• UndrandeSökare

En tråd för oss frustrerade som försöker och försöker

tesselessan skrev 2019-04-03 07:53:57 följande:

Tar nog ett gravtest ikväll/imorgon. Det har ju gått 13 dagar sen sprutan. Vissa säger att man behöver ränta 14 dagar andra säger det räcker med 10.

Detta illamående är så jävla jobbigt. Nu är det på den nivån att alla byxor klämmer jobbigt på magen. Om jag inte är gravid denna gång så ger jag upp. Visar testet negativt kanske kroppen ger upp denna skengraviditet också.

Vänta minst 14 dagar efter sprutan. Annars kan man få falskt positivt svar.
  • UndrandeSökare
    Anonym (2årärlänge) skrev 2019-04-03 06:50:08 följande:

Vad kollar dom i svensk missfallsutredning?

Hormonhalter, immunförsvar?? Eller varför har inte Sverige hakat på vetenskapen om överaktiva immunförsvar? Måste vara många som går över till donationer och adoptioner istället för att kontakta nån utomlands.

Svensk missfallsutredning är tyvärr inget att hänga i julgranen....vi fick inte ens ta ett spermaprov för läkarna sa att "onormala spermier kan ALDRIG befrukta ägg" och det kan jag ju säga att det är en stor fet lögn, för det kan de visst ! Så lita aldrig på en läkare som säger så ! För han är endera en lögnare eller helt inkompetent !!!

Vid svensk missfallsutredning tas inga immunprover tyvärr. De prover som tas är hormonprover, koagulationsprover etc på kvinnan. Samt att de sprutar in koksaltlösning och kollar livmodern. Ibland gör de också Kariotyping (dvs de tar blodprov på mannen och kvinnan och kollar dnauppsättningen på 50 blodceller).

Men i väldigt många fall så hittas det tyvärr inga fel för att de tar för FÅ prover. Man får då stämpeln "Oförklarlig barnlöshet" och sen får man inte mer hjälp i Sverige. Detta gör av att endast ivf fungerar inte på de som får upprepade missfall. De kommer bara fortsätta få missfall TILLS att man hittar orsaken till missfallen och åtgärdar dem först.

Orsaken till upprepade missfall kan vara en eller flera och det finns massor med olika orsaker det kan vara.

Så tyvärr är det många som tvingas ge upp för att pengarna eller orken eller åldern sätter stopp till slut.

Orsaken till att immunutredningar och immunbehandlingar inte finns i Sverige är flera. Men här är några förklaringar.

1. Svensk sjukvård accepterar inte vad läkare utomlands kommit fram till. Svenska läkare måste själva "uppfinna hjulet trots att det finns färdiga bilar att köpa utomlands"

2. Man gör inte gärna experiment på gravida

3. Om man skulle göra en stor medicinsk studie så är det flera problem. Dels är immunproblem så individuella att det finns inte en "mirakelmedicin"som fungerar på alla tyvärr, utan det krävs ofta ett flertal mediciner i kombination.

Sen är stora studier väldigt dyra och man gör det oftast endast när det finns någon ny medicin, som man kan tjäna licenspengar på. Alla dessa mediciner som används är redan kända mediciner som främst används i om andra ändamål (ej nya) och alltså finns inga nya licenspengar att tjäna. Alltså blir intresset från forskarna svalt.

Det finns endast en klinik i Sverige som sysslar lite med immunbehandling. De heter ivfFalun och gör en studie på intralipider på de patienter som gör ivf hos dem.
  • UndrandeSökare
    lilagrodautanben skrev 2019-04-03 10:52:19 följande:

Hormon men intw immun för det kollade dom på sjukhuset efter sonen föddes. Har en autoimmun sjukdom som gör att jag stöter bort allt från bakterier, virus till foster.. vattnet gick i vecka 20 med storebror :( han klarade sig dock och är idag 6 år gammal :)

Du sa att du fått 11 missfall. Men hur många levande barn har du nu?
  • UndrandeSökare
    lilagrodautanben skrev 2019-04-03 16:01:29 följande:

3 alla med hjälp. Två prematurer 10 veckor för tidigt och en cpskada

Om du vill göra immunutredning hos Dr Gorgy i London så ring hans klinik på detta telnr en vardag under kontorstid och boka in ett besök i London för provtagning. Både du och din man måste vara där för det först besöket eftersom blod ska tas från er båda.

