vi har som sagt tid för fertilitetsutredning imorgon och jag känner på mig att jag kommer komma dit själv. Snacka om smärta! Det är ju inte bara mitt fel att vi inte kommer vidare.

Till saken hör att när hans son kommer på besök så finns inte jag alls. Han ägnar 100 procent tid till sonen och jag ör som bortblåst då. Det sårar också mina känslor. När är jag viktig? När blir jag prioriterad? Mina känslor? Osv.

Ursäkta långt meddelande, men jag är så ensam i allt. Har ingen vän som jag vill belasta med mina känslor. De har ju sina egna liv med sina familjer. Om någon har tid och känner att ni vill stöttade skicka gärna direktmeddelanden. Tack för att ni läste och lycka till <3

Det låter fruktansvärt tungt. Vi är dock inte i samma sitts eftersom vi inte har några barn alls. Min kille finns alltid för för mig han blir så klart ledsen ibland och då lite tystare men vi har helt klart varandras stöd.

Har du inte stöd i relationen kommer det bli fruktansvärt tungt. Sen är ju frågan om inte relltationen måste lagas innan ni går vidare.
    Anonym (Sara11) skrev 2019-06-09 15:50:18 följande:

Hej, vilken fantastisk tråd detta verkar vara. Jag och min sambo har försökt i 15 månader att bli gravid men det funkar inte för oss. Vi har fått veta efter utredning att proverna såg bra ut förutom att de verkar som att jag har någon ägglossningsrubbning. Jag ska få provera vilket ska börja med nu i juni på dag 16 i menscykeln för att min menscykel bara blivit länge och längre de senaste månaderna. Efter det ska jag få letrozol. De känns både bra och väldigt jobbigt. Känns som en lång väg att gå och är lite skraj för ev biverkningar av proveran och letrozolen men samtidigt tacksam över vår gynekolog som är grymt bra. Det är hur det ser ut för min del. Jag hänger på här i tråden för att höra era erfarenheter. Ni är sånna kämpar, så starka! Lycka till alla.

Hej och välkommen

Tråden är lite långsam. Många som gått vidare till andra trådar. Du verkar dock vara i samma sitts som jag. Är inne på min andra letrozol kur och väntar på resultat. Vågar dock inte tro nått eftersom jag trodde det gått super med ägglossning på första eftersom gyn såg en fin blåsa men det vara bara cystor. Nu på andra försöket hade jag samma en cysta och kanske en äggblåsa. Så vi får se.

Jag får en del biverkningar av provera (depression) det kommer i slutet på kuren och håller i sig 2 veckor efter. Så ha koll på känslorna blir det tungt kan det vara biverkningar men hoppas du slipper.

Vad hade du för preventivmedel och har mensen bara glesat sig på slutet eller hållt på länge?
    Anonym (Sara11) skrev 2019-06-09 18:51:51 följande:

Hoppas att denna kur ska fungera bättre! Låter inte kul med depression, hoppas slippa det iaf. Får du några biverkningar av letrozol eller funkar det okej? Hur många kurer provera har du ätit? Glömde helt bort att fråga gynekologen hur länge jag skulle äta provera. Allt kom som en liten chock och vad så nervös när han skulle ge oss besked. Jag hade hormonspiral som preventivmedel och fick tillbaka mensen väldigt fort efter uttag. Så började försöka direkt. Hoppas att du ska lyckas med ägglossningen nu. Väntar du på att kunna ta graviditetstest eller vilken del i det är du i nu? All lycka till

Provera ska ätas i 10 dagar jag åt från dag 15 till 25 i cykeln men bäst är kanske och ringa och fråga dem. Letrozolen har inte varit så mycket biverkningar lite mindre energi än vanligt och lite lite huvudvärk. Ovitrelle har varit värre alla gravsymtom som finns och en känsla av hopplöshet.

Jo nu inväntar jag testdag men eftersom jag var så hoppfull och glad förra cykeln till och med över att få en spontan mens för första gången på 1,5 år för vilket gjorde att jag trodde det hade funkat så försöker jag hålla ner förväntningarna nu.
    Anonym (Sara11) skrev 2019-06-09 21:27:54 följande:

Ja jag ska äta från cykeldag 16 och 10 dagar. Men vet inte hur många kurer. Får höra med min läkare.

Håller tummarna för dig!

Det brukar vara bara 1 gång sen ska letrozolen lösa resten. Får du ägglossning kommer mensen om det inte blir plus. Annars blir det en kur till men det får du nog besked om senare.

Jag har fått besked nu vad som är fel och jag har lågt AMH 0,44 och i princip inga ägg på gång. Så det är IVF för mig om det ska bli nått och jag ska inte vänta för länge. Troligtvis ett förtidigt klimakterium, jag är 33.

Tillsammans med min Smabo har vi ändå bestämt att vänta en stund för att jag ska kunna gå ner i vikt och få hjälp via landstinget. Har gått in i en depression också så ska försöka behandla det under tiden. Kommer och lägga allt det här bakom mig så mycket som möjligt och komma på nya mål under en tid.

Lycka till till er andra men vet att det gått bra för flera reda.

Limarie skrev 2019-08-06 19:26:20 följande:

Att ha lågt AMH värde betyder inte att man inte kan få barn på naturligt sätt utan det kan till och med vara lättare än med IVF.

Jag är också 33, AMH 0.4. Min man har dåliga spermier så därför gör vi IVF. Problemet är att det är svårt att bli stimulerad under IVF då äggreserven är lågt. Vi har inte lyckats med IVF men här i forumet finns det några som ändå har lyckats. Antingen med egna eller med donerade ägg.

Men nu är det viktigt att ta hand om dig!

Tack för de peppande orden. Problemet är att jag inte haft ägglossning på 1,5 år så utan hjälp kommer det förmodligen inte att gå men man hoppas på miraklet. Jag vet också att det kommer va svårt med ivf så därför jag behöver lite tid att smälta allt.
Svar på tråden En tråd för oss frustrerade som försöker och försöker