Ring detta nr från Sverige 004420 7224 1880.
  • UndrandeSökare
    tesselessan skrev 2019-04-04 05:56:52 följande:

BIM-1 fick ett extremt svagt streck. Vågade inte tro på det för det är så svagt. Testet så att det tidigast kunde tas på BIM dagen. Strecket kan lika gärna vara en rest från sprutan så jag ska vänta till söndag innan jag testar igen.

Mina syntom:

- konstant illamående

- spänd mage

- ömma bröst

-konstiga drömmar

Om detta inte är en graviditet så.är det dags att kontakta en läkare kring detta illamående.

Ta ett nytt test om några dagar. Tar du Lutinus eller Crinone? Vissa får ömma bröst och mår dåligt av dessa mediciner (progesteron).
  • UndrandeSökare
    Anonym (2årärlänge) skrev 2019-04-04 06:52:23 följande:

Jo sett att Livio där tittar på NK celler. Vi har vår första tid hos en annan livio klinik nästa vecka. Vi får hoppas att det öppnar upp för något i sverige om ändå en klinik tittar på det. Sverige var väl tagit efter i en massa vårdfrågor förr så varför skulle man låsa sig för all framtid mot just fertilitetsfrågan...känns dumt. Spec när det redan är konstaterat oå 1177 att kroppen själv reglerar immunförsvaret, då är det ju inget humbug att det kan ha en koppling som nån utomlands kommit på.

Nåväl man får hoppas att alla som behöver och orkar söka hjälp utomlands får det efter att svensk vård fallerat. Jag kommer definitivt ta upp frågan senare men första steget blir svensk ivf om vi inte lyckas nu på sista hemmabyggeförsöket. Nu vill man ju vara bli sjuk för att känna att man har lite halvdåliga immunförsvar!!

Frågan är, om jag får t.ex förkylning och feber. Är immunförsvaret förhöjt då för att kroppen 'sätter igång" sitt försvar, eller borde det vara bättre för befruktningen att man är sjuk = tillfälligt nedsatt försvar?

I USA började de behandla kvinnor med immunproblem och fertilitetsproblem på 1990-talet. Så Sverige är tyvärr enormt långt efter....!

Tyvärr är det endast Falun som håller på med detta, ingen annan klinik i Sverige, så byt till Falun isåfall.

Men i Falun håller de endast på med detta i liten skala och använder endast några få mediciner av den stora palett av mediciner de sysslar med utomlands.

Jag har redan testat de mediciner de använder i Falun, och de hjälpte inte mig. Jag får upprepade missfall ändå. Det var därför vi åkte till Dr Gorgy i London som använder fler mediciner än Dr D i Aten gör.

Ja, om inte ivf i Sverige funkar, tveka då inte, utan sök dig utomlands. De är mycket kunnigare i andra länder än i Sverige.
  • UndrandeSökare
    tesselessan skrev 2019-04-04 07:38:17 följande:

Nej jag tar inga andra mediciner, bara sprutan

Gå in på www.fass.se och sök på läkemedelsnamnet (Ovitrelle var det eller hur?) Och läs i bipacksedeln över möjliga biverkningar.
  • UndrandeSökare
    tesselessan skrev 2019-04-11 06:08:26 följande:

Jag fick en kemisk graviditet men alla symtom. Fick mensen i söndags så jag hann vara undeebart lyckligt gravid i 3 dagar.

Har fortfarande kvar alla gravidsymtom så det är dags att gå till läkaren för att se vad det är som gör att jag är konstant illamående.

Detta bakslag var brutalt så vi kommer pausa försöken för detta har tärt för mycket på mig. Ska leta efter ett nytt jobb för att gå ned k stressnivå och fortsätta gå ned i vikt.

Beklagar att du fick en kemisk graviditet.

Hoppas du får bra hjälp hos läkaren.
  • UndrandeSökare
    Novis1991 skrev 2019-04-21 17:44:36 följande:

Hej!

Hoppar in här. Snart ett år av försök. Är jättekänslig nu och både jag och mannen pratade tidigare idag om hur vi båda är frustrerade över vår situation, vi vill ju verkligen ha barn!! Flera kompisar både har flera eller väntar första och deras frågor om när vi ska skaffa tar aldrig slut... vi skämtar alltid tillbaka och säger ?ja, snart kanske det är dags? men skyller på jobb och vill inte behöva säga att vi försöker men det ändå inte blir något.

En grej jag tycker är jobbigt dock är att vi kvinnor ska göra så mycket när det inte blir barn. Testar rosenrot och andra preparat för att öka möjligheterna. Men Vad kan killen göra?? Om det nu skulle visa sig att det är han det sitter i och inte mig, varför är det jag som lägger så mycket tid och pengar för att lösa det här när han inte kan göra nåt?? Är det någon som har bra tips på vad killen kan göra? Finns inte nåt piller han kan äta liksom??

Mannen kan äta Folsyra 5mg per dag OCH Zink 66mg per dag för att förbättra spermierna. Måste vara båda och under minst 3 månaders tid. Jag läste en studie om det för länge sen. Googla så hittar du.

Folsyra 5mg finns receptbelagt på Apotek i Sverige. Men folsyra 500 mikrogram finns receptfritt. Tar man 10såna tabletter per dag kommer man upp i rätt dos. Zink 66mg finns receptfritt på nätet har jag för mig.
  • UndrandeSökare
    Novis1991 skrev 2019-04-22 11:42:32 följande:

Ok!! Tack för tipset! Allt jag kommit över i googlingsväg är typ att han inte ska bli för varm liksom :p men nu vet jag vad vi kan söka på!

Ja, det stämmer, mannen ska helst undvika att basta och undvika tajta kalsonger. Boxershorts är att föredra.

Du hittar säkert mer tips om du googlar på nätet.
  • UndrandeSökare
    lilagrodautanben skrev 2019-04-25 18:29:54 följande:

Tre ägg och ovitrelle och nu försök 22 efter mitt 11 missfall som jag blöder ut nu... orkar inte mer

Är det inte dags att du ringer nån läkare utomlands och bokar en besökstid nu? Det är ju tydligt att detta inte funkar för dig.

Om du absolut inte kan tänka dig att vända dig utomlands, så ring och prata med Marie på Fertilitetplus så får du mer hjälp iallafall. Hon kan bland annat hjälpa dig få intralipiddropp, vilket är den viktigaste immunmedicinen.
  • UndrandeSökare
    lilagrodautanben skrev 2019-04-25 19:45:51 följande:

Aha spännande! Jag bor i Norrland så det är ju en bit. Har utredning hos fryklunds heter han men dom gör inget ät immunisering. Dom ger bara medicin för äl men det har jag spontant så jag fattar ingenting.. men ska kolla upp dom!

IvfFalun hjälper ENDAST dem som gör ivf via deras klinik, ej de som blir gravida naturligt, jag var i kontakt med dem en gång tidigare och blev då upplyst om detta.
  • UndrandeSökare
    lilagrodautanben skrev 2019-04-25 23:04:43 följande:

Tack!! Vet du vart mer man kan vända sig utöver fertilitetsplus och Falun? :)

Immunbehandling är inte allmänt accepterat eller godkänt vid fertilitetsproblem i Sverige.

Därför är det endast ivfFalun och Fertilitetplus som håller på med det.

Marie på Fertilitetplus har droppåsar hemma så åker du till henne och tar dropp så behöver du ej ta med dig medicinen själv.

Du kan vända dig till Life clinic i Aten, Serum i Aten och FGA i London. Alla dessa 3 håller på med intralipid.
  • UndrandeSökare
    lilagrodautanben skrev 2019-04-26 07:40:10 följande:

Okej! Finns det nåt sätt att få hem dropp? Är över 100 mil till Falun nämligen..

Fertilitetplus finns i Stockholm. Marie samarbetar med läkare som kan skriva ut recept. Ring och prata med henne.

Du behöver dels få tag på en läkare som skriver ut Intralipid åt dig. Sen behöver du också hitta någon sjuksköterska som kan sätta droppet på dig.

Om man blir patient hos ivfFalun så kan de skriva ut intralipid recept åt dig.

Intralipid tas intravenöst som dropp genom en nål i armen. Det behövs en sjuksköterska som är van att sätta dropp. Många vårdställen kräver också att man har en ordination på papper med sig för att man ska få droppet sätt. (Marie är den enda jag känner till som inte kräver det.).

På det sätt som de flesta i Atentråden löst det, är att vi åkt till Aten och gjort en utredning där. Det kostar 20.000kr och då får man en personlig behandlingsplan, EU-recept på alla mediciner man behöver som kan lösas ut på svenskt apotek, immunsupport via mail av Dr D under hela graviditeten.

Man kan också bli Dr Ds patient på distans, då tar man kontakt med honom och han skickar sina remisser till en sen måste man hitta nåt ställe där man kan få ta blodproven och få rören fyllda med blod (finns tex i Stockholm) och sen tar man sig till Fedex på Arlanda och skickar blodrören med dem samma dag till labbet i USA.

Så har några i Atentråden löst det, priset är samma 20.000kr, men man sparar in pengarna för flyg och hotel i Aten.

Dr D tar endast blodprov på kvinnan. Så hon kan resa ensam om inte mannen och tidigare barn kan följa med.
  • UndrandeSökare
    lilagrodautanben skrev 2019-04-26 14:14:18 följande:

Har fått tid till Marie den 3e nu så ska ta tåget ner :)

Ok, fråga Marie om hon kan hjälpa dig ordna en tid samma dag hos läkaren hon samarbetar med så du inte behöver göra flera resor när du ändå reser så långt ner till Stockholm med tåget ?
  • UndrandeSökare
    Mawie skrev 2019-05-31 19:07:26 följande:

Hej! Hur har det gått, har också bokat tid på fertilitetsplus!?

Mawie- Grodanutanben har varit hos Marie på Fertilitetplus nu och tagit provet sa hon, du hittar henne i Atentråden numera.

Hur har det gått föt dig Mawie? Har du varit hos Fertilitetplus eller ska du vända dig till Dr D på Life clinic i Aten istället?

Jag kan tipsa dig om att köpa och läsa boken "is yout body babyfriendly" Av Alan E Beer på Bokus eller Adlibris för 300kr. Jättebra bok som berättar allt man behöver veta om fertilitetsproblem och immunförsvaret.
  • UndrandeSökare
    lilagrodautanben skrev 2019-06-03 19:47:57 följande:

Hej! Någon som har prednisolon över och vill sälja? Marie skriver inte ut mer om jag inte kommer dit och bor sååå långt ifrån kliniken :(

Men Krabban erbjöd sig ju att sälja prednisolon till dig i Atentråden. Ville du inte köpa av henne??? Kontakta henne om du är intresserad.
  • UndrandeSökare
    lilagrodautanben skrev 2019-06-03 21:29:45 följande:

Har inte sett det! Tack för att du skrev!

Både Krabban och Blåvingen har prednisolon att sälja har de svarat dig i Atentråden. Du får höra av dig till dem och säga hur många tabletter du är intresserad av isåfall. Kom ihåg att fråga dem vad frakten går på (inklusive vadderad påse och frimärken).
Svar på tråden En tråd för oss frustrerade som försöker och försöker